dirtyflow (oregistrerad) Postat 7 augusti 2007 Postat 7 augusti 2007 Tjena! Jag har bestämt mig för att börja spendera lite pengar på inspelnings-prylar till datorn. Tidigare har jag använt mig av line-in ingången och fått hög latency. Jag har även kört genom inspelningsbar pod och sedan fört över spåren i datorn. Så nu orkar jag inte med det mer, nu är det dags att handla in lite mer avancerade prylar som funkar direkt till datorn. Jag vill kunna spela in gitarr, sång, bas m.m.. med bra ljudkvalité och sen sitta och pyssla ihop mina låtar lite smidigt hemma vid datorn. Jag har frågat en massa polare som har en del prylar och sökt på internet och läst om allt möjligt. Dom grejer jag har spanat in mest på som jag tror på är: EMU 1212m http://www.thomann.de/thoiw5_emu_1212m_dig...m_prodinfo.html Behringer DI100 ULTRA-DI http://www.thomann.de/thoiw5_behringer_di1...i_prodinfo.html Presonus HP4 http://www.thomann.de/thoiw5_presonus_hp4_prodinfo.html Behringer Xenyx 502 http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-191244.html Det som varit lite krånligt och klura ut är att DI-boxen har endast en XLR-utgång INTE 2 st 1/4 L/R tele-utgångar, vilket jag trodde. Så det är anledning till att jag valde till en liten mixer emellan DI-boxen och ljudkortet (EMU 1212m). Funkar nu dessa grejer jag valt eller är det något som jag borde ändra på eller lägga till/ta bort. Något jag borde tänka på? Ge mig tips! Jag vill lära mig av er som har erfarenhet! Med Vänlig Hälsning Victor
Daniel H Postat 7 augusti 2007 Postat 7 augusti 2007 Annars är Line 6 toneport idealisk för inspelning av gitarr, sång och bas. Då får du också förstärkar och preamp simulator med. Behöver du fantommatning är det UX2 som gäller annars räcker det med UX 1.
drloop (oregistrerad) Postat 7 augusti 2007 Postat 7 augusti 2007 Mmm, jodå nog funkar dessa prylar. Men du kan lika gärna köpa dig tex en Focusrite Saffire. Så får du allt i ett. Dessutom kan du göra flera hörlursmixar med Focusrite Saffire.
dirtyflow (oregistrerad) Postat 7 augusti 2007 Postat 7 augusti 2007 Mmm, jodå nog funkar dessa prylar. Men du kan lika gärna köpa dig tex en Focusrite Saffire. Så får du allt i ett. Dessutom kan du göra flera hörlursmixar med Focusrite Saffire. Så med Focusrite Saffire får du samma ljudkvalité och liknande prestanda som med alla grejer jag valt? Om det verkligen är så, så verkar det ju smidigare och köpa en sådan.
drloop (oregistrerad) Postat 7 augusti 2007 Postat 7 augusti 2007 (redigerat) Mmm, jodå nog funkar dessa prylar. Men du kan lika gärna köpa dig tex en Focusrite Saffire. Så får du allt i ett. Dessutom kan du göra flera hörlursmixar med Focusrite Saffire. Så med Focusrite Saffire får du samma ljudkvalité och liknande prestanda som med alla grejer jag valt? Om det verkligen är så, så verkar det ju smidigare och köpa en sådan. Jag tror nog att preamparna i Focusrite är vassare än dom i Behringer bordet. Det finns massor av alternativ. Jag gav dig bara ett. Emu har ju sitt 1616 PCI som låter bra och löser uppgiften bra den med, bara ett hörlursuttag men du kanske inte behöver mer än ett? Redigerat 7 augusti 2007 av drloop
dirtyflow (oregistrerad) Postat 8 augusti 2007 Postat 8 augusti 2007 Så med Focusrite Saffire får du samma ljudkvalité och liknande prestanda som med alla grejer jag valt? Om det verkligen är så, så verkar det ju smidigare och köpa en sådan. Jag tror nog att preamparna i Focusrite är vassare än dom i Behringer bordet. Det finns massor av alternativ. Jag gav dig bara ett. Emu har ju sitt 1616 PCI som låter bra och löser uppgiften bra den med, bara ett hörlursuttag men du kanske inte behöver mer än ett? Ja den funkar ju också. Vad är den stora skillnaden på dom? Jag är lite mer inne på Focusrite Saffire, den verkade räcka för mig. Så svårt det här, finns ju verkligen så många alternativ. Det jag vill att det jag köper stödjer, det är att jag ska kunna micka upp en förstärkare eller liknande alternativ och spela in smidigt och bra i något musik program och sen lägga bas och sång över det lika smidigt. Sen med midi-synth kunna lägga till trummor över allting. Om just den här Focusrite Saffire har det som mina grejor jag plockat ihop ovan har så tar jag den. Firewire är ett bra alternativ iochmed att jag har en bärbar dator också. Vilka andra bra varianter finns det som typ Focusrite Saffire. Jag får forska lite i det här.
StudioTan Postat 10 augusti 2007 Postat 10 augusti 2007 Tjena! intressant tråd jag har också funderat på att uppdatera min lilla hemmastudio. Jag vill också spela in gitarrer, bas och sång. trummorna fixar min vän EZdrummer. Som läget är nu blir jag galen när jag försöker spela in sång. Jag skäms nästan över hur jag försöker spela in just nu. Jag har en SM57 som jag sen kör in i en Fender minitwin. (haha, jag fick med den när jag köpte en bas för flera år sedan.) Från den sk 'preampen' kör jag in direkt på moderkortets inbyggda ljudkort. Sångljudet blir minst sagt pappigt och brusigt så nu får det banne mig vara nog. Rör jag huvudet det minsta minskar signalen och slår inte tagningen över blir den för låg. Trummor, gitarr och bas får jag till så jag blir nöjd men sen blir det bara skit när det är dags för sångpålägg. Jag har funderat på en Studio Projects B1 som jag kopplar till en Xenyx 802 å sen in i morderkortets inbyggda ljudkort. Kan det funka för skaplig ljudkvalité? Gitarrer och bas låter ju feta när jag kör de rätt in i ljudkortet å sen fixar med Guitar Rig 2. Eller måste jag skaffa tex ett Juli@ för att bli av med brus och papp? Det skulle ju vara lite onödigt å lägga ut pengar på mick å preamp å så blir det ingen skillnad. Om det nu är så att jag bör skaffa ett Juli@ eller liknande: måste jag ha en hörlursförstärkare då också? (eller nån liten stereo eller nåt kanske) ytterst tacksam för svar! //T
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.