Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan

Va inne på digidesigns hemsida idag och de har gjort ett test om man hör skillnad på analog och digital mixning. Tänkte det kunde vara kul att testa sig så jag postar mitt resultat här. Testa gärna själva och posta era resultat och va ärliga 😉

Mitt resultat:

Thank you for participating in our Pro Tools vs. Analog Console Mixing Challenge: Smooth Jazz Loop. You answered 6 out of 7 questions correctly, giving you a score of 86%

surt att jag missade en!! Men ett fel tycker jag ändå visar på bättre än att man chansar. Jag hörde tydliga skillnader, men jag säger inte vart för då hjälper jag ju er 😛

Annons
Postat (redigerat)

Ehh.. Lolish test..

Lyssnade på "Hard Rock Loop" testet på min bärbara med inbyggda högtalarna och fick 100%

vad de hade varit mixade igenom, tur eller ej? Gillade analogt mixade helt klart bättre....

//S

edit:

Provade alternativa loopen, fick 1rätt (14%) vad det var mixat igenom.. haha

Det måste väll betyda att jag gillade mer pro tools mixen då? men trodde det

var analogt mixat.. haha

Redigerat av sounden
  • 2 veckor senare...
Postat

Jag tycker testet var riktigt roligt att göra och hoppas digidesign kommer ut med flera liknande saker. Men slutsumman av vad jag hörde var att mixar i Pro Tools och mixar analogt låter ju väldigt bra båda två. Det handlar sedan mer om ett sound tycker jag. Du kan inte få exakt samma sound digitalt som med analoga saker, likväl kan du inte få samma sound på ett analogt tillvägagångssätt som på ett digitalt. Men ingen kan ju påstå att man inte hör skillnader. Ibland mer tydligt än i andra fall, men det finns där. Jag tycker följande är största skillnaden. På det digitala sättet så blir ljudet lite krispigare och tydligare, samt lite kallare i mina öron. På det analoga sättet blir det lite tätare och varmare, samt fylligare. Men det e ju bara vad jag tycker. Säg gärna ni andra vad ni tycker.

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.