Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har en fråga. Hur jobbar låtskrivarproffsen? För att få fram en eller två nya låtar varje dag, att skicka till sitt förlag, måste man ha ett bra kreativt flöde som får fram många bra idéer. Hur bygger man upp det? Vad gör man när det inte kommer något, eller när de idéer som kommer inte är bra?

Med vänlig hälsning!

Peter

Annons
  • Svar 67
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

Finns lika många svar som låtskrivare/producenter. Ett gäng tips finns i Studio 1-07, tema kreativitet:

* Tidningen som pdf

* Och på papper

Tycker faktiskt själv att där finns en hel del matnyttigt, inte minst artikeln om låtskrivarverkstaden är läsvard 😉

Om man nu kan lyssna på mina något partiska ord i sammanhanget 😆

Postat

man skriver varje dag. hela tiden

Postat (redigerat)

- Diciplin

- Rutin

" Låtskrivarproffsen " må skriva två eller fler låtar per dag men av dessa säg 14 låtar du gör på en vecka kanske en eller två går vidare till steg två.Färdigställa produktion , Mixa , Mastra och då är det fortfarande inte säkert att låten kommer bli placerad hos någon artist.

Vissa uppdrag gäller väldigt specifika typer av låtar och då kan man fokusera på att göra en typ av låt men man kan göra den i 10 olika varianter.

" Låtskrivarsuperproffsen " har en stab av låtskrivare som skriver låtar åt dom och dom väljer dom bästa ideerna och jobbar vidare på dessa.

Superproffs = Fd Cheiron , Timbaland , Neptunes m.m m.m

Men för att färdigställa två eller fler låtar per vecka utan att bränna ut sig själv och kunna hålla kreativiteten uppe är det att föredra att man jobbar som ett team. Låtskrivare / Textförfattare och helst ha ett förlag som i sin tur jobbar med att sälja låten.

Redigerat av Piccazzo
Postat

Tja.. Har man det som jobb så ska det väl inte var nåt problem.. Har man bara disciplinen att sitta och jobba 8~12 timmar varje dag med moroten att när jag väl skrivit 2 texter kan jag göra kväll och göra vad jag vill .

Tycker inte att 2 texter per dag låter särskillt mycket om vi pratar proffs.. Tänk journalist/skribent till en tidning.. Dom måste också prestera ett visst antal artiklar per dag för att få lön.. En låttext är ganska enkel om du tänker efter.. Börja med att tänka texten på dom senaste 10-hitlåtarna du hört.. Analysera.. Sen fattar du hur enkelt det faktiskt är :rolleyes:

Postat
Börja med att tänka texten på dom senaste 10-hitlåtarna du hört.. Analysera.. Sen fattar du hur enkelt det faktiskt är

Analysera även ackordföljerna , trumljuden , produktionen i helhet .. Sen fattar du hur enkelt det faktiskt är :rolleyes:😛

Postat (redigerat)

"haha" tänkte inte på det.. Men ändå.. Jobbar man proffesionellt med att skriva låttexter så ska tammetusan inte 2 ynka låttexter per dag vara ett problem... Skulle snarare tro att proffsen jobbar med minst 20 om dagen som sen förkastas eftersom. 😛

Hego: du blev i ett huj vår bästa vän :rolleyes:

Ps. Picazzo pekar på andra saker än en text.. Men han har rätt.. Den sarkastiske jäkeln.. 😛 Att göra en hit är mycket mera än en bra text.

ds.

Redigerat av hegobald
Postat

Musik är inte magi och en skicklig musiker kan lära sig alla knepen, precis som en snickare lär sig alla knepen för att bygga en stol.

Björn och Benny satte sig i en stuga i skärgården och skrev låtar, svårare än så var det inte.

Postat

jag uppfattar det som att musik alá neptunes tillkommer genom att nån sitter och fnular med beats och lite coola synthar....tänker någon melodislinga i refrängen kanske, typ.

sen när grunden är ok, langar man den till någon som skriver resten av melodin samt texten, kanske gör man detta tillsammans.

sen arrar man upp den så att grundstomen blir bra...lirar in demosång och gör en slaskmix, pang bom färdigt.

vet folk som jobbar på det sättet, därav min gissning att det är så det går till, men det finns säkert 100 andra sätt att gå till väga också.

....hur man massproducerar annan musik vet jag inte, men det funkar säkert på samma sätt fast med nån gitarr som första steg, istället för "beaten"....

vad gäller kreativitet så finns det säkert människor där 24h om dygnet inte räcker till....som helt enkelt alltid har någon ny idé....

Postat

Det är nog jätteolika.

När jag jobbar heltid med musik kan jag punga ut ca 2 låtar om dagen, om jag kör låt oss säga 10 timmar. men dock klarar jag inte skriva 2 texter / dag på seriös nivå.

så det är nog väldigt väldigt olika, jag skriver musik snabbare än text vilket kan tyckas konstigt 😛

  • 2 veckor senare...
Postat

Kan man jobba med en massa andra skitjobb åtta timmar om dan och sen ändå skriva en och annan hyffsad låt, tänk då på att för proffsen ÄR detta deras åttatimmarsjobb. Sen är diciplin nått alla jobb kräver, då kanske det inte är lika kul längre, men vad vet jag, en glad amatör.

Postat
Kan man jobba med en massa andra skitjobb åtta timmar om dan och sen ändå skriva en och annan hyffsad låt, tänk då på att för proffsen ÄR detta deras åttatimmarsjobb. Sen är diciplin nått alla jobb kräver, då kanske det inte är lika kul längre, men vad vet jag, en glad amatör.

Om man jobbar åtta timmar om dan med ett skitjobb, så har man en chef som hela tiden talar om för en vad man ska göra. Vill jag däremot ägna mig åt att skriva musik måste jag driva mina projekt själv (ja, jag tänker lära mig projektledning), och det gör det hela svårare. Jag kan tänka mig att jag till exempel måste se till att få ett bra arbetsflöde - så att jag inte bara jobbar hårt, utan också effektivt ...

Ett annat problem kan vara att man ger upp och går därifrån, om man inte kommer på en melodislinga till ackorden på en gång. Då blir det inget gjort.

Peter

Postat
Musik är inte magi och en skicklig musiker kan lära sig alla knepen, precis som en snickare lär sig alla knepen för att bygga en stol.

Björn och Benny satte sig i en stuga i skärgården och skrev låtar, svårare än så var det inte.

Visst, men vissa har det enklare än andra. Somliga kan skriva en text bara sådär och den är jättebra, medan andra får arbeta lite/mycket med det.

Springsteen skrev, som ett exempel, ett helt anteckningsblock per låt på skivan Born to Run. För övrigt så stod Bruce och saxofonisten Clarence Clemons inne i inspelningsbåset i 16 timmar, när de skulle spela in saxofon-solot i 'Jungleland'. (Källa: Dokumentären som följer med "Born to Run: 30th Anniversary Edition)

Det kallas dedikation till konsten. :S

Postat

Tycker själv att texterna är den svårare biten.

Men när man väl får en idé på hur man skall hantera det så brassar det igång.

Musiken har man ju redan inom sig.

Postat
Jag kan tänka mig att jag till exempel måste se till att få ett bra arbetsflöde - så att jag inte bara jobbar hårt, utan också effektivt ...
Ett annat problem kan vara att man ger upp och går därifrån, om man inte kommer på en melodislinga till ackorden på en gång. Då blir det inget gjort.

Att jobba effektivt handlar mer om diciplin och rutin , men som det sagts om du har ca 4-6 timmar på dig att försöka prestera vad låtskrivare gör på 10-14 timmar sätter du alldeles för hög press på dig själv.Däremot finns det ju sätt att effektivisera arbetsflödet genom tex Keycommands , En template som laddas direkt med dina standard ljud osv osv.

Vidare anser jag att kvantitet går före kvalitet , därmed inte sagt att skit kan poleras men i stort sett så går det att göra en hyffsad låt av allt man gör och av ett fåtal en riktigt bra låt och av ännu färre en hit.

Så av 100 låtar blir 90 mediokra 8 blir bra och 2 riktigt bra eller nåt sånt.

Sedan delar jag upp arbetet oftast i Låtskissar, Text , Produktion där låtskissar har överlägset mest utrymme.

Säg tex på en 3 månaders period så skriver jag konstant , och går sedan tillbaka till det jag tycker är värt att behålla och jobbar vidare på dom.Inte alls ovanligt att jag slipar Produktionen på 5 låtar samtidigt som jag skriver på 5.

Oftast brukar jag hålla på låtarna tills en bunt är klara ( om det inte är beställningsjobb ) och mixa ett tiotal samtidigt för att sedan skriva igen i ett par veckor och sedan gå in och mastra dom.

Sedan bollar jag ofta vidare låtarna till andra som får skriva text och melodi , så kan jag koncentrare mig på att skriva nya låtar samt finslipa produktionen på dom existerande låtarna.

I Vissa fall bollar jag även över låten om jag tycker att den hat något ? men jag inte riktigt själv kan hitta vad det är.

Postat
Så av 100 låtar blir 90 mediokra 8 blir bra och 2 riktigt bra eller nåt sånt.

Hur går urvalsprocessen till? Hur vet jag vilka som är bra och vilka som är riktigt bra?

Peter

Postat

Skriva 100 låtar och spela in ? Moneybrother gör inte det har jag hört. Låter det bra i

rock/pop svängen med aukustisk gitarr och sång så vet man om en låt är bra eller inte

och gå vidare. Kanske med 20 låtar inspelade gör man en urval process för att knyta ihop

säcken till en färdig platta. Skulle kosta multum att spela in 100 låtar, samt ta enorm tid.

Det handlar om budskap, tror att det är samma sak inom synthsvängen. Har man inget

budskap med låten lägger man ner. Det är också ett beroende att låtar hänger ihop i

en sammanhängande röd tråd.

Visst, man kan ju idag för en relativt billig penning spela in hemma och prova sig fram,

men det är i själva skivinspelningen som det gäller att träffa rätt, med typ ca 20 låtar.

Postat
Precis! Själv får jag fram en - två låtar om ÅRET! 😄

Bra, då har du ju 2 riktigt bra låtar... om 50 år... 🙂😄

  • 2 månader senare...
Postat
.Däremot finns det ju sätt att effektivisera arbetsflödet genom tex Keycommands , En template som laddas direkt med dina standard ljud osv osv.

Bra Ideér 😄 Spaciellt det med templates, har inte tänkt på det direkt.

Jag kan tänka mig att jag till exempel måste se till att få ett bra arbetsflöde - så att jag inte bara jobbar hårt, utan också effektivt ...

Peter

Nä, precis, det e skillnad mellan att jobba hårt eller effektivt.

Ett annat problem kan vara att man ger upp och går därifrån, om man inte kommer på en melodislinga till ackorden på en gång. Då blir det inget gjort.

Peter

Detta är väldigt viktigt. Att inte direkt ge upp om man inte kommer på något. Många stora filmmusiker sitter ofta länge innan de kommer på något bra. (Säger bl.a Hans Zimmer i en intervju)

Hur går urvalsprocessen till? Hur vet jag vilka som är bra och vilka som är riktigt bra?

Peter

Det är väl bara att känna efter och lyssna? 🙂

/M

Postat

Gamla åttiotalsproducenttrion Stock, Aitken & Waterman var någonstans först med 'hitfabriken' (okej, okej, Motown var först). Dom hade visserligen en del smarta knep och några duktiga talanger, men framförallt handlade det om kvantitet framför kvalitet - om du skriver och spelar in fem låtar om dagen kommer du sannolikt prestera åtminstone en hit i veckan, right? =)

  • 2 veckor senare...
Psymotor (oregistrerad)
Postat

Two Words For Everything TIME/PASSCIENCE

Postat
Two Words For Everything TIME/PASSCIENCE

Varför skriva på engelska? Tycker du det låter coolare? :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.