Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 80
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)

En intressant lista som börjar ta form,,,

PolyEvolver Har lagt bud på ett par stycken nu...

OSCar Grymt spännande aparat! Lite dyr?

Oddysey Ja, kanske?!

MS-20 Hade en MS10 en gång... lite för dyr

Voyager Vill ha, men på tok för dyr

Little Phatty Var i butiken å testade, överraskande intressant!

Nordlead Har en NordRack2

Fairlight Om jag får en vit rock oxo :-)

"Emusamplers" Hade en Emax, som jag sålde och förlorade 18000:- på.. :-(

MS-2000 Har en sådan

Yamaha TX816 Nej, kanske en DX7II

DX7 Ja, kanske en DX7II

PPG + Waveterm Cool, snygg och nördig

Akai S6000 Tror inte det, men vad snygg den är!!

Modular G2/G2X Kan jag mycket väl tänka mig

Prophet 5 Vet inte, den sägs vara så ömtålig

Prophet ONE Vill ha, men lite för saftig prislapp

Korg Mono/Poly Har ägt en sådan för typ 100år sedan, riktigt kul men i dag är den för dyr

Roland SH-201 By default har jag gått förbi denna, men jag har kanske missat något?

Waldorf Q, Q+ Har en Q och en mQ

Jag har skickat ut en del förfrågningar, bla på Modular G2/G2X och Evolver. Missade en PolyEvolver :-(

EDIT: Kanske bör lägga till mina nuvarande? MS2000r, Q, mQ, Nova, Kawai K3r (sålde just två,, som jag ångrade innan jag ens satte ut annonsen.. Matrix6 och Multi-trak)

Redigerat av Light Head
Postat

Lyssnade på JD800-ljud i natt, helt ok men som det antytts så är den personlig och verkar vara bäst på pads. Dock tycker jag fortfarande att den ser jäkligt snygg ut!

För tillfället ligger Nordlead Modular G2/G2X och Evolver på första plats, men hittar inga beg just nu.. :,-( buhuuuhuhuuhääää

Lyssnade även på Kurtzweil K2000, men blev inte klok på den. Den ser ju "ordentlig" ut. Har skickat en förfrågan på en sådan, men inte fått svar ännu.

RothHandle (oregistrerad)
Postat

Sequiential Circuits Pro-1 låter fortfarande hemskt bra och verkar ha en förmåga att försvinna under radarn...

Postat (redigerat)
"Syntnisse"? Är du född 1950 eller tidigare?

Hmm, förstod inte riktigt.. vad tusan menade du??

Pro One, jo gärna en sådan. Men den är lite för "hajpad", lite för dyr. Men låter ju riktigt bra!

I vilket fall så var jag ute på stan i dag och testade en hel hög med intressanta saker, en del mindre intressanta oxo...

Korg R3 eller heter den M3? Deras senaste lilla apparat.. som en variant på Microkorg fast stora tangenter, men lika plastig... nja. Säkert lätt att bli impad, men tror inte den håller i längden.

Fastnade rätt länge framför PolyEvolver PEK, grym apparat. Och sedan gick jag över till MEK (monovarianten). Tusan vilken maskin! Lät riktigt bra och var kul att ratta. Det enda jag kunde komma på som direkt negativt. Den är så liten jämnfört med hur den låter.

Sedan blev det en stund framför Moog Little Phatty. Är helt klart en synt i min smak. Lite mycket stålar, men de låter väääldigt bra! Lätt att ratta, intuitiv och uppmanar till att vrida på rattarna.

Sista och klart coolaste apparat var Moog Voyager. VILKEN SYNT! Det är väldigt bra layout, snyggt och inspirerande. Ljudet är kanon och den ser ju verkligen ut som en synt! Priset är rätt saftigt dock. Men en sådan skulle jag inte tacka nej till!

Så om jag nu skulle bränna massa stålar,, en Evolver MEK och en Moog Little Phatty så är nog min lycka gjord. För ett tag... 😉

Redigerat av Light Head
Postat (redigerat)

Då ska vi se om jag minns hur det stavades. Minns en synth som jag hört på några skivor, men då med lite mer progressiv rockmusik, men synthen låter kanon. Märket är Kurzweil och modellen hette nått med 2600 om jag inte minns helt galet. Va nog nån beteckning innan också, men det va så länge sedan. Du kan höra den på skivan Liquid Tension experiment 2 och det är Jordan Rudess som står för det fenomenala spelet. Då jag inte har testat nån själv utan bara hört den på några skivor så är det ju bara ljudet jag hört på dessa som jag kan uttala mig om, men där som sagt låter den så underbart skönt!!!

MVH

Anders

EDIT: http://www.kurzweilmusicsystems.com/products.html?Id=351

(tog reda på vilken jag menade)

Redigerat av Gizmozis
Postat
Finns det andra, som är lättrattade och där man blir inspirerad till att göra musik?

AudioRealism Semi Modular - http://www.audiorealism.se/products.htm

En synt jag dyrkar! Lätt, välljudande och vacker!

Gör för de mesta mina basar med den! ÖverFET! 😉

Om jag hade kunnat köpa en ARP2600 hade jag gärna gjort det, men jag klarar mig med mjukvaran från ARTURIA!

2 syntar jag inte vill leva utan! 😛

Postat
Finns det andra, som är lättrattade och där man blir inspirerad till att göra musik?

Gör för de mesta mina basar med den! ÖverFET! 😉

Om jag hade kunnat köpa en ARP2600 hade jag gärna gjort det, men jag klarar mig med mjukvaran från ARTURIA!

2 syntar jag inte vill leva utan! 😛

2 softsyntar? En TB303 och en ARP2600 klon... hmm, har haft en TB303, äkta, för 100 år sedan. Den passar inte in i min musik längre, men väldigt kul liten apparat.

Postat

Ska nog inte säga något i denna tråd

men hade en gång en ESQ1 (tror jag att den hette) - "Låtskrivarsynten"

jaja, den lät väl bra i mina öron och var djävulskt tung

men antagligen långt från SNS

Postat (redigerat)

Hehe, du får gärna vara med. Men spontant kändes inte just ESQ1 som en "intressant" synt. Den är väl iofs rätt prisvärd i dag?!

Apropå tung, hur mycket väger en CS80? 50kg? 60? Det måste väl vara en av de absolut tyngsta syntarna i en "låda"?

Redigerat av Light Head
Postat

Gör för de mesta mina basar med den! ÖverFET! 😛

2 syntar jag inte vill leva utan! 😄

2 softsyntar? En TB303 och en ARP2600 klon... hmm, har haft en TB303, äkta, för 100 år sedan. Den passar inte in i min musik längre, men väldigt kul liten apparat.

AudioRealism Semi Modular är mer än en TB303! 😕

Ser nu att det handlade om Hårdvara, jag borde använt ögonen bättre! 🙂

Peace!

Postat (redigerat)

Superlungt!

Det finns ju i faktiskt en massa mjukvara som är riktigt bra! Alltså riktigt bra... så bra så att många gamla "rävar" faktiskt använder mjukvara själva.

BTW en Yamaha CS80 väger nog nästan 100kg!

Redigerat av Light Head
Postat

BTW en Yamaha CS80 väger nog nästan 100kg!

...och en Yamaha GX-1 väger ?

Synth 250 kg (inkl 70 kg pall), plus högtalare 340 kg.

Och det underligaste är ju hur många som ägde GX-1an faktiskt turnerade med den...Led Zeppelin, Keith Emerson, Abba och Stevie Wonder.

Har man roddare så har man.

Postat

Vilken jätteapparat! Hade änna glömt den, så sällsynt.. Undra om det finns någon som har koll på var de få exemplaren faktiskt befinner sig i dag?!

Postat

Jag har Bennys Yamaha GX-1 + högtalare i min studio.

Om du mumlar runt lite på www.roth-handle.nu och går till equipment och sedan till Synths...så kan du hitta lite bilder, små filmer och bakgrund...

// Mattias

Postat

Jag blev faktiskt impad av Little Phatty! Tyckte den levereade bra ljud och kändes oxo bra att ratta. Sedan så testade jag ju Moog Voyager. En helt annan liga! Som om Elfsborg skulle åka till Italien för att spela fotboll..

Postat

Nu har jag lagt ytterligare någon timma på att spela på både LP och Evolver MEK. Så olika men ändå intressanta båda två.

LP har förbannat bra ljud. MEN.... om den kostat 7995:- så hade jag köpt den direkt, nu ligger den ju på 13450:- LP låter klassik gammal analogsynt.

Evolver låter oxo bra, lite mer rattar men oxo lite fler saker att skruva på... synd att man inte kunde markera flera OSC för att editera dem samtidigt. Känns som om det kunde vara smidigt.

Det svåra är att verkligen kunna avgöra om det nya ljudet faktiskt har någon plats i de egna låtarna, eller om man kommer att lägga någon annan av syntarna på hyllan?!

drloop (oregistrerad)
Postat

En ganska ovanlig men faktiskt skitfräck synt var hör och häpna Technics WSA 1.

Jädrigt rolig att ratta

Technics Technics WSA1 Specifications

Type: Workstation/ keyboard/

Synthesis Type: Digital Physical Mod. with 12 MB of ROM

Polyphony:

Max: 64

Typical in use: 32

Multi-timbral (number of parts): 32

Oscillators per Voice :

Min : 1

Max : 4

Controllers : 7 (!!!)

Effects :

Number of FX units : 2

Number of different effects : about 50

Drum Section :

Number of Drum Kits : 22

Number of Drum sounds : 84

Keyboard :

Number of Keys : 61

Can send on 2 simultaneous MIDI channels

Responds to : velocity, after-touch

Sounds can be split by : velocity, keyboard

Memory :

Patches : 640

Performances : 512

Inputs and Outputs :

Number of Audio Outs (excluding Phones) : 4 (8 max.)

Number of Audio Ins : 0

Number of MIDI Outs (excluding Thru) : 2

Number of MIDI Ins : 2

Upgrade Options : Exp. boards for output and wavetable. There are also some professional sound libraries available on the net (for free).

drloop (oregistrerad)
Postat
Hey DrLoop.. Allt väl? Hur går det med saker å så?

Aldrig hört talas om den synten! Har du ngn länk till lite demoljud?

Nope inga demoljud.

Och vad det beträffar annat så lyssnas det. Hav tålamod.

Postat

Tog en liten sväng förbi Musicstore när jag var i Köln förra veckan och provspelade lite synthar... :rolleyes:

Testade Radias lite kort (det fanns ju så många olika grejer att jag nästan fick beslutsångest), och den lät helt ok. Gav inte samma tappa_hakan-känsla som Voyagern, men den kändes ändå riktigt trevlig.

Liz (oregistrerad)
Postat

En synt jag velat ha länge nu är Korg Karma och Roland Fantom X7. Karman till att assistera och Fantomen till att väcka musikkreativiteten till liv. 🙁

Postat

hur kan ni glömma access virus serien?!?!?!?! ja äger bara en virus(till powercorekortet) den ä'r den enda synten ja använder. (+stagepiano då) finns ingen bättre jus tnu än virus ti som ja skulle göra vad som helst för att få lägga vantarna på🙁

jp8000 en klassiker som funkar också..

sen tror ja fan d går å göra en superlåt av bara en roland tr 909( vet att d e en trummaskin hehe) låter otroligt härlig

Postat

Tänk om man hade Vince'ans syntar.... suck....

Har tillbringat en bra stund bakom Evolver, igen. :-) Det känns som om det blir en sådan.

Någon som väl sälja en JP8000 till mig?

Postat

Jag har gjort det! Köpt en Evolver. Men det blev faktiskt "bara" en desktop-modell. Då har jag ju pengar över till fler syntar...

Vill ha/behöver en med klaviatur oxo. JP8000?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.