freddie Postat 6 september 2004 Postat 6 september 2004 När man exporterar (i detta fall i cubase) kan man ju välja vilken upplösning man vill ha på spåret. Varför finns det då en dithering plug att använda som tex master fx? Gör olika dithering plugar jobbet bättre än andra? Blir resultatet vid nermix/export bättre om man använder en bra plug än att programmet sköter denna bit av "sej själv"? Please... Red ut detta åt mej 😆
trombonisten Postat 6 september 2004 Postat 6 september 2004 Häpp. Försöka beskriva kan jag. Om det är förståeligt vet jag inte. Helt ovetenskapligt är det i alla fall ett försök att vara. Inuti programmet arbetar man ju gärna med 24 bitar, eller kanske 32 bitar flyt-tal (float). Sen skall det ut på CD och då är det 16 bitar som gäller. Eller kanske ännu färre bitar ibland, men det är väl numera ganska ovanligt. Och för att göra det enklast möjligt så är 16 bitar lite för lite för att det skall vara riktigt bra. Nu sägs det att tränade öron, och kanske unga barn, vad vet jag, kan höra att det inte är riktigt bra att bara "klippa" av vid 16 bitar. Då tar man till det som kallas dithering. Syftet är att "maskera" det där oljudet, som kanske vissa hör, med ett svagt brus. Så tanken är att genom att göra signalen "lite sämre" så låter den bättre. Hur det låter är väl vad det egentligen går ut på, så det kan ju inte vara något fel med. Så tanken är väl att välja dithering när man sparar undan i 16 bitar som det sista man gör. Varje dithering tillför lite brus, så det är bäst att undvika det till allra sist. Att det sedan finns olika sorters dithering får läggas i högen finlir. Det påstås, jag undrar lite, att det beror vilken musik det är. Och det är klart det skiljer ju lite mellan en pianokonsert av Mozart och Death Metal, så det kan väl vara vettigt att det kan vara lite olika då. Men finlir är det likaväl. Nå ett försök var det i allafall. Enklast är ju att prova själv. Låter det bra så är det bra.
MusicGene Postat 6 september 2004 Postat 6 september 2004 olika dithering plugar jobbet bättre än andra? ja. Det fanns nyligen en annan tråd med en länk till ett test där olika ditheralgoritmer jämfördes.
freddie Postat 6 september 2004 Trådstartare Postat 6 september 2004 Det fanns nyligen en annan tråd med en länk till ett test där olika ditheralgoritmer jämfördes. Ja, jag såg det. De var därför jag började undra. Problemet är bara att den där länken inte funkar. Inte för mej iaf...
belial Postat 6 september 2004 Postat 6 september 2004 Att använda dithering är bäst beskrivet som att runda av, man introducerar ett väldigt lågt brus för att maskera som tidigare nämnt vid konvertering från en upplösning till en lägre upplösning för att runda av den s.k. trappstegsliknande kurva som som digital audio innebär till skillnad från analog. Själv använder jag dithering även om det inte är någon mixdown från högre upplösning till lägre då det ger en aning rundare ljud till slutmixen. Olika dithering-metoder ger ju olika resultat och vad som passar är kanske svårt för många att avgöra men det är mest pga att de har för undermålig lyssningutrustning i form av monitorer samt hi-fi att för att kunna höra skillnaden då den är introducerad på en så låg nivå att det inte riktigt kan uppfattas utan mera kännas, man kan lära sig att urskilja detta genom att analysera tystnaden, spela in tystnad alltså bara brus och använd olika dithering filter och lyssna sedan mycket noggrant på skillnaden i de olika tysta variationerna. Till dett hör också att lära sig detta kräver övning av sin hörsel, detta tar tid men ger man sig själv tid och framför allt vårdar sina öron 😎 jag menar skyddar dem från onödiga ljud som kan fördärva hörseln så kommer man snart att höra en massa som man tidigare inte hörde då man var otränad och lyssnade på alla möjliga ljud som hela tiden finns omkring en, själv är jag mycket restriktiv med vad jag utsätter mina öron för, jag använder gärna hörselpluggar även på tunnelbanan då den har direkt skadliga ljud som gnissel och annat samt så slipper jag höra på allt skit som folk snackar om 🙂. Läs gärna Bob Katz oändligt långa artiklar om både hörslträning samt hur man använder och varför man använder dithering, väldigt givande om man orkar och är seriös. Rock on
freddie Postat 6 september 2004 Trådstartare Postat 6 september 2004 Tack för Era svar! ...då har man ännu mer jobb framför sej 😎
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.