Jump to content
Annons

Hur jobbar proffsen ...?


PeterF

Recommended Posts

kruSHka69 (oregistrerad)

det var iofs bara MIN åsikt och den står jag för. andra FÅR tycka annorlunda 🙂

men det är samma sak som med allt annat, det finns bättre och sämre kvalité.

och även på dansgolvet finns det musik som tilltalar mig ibland mer ibland mindre.

lidande på toaletten eller "bajsnödig konstnärliget" som du skrev behövs så klart inte.

man kan även göra musik för att man är glad, utifrån positiva känslor.

förresten blir all musik "bra" om man lyssnar för många gånger på den, en form av

hjärntvätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Annons
  • Svar 67
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hej!

Jag har en fråga. Hur jobbar låtskrivarproffsen? För att få fram en eller två nya låtar varje dag, att skicka till sitt förlag, måste man ha ett bra kreativt flöde som får fram många bra idéer. Hur bygger man upp det? Vad gör man när det inte kommer något, eller när de idéer som kommer inte är bra?

Med vänlig hälsning!

Peter

Jag tror inte det går att skriva två låtar själv om dan, man kommer för eller senare att bränna ut sig konstnärligt. Däremot kan jag skriva två bra texter om dan, men till färdig låt kan det ta upp till ett år innan den blir färdig.

Link to comment
Dela på andra sajter

peband (oregistrerad)
Hej!

Jag har en fråga. Hur jobbar låtskrivarproffsen? För att få fram en eller två nya låtar varje dag, att skicka till sitt förlag, måste man ha ett bra kreativt flöde som får fram många bra idéer. Hur bygger man upp det? Vad gör man när det inte kommer något, eller när de idéer som kommer inte är bra?

Med vänlig hälsning!

Peter

Jag skriver en hel del. Men det måste vara ett nöje och inget krav. Har precis uppnått en dröm som jag haft under många år, jag har nu min studio färdigbyggd. Tipset jag vill ge dig och då får proffsen rätta mig om jag har fel men, ta tid, låt det ta tid och blir du trött, fastnar i en vers eller så, ja då tar du och väntar tills nästa dag. Då kommer nya ideér och kreativitet fram. Tro mig jag satt till 03:30 häromdagen och fastnade i ett av mina musikprojekt. Dagen efter insåg jag mitt misstag och tog lärdom av detta. Ikväll blev det bara till kl. 01:00 jag satt, ha ha. Nåväl ta dig tid som sagt och låt inte envishet styra dig min vän. Då blir ditt resultat proffsigare. Det är inte en känsla det handlar om utan ett val du måste göra. Blessings from Petrus i Ö-vik...

Link to comment
Dela på andra sajter

"det är så vi gör det här i sthlm, två låtar på en dag om det är bråttom!"

annars skaffa en löpandebandförmåga.. jag har lyckats med det och gjort flera hits per dag. dessvärre kan jag inte spela upp dom på forumet.. då de är upphovsrättsskyddade.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste en intervju med Diane Warren på SongQuarters

citat från songquarters:

"-How much time do you generally spend working on a song?

-I can usually finish a song in a week. I put a lot into every note and every lyric, until it is perfect. "

Så där verkar det inte vara några 2 låtar om dagen,

Tyvärr måste man vara medlem för att kunna läsa intervjun som var mycket intressant och lärorik. Hon verkar jobba ganska annorlunda.

Aldrig Co-writes (enstaka undantag)

Sitter o skriver i ett helsunkigt rum som inte städats på 20 år

Ingen datorutrustning

Har keyboards och bandspelare

Lägger enormt stor vikt på fraseringar och ordval.

Om du inte vet vem Diane Warren är, så slå på någon reklamradiostation typ Mixmegapol/RixFM/LugnaFavoriter, hon har garanterat skrivit minst 2-3 av låtarna som spelas varje timme....

/Carl

PS.

Det förekommer engelska i inlägget eftersom intervjun va på engelska och det är ett citat, så jag försöker inte vara cool......

Redigerat av xarl
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Lite tips...

Man skriver med rätt låtskrivare, folk som man vet har haft/har framgång samt

har rätt ingångar på skivbolagen, förlagen management etc

det spelar ju ingen roll att man har skrivit världens bästa låt om inte

nån hör den...

Sen spela upp rätt låt vid rätt tillfälle/möte , det är ibland tillfälligheter som

som avgör om du får en cut eller inte.

Och talang förstås

/C

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var någon som nämnde Motown förut. De var ett gäng studiomusiker (bl.a. James Jamerson på bas, grym gubbe!), låtskrivare, textskrivare, producenter och arrangörer som samarbetade hela tiden. De spelade säkert in 3-5 låtar per dag (de hade inte mycket betalt per låt) och satt i studion (efter att de hade nyktrat till från kvällen innan) hela dagar och nätter. Det var en väldigt väloljad maskin som bara spottade ut låtar, många blev jättehits, men de flesta blev ju rätt mediokra.

Sentens: man får väl göra en jädra massa (halvdålig) musik, innan man producerar guldkornen. Samt att samarbete är av vikt om man ska kunna producera mycket material.

P.S. Kan rekommendera boken "Standing In The Shadows Of Motown" (Om James Jamerson) av Dr. Licks (Publishing). Den är en intressant insyn på hur livet i låtskrivarfabriken var och hur det funkade. Den är bra även om man inte lyssnar så mycket på soul.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.