Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej. Till att borja med vill jag ursakta mig for att jag inte kan skriva 'A' och 'O'. Sitter i england och hoppas ni kan ha overseende men det. Sen kan tillagas att jag ar novis inom inspelningsteknik.

Nu till amnet. Det jag vill gora ar att spela in latar i replokalen pa enklaste och billigaste satt. Det som jag tankt spela in ar 2 el-gitarrer och 1 bas. Dom tankte jag lajna for att sedan satta nan v-amp plugg pa dom sparen. Sen ar det trummor som kommer att spelas in separat. Nu borjar det kannas lite mer klurigt for mig. Kommer nog narmicka upp sattet + 2 overhead. Om det skulle vara mojligt skulle jag garna dra in dom pa varsin kanal men det drar forstas upp priset. Sa jag tankte att man kan dra det via en mixer och sen kora dom allihop pa en kanal.

Det jag undrar over ar vilken typ av hardvara jag borde investera i. Skulle ett billig firewire/usb interface med micpreamps + en mixer gora jobbet? Eller borde jag investera i ett maktigt ljudkort med inbyggda preamps?

Skulle en porta kunna gora jobbet?

Hoppas nagon kan hjalpa mig noglurlunda snabbt For jag hade tankt mig att eventuallt kopa grejer har pga det otroligt stora sortimentet har borta.

Tack pa forhand!

Redigerat av erdistfroh
Annons
Postat (redigerat)
Presonus Firepod, billigt fw-ljudkort med 8 analoga ingångar med preamps. Är helt klart bra för pengarna.

Skulle den r'a'cka eller behover jag nanting mer for att borja spela in. Forutom trummickar och sant dvs?

Forresten, skulle en porta kunna gora jobbet at mig?

Redigerat av erdistfroh
Postat
Presonus Firepod, billigt fw-ljudkort med 8 analoga ingångar med preamps. Är helt klart bra för pengarna.

Skulle den r'a'cka eller behover jag nanting mer for att borja spela in. Forutom trummickar och sant dvs?

Du behöver en dator, microfoner och nån typ av lyssning (hörlorar, monitorer).

Postat

Du kan oxå köpa en Digalporta som ju har många inspelningskanaler (kan nog hitta beggat ganska billigt) och sen synca den med en dator för mer preciserad mixning och trixning!

(Jag körde på det viset tidigare när jag hade en slö dator och det var kul med "riktiga" reglar)!

Postat
Du kan oxå köpa en Digalporta som ju har många inspelningskanaler (kan nog hitta beggat ganska billigt) och sen synca den med en dator för mer preciserad mixning och trixning!

(Jag körde på det viset tidigare när jag hade en slö dator och det var kul med "riktiga" reglar)!

Det skulle nog passa nar jag tanker efter for da behover jag inte sa kraftfull dator i replokalen vilket ar bra for dom kostar pengarn. men da undrar jag om det ar nagot speciellt jag ska tanka pa med digitalportor. Nagra vanliga fallgropar? Nagot jag ska akta mig for? Nagot den maste ha? Borde portan har forstarkarsimulatur eller ar det battre att gora i Cubase eller liknande i efterhand?

Postat

Egentligen så det enda att tänka på är om du vill ha 24 bit, det finns vissa billigare som endast klarar 16 Bit..

Men iofs så gör det inte så mycket man får bara vara noggrannare när man ställer ljudnivåerna!

Digitalportor har inbyggda mickpreamar och alla effekter man behöver och även en gitarrsimulator (dist osv).

En stor fördel är oxå att den är lätt att släpa till replokalen (annars hade du förmodligen fått köra på en Laptop och de är ju ännu dyrare)!

Postat

Digitalportor är enligt mina erfarenheter sällan lika smidiga att ha att göra med (men det beror ju på hur man gillar att jobba 😉 ). Små teckenfönster, sämre inställningsmöjligheter för metronomen, jobbigare med ljudediteringen som att klippa osv. Har dessutom inte sett så många med åtta preamps och 24 bitars inspelning till särskilt bra priser.

Postat
Egentligen så det enda att tänka på är om du vill ha 24 bit, det finns vissa billigare som endast klarar 16 Bit..

Men iofs så gör det inte så mycket man får bara vara noggrannare när man ställer ljudnivåerna!

Digitalportor har inbyggda mickpreamar och alla effekter man behöver och även en gitarrsimulator (dist osv).

En stor fördel är oxå att den är lätt att släpa till replokalen (annars hade du förmodligen fått köra på en Laptop och de är ju ännu dyrare)!

Tackar och bockar for dom snabba svaren jag fatt:) En digitalporta blir det.

Postat
Digitalportor är enligt mina erfarenheter sällan lika smidiga att ha att göra med (men det beror ju på hur man gillar att jobba 😉 ). Små teckenfönster, sämre inställningsmöjligheter för metronomen, jobbigare med ljudediteringen som att klippa osv. Har dessutom inte sett så många med åtta preamps och 24 bitars inspelning till särskilt bra priser.

Iofs så skall han väl inte editera så mycket på portan om han syncar med en dator?

Postat

Tänk efter först vad du vill uppnå.

Här är mina fullständigt värdelösa råd:

Skall det bli skivsläpp är det bättre att hyra en riktigt studio. Då får du ett rum som har bra akustik, utrustning som klarar jobbet och framförallt en tekniker som vet vad han gör.

Skall du bara dokumentera hur låtarna låter sådär lite hyfsat, ta en enkel fickspelare. Edirol R9 kan vara ett exempel, eventuellt med externa mikrofoner. Släng upp den på ett bord och spela på.

Vill du skicka demo inför ragg av spelningar, ta med fickspelaren till en riktigt spelning. Eller ännu hellra, ta med en videokamera och be en kopmis spela in. Inget säljer så mycket till en arrangör som en brutalt upphetsad folkmassa som diggar när ni spelar.

Allt annat är slöseri med pengar och tid. Men som en bekant brukar hävda, "Det enda jag har gott om är pengare och tid". Så slösa på bara. Själv är jag en hejare på att slösa.

Gunnar

Postat

Iofs så skall han väl inte editera så mycket på portan om han syncar med en dator?

Tja, punch in och sånt, inte säkert man sätter allt i samma tagning. Spelar man då in trummor gäller det att få till snygga klipp på en gång. Oftast mycket lättare på en dator än en porta.

Tänk efter först vad du vill uppnå.

Här är mina fullständigt värdelösa råd:

Skall det bli skivsläpp är det bättre att hyra en riktigt studio. Då får du ett rum som har bra akustik, utrustning som klarar jobbet och framförallt en tekniker som vet vad han gör.

Skall du bara dokumentera hur låtarna låter sådär lite hyfsat, ta en enkel fickspelare. Edirol R9 kan vara ett exempel, eventuellt med externa mikrofoner. Släng upp den på ett bord och spela på.

Vill du skicka demo inför ragg av spelningar, ta med fickspelaren till en riktigt spelning. Eller ännu hellra, ta med en videokamera och be en kopmis spela in. Inget säljer så mycket till en arrangör som en brutalt upphetsad folkmassa som diggar när ni spelar.

Allt annat är slöseri med pengar och tid. Men som en bekant brukar hävda, "Det enda jag har gott om är pengare och tid". Så slösa på bara. Själv är jag en hejare på att slösa.

Gunnar

Poängen är väl dock att det faktiskt är kul att spela in musik. Och har man sin egen utrustning (om än något sämre än i en riktig studio) slipper man tidda på klockan med svetten rinnandes nerför pannan 😆 .

Postat

Såg nyss en Roland 2480 till salu för 14000:-

Mkt bra digitalporta (om man kopplar in extern tftskärm) med bra redigeringsmöjligheter..

Har för mej man kan lira in 12 eller 16 kanaler samtidigt..

/Biran

Postat (redigerat)

Såg nyss en Roland 2480 till salu för 14000:-

Mkt bra digitalporta (om man kopplar in extern tftskärm) med bra redigeringsmöjligheter..

Har för mej man kan lira in 12 eller 16 kanaler samtidigt..

/Biran

Med en Firepod får man 8 in med preamps och då har du 10.000 över för att köpa en bärbar dator (exempelvis en Macbook (som även fungerar bra till mycket annat)).

Redigerat av Phobos
Postat (redigerat)

For tillfallet skulle det kannas smidigare med en porta. Vi har bytt replokal ett antal ganger senaste tiden pga. diverse anledningar. Fast a andra sidan kanns firewire interface mer langsiktigt. Jag ar splittrad...

Eventuell dator som skulle anvandas pa plats skulle vara en 2.6 ghz p4 med 1gig ram. Eller mojligvis laptopen med Core 2 duo 1gig ram. Hur langt racker det?

Redigerat av erdistfroh
Postat
For tillfallet skulle det kannas smidigare med en porta. Vi har bytt replokal ett antal ganger senaste tiden pga. diverse anledningar. Fast a andra sidan kanns firewire interface mer langsiktigt. Jag ar splittrad...

Eventuell dator som skulle anvandas pa plats skulle vara en 2.6 ghz p4 med 1gig ram. Eller mojligvis laptopen med Core 2 duo 1gig ram. Hur langt racker det?

Laptopen borde fungera utmärkt, specificera mer exakt vilken modell det rör sig om så kan någon varna dig om dom haft mycket problem med modellen. Sägas bör väl också att de portastudios som har mer 8+ preamps sällan är särskilt portabla. Har ni redan en bärbar dator med 1 GB RAM och Core 2 Duo är valet i mina ögon självklart. Billigare, mer flexibelt och förmodligen mer portabelt också.

Postat

Laptopen borde fungera utmärkt, specificera mer exakt vilken modell det rör sig om så kan någon varna dig om dom haft mycket problem med modellen. Sägas bör väl också att de portastudios som har mer 8+ preamps sällan är särskilt portabla. Har ni redan en bärbar dator med 1 GB RAM och Core 2 Duo är valet i mina ögon självklart. Billigare, mer flexibelt och förmodligen mer portabelt också.

Håller med!

Om ni redan har en bra Laptop så är det bättre och förmodligen billigare att köpa till preamp och ljudkort till den!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.