lord_von_bagge Postat 5 augusti 2007 Dela Postat 5 augusti 2007 Hallå 🙂 jag har börjat lägga ner ganska mycket tid i min mix dom senaste dagarna och låtarna har fått ett rejält lyft 😉 men jag undrar hur ni brukar mixa ? nu gäller det Trance musik 🙂 men andra får gärna svara 🙂 jag sätter en EQ på Varje spår, alltså en på lead, en på bass, en på kick och så vidare. och sen sätter jag en på master som jag pillar lite med så det låter bra 🙂 Hur gör ni ? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 5 augusti 2007 Dela Postat 5 augusti 2007 Så kan man ju göra om man inte är nöjd med grundljuden.. Skulle jag göra så så hade nog jag skippat EQ på mastern. Lagt en MultiCompressor och sen en limiter...Thats it... Allt ligger i hur du grundmixar i inspelningsskedet, anser jag i alla fal..l Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jarlo Postat 6 augusti 2007 Dela Postat 6 augusti 2007 Hallå 🙂 jag har börjat lägga ner ganska mycket tid i min mix dom senaste dagarna och låtarna har fått ett rejält lyft 🙂 men jag undrar hur ni brukar mixa ? nu gäller det Trance musik 🙂 men andra får gärna svara 🙂 jag sätter en EQ på Varje spår, alltså en på lead, en på bass, en på kick och så vidare. och sen sätter jag en på master som jag pillar lite med så det låter bra 🙂 Hur gör ni ? 🙂 Hur långt är ett snöre? 😉 Jag funderar på hur jag vill att det ska låta och sen använder jag EQ, kompressor, reverb, delay o.s.v. för att få det så bra som möjligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
aburman Postat 6 augusti 2007 Dela Postat 6 augusti 2007 En eq/kanal är nog rätt vanligt men ingen på mastern. Kompressor på trummor och bas använder jag nog alltid också. Multibandskompressor på mastern, reverb/delay på lead om det inte finns i synthen eller är otillräckligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
trancer Postat 7 augusti 2007 Dela Postat 7 augusti 2007 Mjoooo... Alla mixar vi olika! tur e väl det =) Jag mixar tex direkt i cubase och ungefär samtidigt som jag gör låten, dvs jag börjar inte om från början när jag känner mig "nöjd" med låten och börjar mixa, utan lägger allt under tidens gång. kan omöjligt begripa mig på folk som bounchar ut varje spår utan effekter, trycker in alla *.aif eller *.wav i en NY SEQUENCER och börjar om från början med allt.. seriöst... känns som att göra en låt 2 gånger.. mer tidskrävande och helt onödigt om man redan har alla pluggar man vill ha i sin sequencer man gör låten i .. men det är MIN smaksak. Generellt används ju inte EQ vid master när du ska göra finnishen.. DÄREMOT.. vet jag folk som har EQ på mastern under mixen.. men det är ENBART för att dom har monitorer som 'färgar' ljudet lite grann.. som tex trycka upp EQ vid 15000hz på mastern för att få det låta bättre i monitorerna. dock får man ju inte glömma att ta bort eq:n på mastern sen, eftersom det blir på tok för högt hi-register om man låter den vara kvar. samtidigt lägger man ju kanske EQ i limitern när man mastrar? så jag vet inte om jag kan säga att lägga en manuell EQ på en master är fel heller.. hmm 🙂 inte riktigt samma sak dock men ändå! Jag använder iallafall ALDRIG EQ på mastern... då får du nog eqa själva mixen/projektet bättre först om du tycker att något låter illa. /Perrra Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lord_von_bagge Postat 9 augusti 2007 Trådstartare Dela Postat 9 augusti 2007 Mjoooo... Alla mixar vi olika! tur e väl det =) Jag mixar tex direkt i cubase och ungefär samtidigt som jag gör låten, dvs jag börjar inte om från början när jag känner mig "nöjd" med låten och börjar mixa, utan lägger allt under tidens gång. kan omöjligt begripa mig på folk som bounchar ut varje spår utan effekter, trycker in alla *.aif eller *.wav i en NY SEQUENCER och börjar om från början med allt.. seriöst... känns som att göra en låt 2 gånger.. mer tidskrävande och helt onödigt om man redan har alla pluggar man vill ha i sin sequencer man gör låten i .. men det är MIN smaksak. Generellt används ju inte EQ vid master när du ska göra finnishen.. DÄREMOT.. vet jag folk som har EQ på mastern under mixen.. men det är ENBART för att dom har monitorer som 'färgar' ljudet lite grann.. som tex trycka upp EQ vid 15000hz på mastern för att få det låta bättre i monitorerna. dock får man ju inte glömma att ta bort eq:n på mastern sen, eftersom det blir på tok för högt hi-register om man låter den vara kvar. samtidigt lägger man ju kanske EQ i limitern när man mastrar? så jag vet inte om jag kan säga att lägga en manuell EQ på en master är fel heller.. hmm 😄 inte riktigt samma sak dock men ändå! Jag använder iallafall ALDRIG EQ på mastern... då får du nog eqa själva mixen/projektet bättre först om du tycker att något låter illa. /Perrra Joo, jag brukar alltid mixa under tiden jag gör låten... så fort nåt börjast gå mot taket så får jag pilla runt och sänka =) har nu tagit bort min Eq på Mastern och och sänkt mer på Bass och Trumma och tagit bort lite mer på Cymbaler och Lead =) jag har alltid tyckt att det är Fusk att använda Limiter på Mastern.. trott att det var Snabb vägen till en bra mix .. om man har kolla på alla nivåer så behövs väl ignen ?.. jag för över min sång till ett annat program om vrider upp volymen istället Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 9 augusti 2007 Dela Postat 9 augusti 2007 Mjoooo... Alla mixar vi olika! tur e väl det =) Jag mixar tex direkt i cubase och ungefär samtidigt som jag gör låten, dvs jag börjar inte om från början när jag känner mig "nöjd" med låten och börjar mixa, utan lägger allt under tidens gång. kan omöjligt begripa mig på folk som bounchar ut varje spår utan effekter, trycker in alla *.aif eller *.wav i en NY SEQUENCER och börjar om från början med allt.. seriöst... känns som att göra en låt 2 gånger.. mer tidskrävande och helt onödigt om man redan har alla pluggar man vill ha i sin sequencer man gör låten i .. men det är MIN smaksak. Generellt används ju inte EQ vid master när du ska göra finnishen.. DÄREMOT.. vet jag folk som har EQ på mastern under mixen.. men det är ENBART för att dom har monitorer som 'färgar' ljudet lite grann.. som tex trycka upp EQ vid 15000hz på mastern för att få det låta bättre i monitorerna. dock får man ju inte glömma att ta bort eq:n på mastern sen, eftersom det blir på tok för högt hi-register om man låter den vara kvar. samtidigt lägger man ju kanske EQ i limitern när man mastrar? så jag vet inte om jag kan säga att lägga en manuell EQ på en master är fel heller.. hmm 😄 inte riktigt samma sak dock men ändå! Jag använder iallafall ALDRIG EQ på mastern... då får du nog eqa själva mixen/projektet bättre först om du tycker att något låter illa. /Perrra Anledningen att bounsa ut spåren till wav kan vara att spara eller frigöra processorkraft med.. I riktigt STORA project blir det oftast att jag lägger på allt för mycket effekter på varje kanal. Om jag trycker ut kanalerna till wav får jag mer processor att jobba med vid mixningen... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sjodahl Postat 9 augusti 2007 Dela Postat 9 augusti 2007 Vaaaa? Jag har alltid eq på mastern :S Nu när jag testade ta bort den lät det skit 😉 Vad lägger ni på mastern? Och i vilken ordning? Gör trance btw...🙂 Hade gott! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lord_von_bagge Postat 9 augusti 2007 Trådstartare Dela Postat 9 augusti 2007 Men liksom .. Att ha en EQ på mastern.. är ju samma sak som att sätta en eq på varje spår och ställa in likadant Jag har just nu inget på Min master. har Lead, bass, Trum, Crash, Clap.. ja nästan varenda grej på ett enskilt spår 🙂 en del har jag bara sänk andra höjt.. och pillat lite.. ..:: Trance ::.. i vilken ordning spelar väl ingen roll 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 9 augusti 2007 Dela Postat 9 augusti 2007 Vaaaa? Jag har alltid eq på mastern :S Nu när jag testade ta bort den lät det skit 🙂 Vad lägger ni på mastern? Och i vilken ordning? Gör trance btw...🙂 Hade gott! Kanske grundmixen som suger 😆 ... Som jag sa i mitt första svar så hänger ALLT på grundmixen... Om man MÅSTE lägga på ytterligare saker på Slutmu..regeln 😉 så kanske inte grundmixen i sig duger... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lord_von_bagge Postat 9 augusti 2007 Trådstartare Dela Postat 9 augusti 2007 Kanske grundmixen som suger 🙂 ...Som jag sa i mitt första svar så hänger ALLT på grundmixen... Om man MÅSTE lägga på ytterligare saker på Slutmu..regeln 😉 så kanske inte grundmixen i sig duger... Vad menar du med grundmixen ? :S menar du Bouncat material ? ... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 9 augusti 2007 Dela Postat 9 augusti 2007 (redigerat) njaaeeee... När du sitter och spelar in i din skrubb eller vad du har...Jag sitter i vårt lilla vardagsrum på övervåningen..Så får du ju till ett visst ljud..Om det låter bra när du spelar in med det ljudet så blir det en bra grundmix. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara. Men när jag stöter på en tekniker som säger "Ja, det låter skit nu men det fixar vi sen" Säger jag Tack...Men, Hej då... Då kommer det BARA kosta en MASSA pengar... Se till att grundinspelningen låter hyffsat till bra... Sen har du ett glassjobb med mixning och mastring.. PS: Det är därför jag alltid sitter med en flat mixer...ALLT står rakt upp 😉 (Jösses vad jag får till det idag) Redigerat 9 augusti 2007 av Twilight_Zound Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jarlo Postat 10 augusti 2007 Dela Postat 10 augusti 2007 Generellt används ju inte EQ vid master när du ska göra finnishen.. Skojar du? Det är väl jättevanligt att använda eq, oavsett om man fuskmastrar eller skickar till en masteringsstudio? Klart man ska lägga så mycket krut på mixen som möjligt, men det kan ändå vara läge att trycka upp/ner nån liten frekvens här och där när man mastrar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tilly Postat 11 augusti 2007 Dela Postat 11 augusti 2007 Jag använder alltid, och då menar jag alltid en Limiter, Compressor och EQ på mastern. Om jag ska EQ:a vissa speciella spår så använder jag cubase egna EQ. Funkar kanon! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.