MrPhil (oregistrerad) Postat 4 april 2005 Postat 4 april 2005 (redigerat) edit: fel Redigerat 4 april 2005 av MrPhil
MrPhil (oregistrerad) Postat 4 april 2005 Postat 4 april 2005 själv frågar jag mig varför något "måste" mastras? Jag hade hellre backat i processen och mixat om det jag varit missnöjd med (om jag nu vore det). Hellre det än att införa nya spektrala komponenter, både övertoner och blandprodukter som en typisk mastering gör. Dynamiska förändringar efter mix, blandar nämligen ihop olika musikinstrumentinsatser med varandra, spektralt. På faktiskt kan följande även läsas (som jag f.ö. instämmer helt och hållet med!): "Att masterprocessa äldre inspelningar, där kanske både producent och artister är döda, och sedan sälja skiten utan att varna köparna för att det de blir pålurade inte är en oskadad originalöverföring borde vara förbjudet. Utöver att vara bedrägeri är de ett konstnärligt övergrepp utan like. Ändå sker det nuförtiden nästan varje gång. Tragiskt är det. De raka överföringar av äldre inspelningar som förekom hyggligt ofta på 80-talet är ett intressanta jämförelseobjekt. Trots att de gjordes med utrustning som är underlägsen den som står till bud idag är de typiskt helt överlägsna dagens (nästan undantagslöst sönderkomprimerade) remastrade versioner av samma inspelningar. De senare kommer inte i närheten av de ursprungliga masterbandens kvalitet. När man hört dessa trista effekter av mastingsprocesser så många gånger som jag har, blir man inte mera övertygad utan snarare avskräckt av att höra mastringstekniker försvara ingreppen. Det visar med önskvärd tydlighet att de inte identifierar de problem jag hör, alls". Det verkar som om din referens på faktiskt glömt bort faktumet att mastring inte alls är något nytt. Sök upp begreppet "bandkompression" t ex. Att mastra "paketet" kan ha stora fördelar. Du får nya spektrala komponenter - de du förutsätter vara onaturliga - av att komprimera ett paket istället för allting var för sig. Det som är onaturligt är egentligen separeringen av varje instrument. Lyssnar du på något live så blandas o samverkar spektran från olika instrument o ljud med varandra. Sen håller jag fortfarande med dig om att dagens ljudideal som närmar sig fyrkantvåg låter skit.
Majken Postat 4 april 2005 Postat 4 april 2005 (redigerat) Behövs inte ett nytt ord istället för mastering? Borde man inte skilja på det som en gång i tiden kallades för mastering. D.v.s. den sista redigeringen av skivan med låtindex, in och ut fade'ar, låtordning o.s.v. Vilket skiljer sig från dagens mastering där det handlar mer om att förändra/förbättra ljudet. Eftermix känns kanske som ett mer logiskt namn. /Majken Redigerat 4 april 2005 av Majken
joachime Postat 4 april 2005 Postat 4 april 2005 Behövs inte ett nytt ord istället för mastering? [...] Eftermix känns kanske som ett mer logiskt namn. /Majken Ja, eller 'post production'. Som i filmvärlden.
Majken Postat 4 april 2005 Postat 4 april 2005 Behövs inte ett nytt ord istället för mastering? [...] Eftermix känns kanske som ett mer logiskt namn. /Majken Ja, eller 'post production'. Som i filmvärlden. Sant! 😛 "Efterproduktion" Får namnet bli i sann Studio försvenskningsanda 🙁 /Majken
MrPhil (oregistrerad) Postat 4 april 2005 Postat 4 april 2005 Behövs inte ett nytt ord istället för mastering? Borde man inte skilja på det som en gång i tiden kallades för mastering. D.v.s. den sista redigeringen av skivan med låtindex, in och ut fade'ar, låtordning o.s.v. Vilket skiljer sig från dagens mastering där det handlar mer om att förändra/förbättra ljudet. Eftermix känns kanske som ett mer logiskt namn. /Majken Mastering har alltid (åtminstone 70-tal o framåt) innehållit en del efterbearbetning av ljudbilden med Eq o kompression. Så begreppet fungerar lika väl nu som förr. Att använda ordet mix är inte korrekt eftersom det inte är det man gör. Post-production är i så fall mer korrekt, det är ju just det mastering innebär inom musikbranschen.
Majken Postat 4 april 2005 Postat 4 april 2005 Mastering har alltid (åtminstone 70-tal o framåt) innehållit en del efterbearbetning av ljudbilden med Eq o kompression.Så begreppet fungerar lika väl nu som förr. Att använda ordet mix är inte korrekt eftersom det inte är det man gör. Post-production är i så fall mer korrekt, det är ju just det mastering innebär inom musikbranschen. Ptja mix är ju lite tokigt men det händer ju att man mixar ned på 3-4 stereo spår som sedan läggs samman i masteringen. De största förändringarna man gjorde tillbaka i tiden var väl just för utgivning på vinyl? Där man var tvungen att exempelvis justera bas och diskant för att parera mot bristerna i formatet. Men helt sant har det väl alltid handlat om små redigeringar, exempelvis bandkompression. Idag tycks dock förändringarna i vissa fall vara mer extrema. Sedan är det väl fortfarande stora skillnader på vem som mastrar materialet och vart det görs. /Majken
MrPhil (oregistrerad) Postat 4 april 2005 Postat 4 april 2005 Mastering har alltid (åtminstone 70-tal o framåt) innehållit en del efterbearbetning av ljudbilden med Eq o kompression.Så begreppet fungerar lika väl nu som förr. Att använda ordet mix är inte korrekt eftersom det inte är det man gör. Post-production är i så fall mer korrekt, det är ju just det mastering innebär inom musikbranschen. Ptja mix är ju lite tokigt men det händer ju att man mixar ned på 3-4 stereo spår som sedan läggs samman i masteringen. De största förändringarna man gjorde tillbaka i tiden var väl just för utgivning på vinyl? Där man var tvungen att exempelvis justera bas och diskant för att parera mot bristerna i formatet. Men helt sant har det väl alltid handlat om små redigeringar, exempelvis bandkompression. Idag tycks dock förändringarna i vissa fall vara mer extrema. Sedan är det väl fortfarande stora skillnader på vem som mastrar materialet och vart det görs. /Majken Allt du säger är helt sant! 🙁
jonasekman Postat 4 april 2005 Postat 4 april 2005 Behövs inte ett nytt ord istället för mastering? Borde man inte skilja på det som en gång i tiden kallades för mastering. D.v.s. den sista redigeringen av skivan med låtindex, in och ut fade'ar, låtordning o.s.v. Vilket skiljer sig från dagens mastering där det handlar mer om att förändra/förbättra ljudet. Eftermix känns kanske som ett mer logiskt namn. /Majken Brukar man inte tala om premastering /J
joachime Postat 4 april 2005 Postat 4 april 2005 Brukar man inte tala om premastering Då tror jag att man syftar på den kompression/EQ/stereobreddning etc som görs på hela materialet (på stereobussen) under själv mixandet. Ex: Du lägger en limiter på mastern vid mix.
SuperB Postat 5 april 2005 Postat 5 april 2005 "Nu är du väl ändå ute och cyklar (iofs fint väder...)" "det är ju ändå låten/verket i sig som ska bedömmas inte just hur det låter 🙂 en dålig låt med bra ljudkvalitet är inte mycket att ha vid sidan om en suvären låt som låter skit," Nej, jag befinner mig inomhus och är sjuk, så jag tror nog det är någon annan som är ute och cyklar. Skall du jämföra äpplen med päron så kan du ju göra det om du vill, men skall man göra det på rätt sätt så måste man naturligvis jämföra en dålig låt, som är dåligt inspelad, med samma dåliga låt, fast bra inspelad. Alternativt med en bra låt, som är dåligt inspelad, jämfört med samma bra låt, fast bra inspelad. Denna debatt gäller inte det musikaliska innehållet, alla har ju sin högst personliga musiksmak.
wonderboy Postat 5 april 2005 Postat 5 april 2005 Jag har en helt annan syn på mastering. Spelade in en skiva för ett år sedan i en bra "proffisionell" studio med tekniker osv. Skivan mixades osv MEN bara för att mixen lät bra i våra monitorer i det rum vi befann oss i så var det inget som sa att det då lät bra när vi kom hem och lyssnade i stereon eller i bilen. Mixrummet hade sina egenheter och monitorerna också. Vi mastrade skivan på CuttingRoom och där satte en kille som heter Thomas Eberger sig ned och lyssnade i genom skivan med väldigt "ärlig" utrustning. Vissa låtar behövde en eq korrigering, vissa en kompressor på basen som var lite odefinerad och murrig, nån låt distades lite lätt eftersom den lät lite för snyggt. Allting som andrades gjordes efter en diskussion mellan honom och oss. Vi hade med oss lite olika skivor som vi gillade soundet på och kom överens om ett sound som skivan skulle sträva mot. Sist men inte minst så överfördes våra 24/48 filer med mycket bra HDCD utrustning till 16/44. Sån utrustning har ingen här på studio.se hemma i sitt vardagsrum. När vi kom hem så lät skivan bra överallt, hade en helt annan lyster än tidigare och hade framför allt en karraktär beträffande soundet. Utan att dynamiken förändrats i nån större utsträckning. Tidiga överföringar till CD kan dock låta påfallande bra. De hade inte fått upp skruva sönder-ångan ännu, mastringsteknikerna... Det här stämmer inte alls. Alla mina CD som är överförda tidigt låter faktiskt riktigt dåligt. Lyssna bara på Beatles cd som låter anskrämligt jämfört med Vinyl eller senare överföringar som t ex Let it be, naked. Problemet är till viss del den tekninska utrustningen men inte bara. Jag läste precis igenom tråden igen, vilket jag inte gjort på ett halvår. Hittade det inlägget som jag nu citerar för att Ni skall få chansen att ta till Er det som står där. Nog är mastering någonting väldigt bra ibland? Sen kan ju mastringar säkert bli mer eller mindre lyckade precis som alla andra steg i en inspelning. Jag gillar för övrigt soundet på Rammsteins "Reise, Reise". Det är fullständigt söndermaximerat änd ajj lööw itt! Jag kan dock tänka mig andra skivor, annan musik där det hade varit jobbigt. Jag tror vare sig Rammstein, producent, mixare eller mastrare är ute efter ett "naturligt" ljud. Här handlar det om att "More is more and the louder the better" och det funkar ju finfint för dem. Ja, jag tyckte att det lät underligt i början men känner att jag fattar vad de är ute efter. Ljudet fullkomligt väller ut ur högtalarna. Lyssna t ex på de första sekundrarna av "Mein Teil". Har gitarrer låtit brutalare och tyngre? Jag tvivlar! Hade någon mastrat en av Rebecka Thörnqvists ballader likadant skulle jag antagligen erbjuda skottpengar på vederbörande men här funkar det fin-fint!
wonderboy Postat 5 april 2005 Postat 5 april 2005 Ein berlinermür med fläskiga gitarrer är aldrig fel 😄 Guten Tag, Brojd! OT men ändå: Kolla in Aftonbladets förstasida just nu, tisdag 5 april 2 005. Under sidrubriken "Musik" kan Ni klicka och se pojkarna i Rammstein fläska loss rejält! Snacka om att maximera! Får inte missas! Ni kan tacka mig sen!
Emil Postat 15 april 2005 Postat 15 april 2005 Den mesta musiken mastras ju för att låta bäst på en hemstereo för ett par tusenlappar, det är ju faktiskt en påfallande liten del av köparna som har riktiga bra grejer.
MrPhil (oregistrerad) Postat 15 april 2005 Postat 15 april 2005 Den mesta musiken mastras ju för att låta bäst på en hemstereo för ett par tusenlappar, det är ju faktiskt en påfallande liten del av köparna som har riktiga bra grejer. Är det här ett påstående du vet är praxis bland de professionella mastertekniker du känner i Sverige idag? Eller gäller det även mastring i resten av världen?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.