kruSHka69 (oregistrerad) Postat 5 januari 2008 Dela Postat 5 januari 2008 det var iofs bara MIN åsikt och den står jag för. andra FÅR tycka annorlunda 🙂 men det är samma sak som med allt annat, det finns bättre och sämre kvalité. och även på dansgolvet finns det musik som tilltalar mig ibland mer ibland mindre. lidande på toaletten eller "bajsnödig konstnärliget" som du skrev behövs så klart inte. man kan även göra musik för att man är glad, utifrån positiva känslor. förresten blir all musik "bra" om man lyssnar för många gånger på den, en form av hjärntvätt... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Andy_L Postat 31 januari 2008 Dela Postat 31 januari 2008 Hej! Jag har en fråga. Hur jobbar låtskrivarproffsen? För att få fram en eller två nya låtar varje dag, att skicka till sitt förlag, måste man ha ett bra kreativt flöde som får fram många bra idéer. Hur bygger man upp det? Vad gör man när det inte kommer något, eller när de idéer som kommer inte är bra? Med vänlig hälsning! Peter Jag tror inte det går att skriva två låtar själv om dan, man kommer för eller senare att bränna ut sig konstnärligt. Däremot kan jag skriva två bra texter om dan, men till färdig låt kan det ta upp till ett år innan den blir färdig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
peband (oregistrerad) Postat 2 februari 2008 Dela Postat 2 februari 2008 Hej! Jag har en fråga. Hur jobbar låtskrivarproffsen? För att få fram en eller två nya låtar varje dag, att skicka till sitt förlag, måste man ha ett bra kreativt flöde som får fram många bra idéer. Hur bygger man upp det? Vad gör man när det inte kommer något, eller när de idéer som kommer inte är bra? Med vänlig hälsning! Peter Jag skriver en hel del. Men det måste vara ett nöje och inget krav. Har precis uppnått en dröm som jag haft under många år, jag har nu min studio färdigbyggd. Tipset jag vill ge dig och då får proffsen rätta mig om jag har fel men, ta tid, låt det ta tid och blir du trött, fastnar i en vers eller så, ja då tar du och väntar tills nästa dag. Då kommer nya ideér och kreativitet fram. Tro mig jag satt till 03:30 häromdagen och fastnade i ett av mina musikprojekt. Dagen efter insåg jag mitt misstag och tog lärdom av detta. Ikväll blev det bara till kl. 01:00 jag satt, ha ha. Nåväl ta dig tid som sagt och låt inte envishet styra dig min vän. Då blir ditt resultat proffsigare. Det är inte en känsla det handlar om utan ett val du måste göra. Blessings from Petrus i Ö-vik... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 2 februari 2008 Dela Postat 2 februari 2008 "det är så vi gör det här i sthlm, två låtar på en dag om det är bråttom!" annars skaffa en löpandebandförmåga.. jag har lyckats med det och gjort flera hits per dag. dessvärre kan jag inte spela upp dom på forumet.. då de är upphovsrättsskyddade.. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
saverman Postat 2 februari 2008 Dela Postat 2 februari 2008 Jag snackade med en framgångsrik amerikansk låtskrivare för ett tag sen och han sa att det bara är att öva. 1 av 8 låtar han skriver anses som "bra" medan han i början av sin låtskrivarkarriär skrev runt 1 av 20. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
xarl Postat 6 februari 2008 Dela Postat 6 februari 2008 (redigerat) Läste en intervju med Diane Warren på SongQuarters citat från songquarters: "-How much time do you generally spend working on a song? -I can usually finish a song in a week. I put a lot into every note and every lyric, until it is perfect. " Så där verkar det inte vara några 2 låtar om dagen, Tyvärr måste man vara medlem för att kunna läsa intervjun som var mycket intressant och lärorik. Hon verkar jobba ganska annorlunda. Aldrig Co-writes (enstaka undantag) Sitter o skriver i ett helsunkigt rum som inte städats på 20 år Ingen datorutrustning Har keyboards och bandspelare Lägger enormt stor vikt på fraseringar och ordval. Om du inte vet vem Diane Warren är, så slå på någon reklamradiostation typ Mixmegapol/RixFM/LugnaFavoriter, hon har garanterat skrivit minst 2-3 av låtarna som spelas varje timme.... /Carl PS. Det förekommer engelska i inlägget eftersom intervjun va på engelska och det är ett citat, så jag försöker inte vara cool...... Redigerat 6 februari 2008 av xarl Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Musicwatch80 Postat 29 april 2008 Dela Postat 29 april 2008 Lite tips... Man skriver med rätt låtskrivare, folk som man vet har haft/har framgång samt har rätt ingångar på skivbolagen, förlagen management etc det spelar ju ingen roll att man har skrivit världens bästa låt om inte nån hör den... Sen spela upp rätt låt vid rätt tillfälle/möte , det är ibland tillfälligheter som som avgör om du får en cut eller inte. Och talang förstås /C Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peter Roos Postat 30 april 2008 Dela Postat 30 april 2008 (redigerat) Det var någon som nämnde Motown förut. De var ett gäng studiomusiker (bl.a. James Jamerson på bas, grym gubbe!), låtskrivare, textskrivare, producenter och arrangörer som samarbetade hela tiden. De spelade säkert in 3-5 låtar per dag (de hade inte mycket betalt per låt) och satt i studion (efter att de hade nyktrat till från kvällen innan) hela dagar och nätter. Det var en väldigt väloljad maskin som bara spottade ut låtar, många blev jättehits, men de flesta blev ju rätt mediokra. Sentens: man får väl göra en jädra massa (halvdålig) musik, innan man producerar guldkornen. Samt att samarbete är av vikt om man ska kunna producera mycket material. P.S. Kan rekommendera boken "Standing In The Shadows Of Motown" (Om James Jamerson) av Dr. Licks (Publishing). Den är en intressant insyn på hur livet i låtskrivarfabriken var och hur det funkade. Den är bra även om man inte lyssnar så mycket på soul. Redigerat 30 april 2008 av Sleap Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.