Jump to content
Annons

Variax + E-bow = vad?


Recommended Posts

Hej gott folk!

Jag har en röd läckerbit till elgitarr av märke Line 6, Variax 700. Den använder sig av piezoteknik och saknar alltså helt de vanliga magnetiska pickuperna.

Info på: http://line6.com/variax/index.html

Då jag länge frestats av E-bowens mäktiga och stämningsfulla gny-ljud är jag grymmesugen på att köpa en. Har någon testat att lira E-bow med en micklös gitarr? E-bowen använder sig ju av magnetfälten från mickarna för att skapa sustainen, så jag undrar om det kommer bli något ljud utav'et överhuvudtaget. På ett Line6-forum har folk gett olika svar om det, så jag är lite konfunderad just nu...

Tacksam för svar!

/Marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Men nä....

Det fungerar väl inte? Jag har en E-bow men ingen variax-gitarr. Om du säger att det fungerar (Phobos) så måste jag väl tro dig, men på min Gibson så kommer det ett knappt hörbart ljud då jag har ebowen mot strängarna. När jag för den närmare/ovanför den magnetiska pickupen så sväller ljudet fram och blir kraftigt (kraftigare än vid plektrumanslag). Det är väl så den är tänkt att användas? Man kontrollerar volymen genom avståndet till den magnetiska pickupen och kan därigenom göra fiolliknande ljud.

Jag har också lekt med den på ackustisk gitarr och visst kan man få fram ett svagt ljud (men bara på g och h strängen om jag minns rätt) men detta var så svagt att det mest var roligt att testa, men helt oanvändbart i en inspelnings/live situation. Min ackustiska gitarr har ingen piezo mick. Om en piezo mick gör någon skillnad så kan det förklara hur det skulle kunna fungera på en line 6 gitarr, men jag kan inte förstå varför en piezo mick skulle påverka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nä....

Det fungerar väl inte? Jag har en E-bow men ingen variax-gitarr. Om du säger att det fungerar (Phobos) så måste jag väl tro dig, men på min Gibson så kommer det ett knappt hörbart ljud då jag har ebowen mot strängarna. När jag för den närmare/ovanför den magnetiska pickupen så sväller ljudet fram och blir kraftigt (kraftigare än vid plektrumanslag). Det är väl så den är tänkt att användas? Man kontrollerar volymen genom avståndet till den magnetiska pickupen och kan därigenom göra fiolliknande ljud.

Jag har också lekt med den på ackustisk gitarr och visst kan man få fram ett svagt ljud (men bara på g och h strängen om jag minns rätt) men detta var så svagt att det mest var roligt att testa, men helt oanvändbart i en inspelnings/live situation. Min ackustiska gitarr har ingen piezo mick. Om en piezo mick gör någon skillnad så kan det förklara hur det skulle kunna fungera på en line 6 gitarr, men jag kan inte förstå varför en piezo mick skulle påverka.

Jag förstod det som att strängen är lättare att sätta fart på närmre mitten (av strängen alltså). Får göra ett snabbt test med en av mina acker med en piezo installerad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat nu och det fungerade definitivt. Men om du vill vara på den säkra sidan bör du kanske gå till en affär och testa en e-bow med din gitarr.

Vad bra! Jag har gått och varit sugen på en variax gitarr. Igår på telefon med en kompis så kom vi fram till att en nackdel med variaxen är att e-bow inte borde fungera. Inget stort problem då man kan byta till sin vanliga gitarr när man skall använda e-bow, men då slipper man det bekymmret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man tackar för all input. Som sagt rundar ju inte Variaxen lika lätt som en vanlig gura, men efter ett tags användande börjar jag lära mig hur man kan lura fram åtminstone lite rundgång. Jag tar nog och skaffar mig en E-bow då, så får jag experimentera mig fram...

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Man tackar för all input. Som sagt rundar ju inte Variaxen lika lätt som en vanlig gura, men efter ett tags användande börjar jag lära mig hur man kan lura fram åtminstone lite rundgång. Jag tar nog och skaffar mig en E-bow då, så får jag experimentera mig fram...

/M

Testa den i en affär först (även om du köper billigare från nätet). trist om det inte fungerar så bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Line 6 Variax 300. Jag tycker nog inte att de fungerar så bra med E-bowen faktiskt. Det går att få ton men eftersom man letar efter en hot spot som ligger precis vid mickarna så blir det svårt eftersom elektroniken i Variaxen inte fungerar som en vanlig mikrofon. Man får ljud visst, men det blir inte den där känslan av kraft som det blir med dynamiska mickar. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på nu att jag använde min e-bow när jag testade Fender Stratocaster VG för Fuzz. Det funkade skitbra.

Fast den har väl magnetiska pickuper också utöver det digitala? Alltså kan den fungera som en vanlig gitarr. Är inte teorin att E-bowen skall jobba mot magneten i pickuppen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på nu att jag använde min e-bow när jag testade Fender Stratocaster VG för Fuzz. Det funkade skitbra.

Fast den har väl magnetiska pickuper också utöver det digitala? Alltså kan den fungera som en vanlig gitarr. Är inte teorin att E-bowen skall jobba mot magneten i pickuppen?

Ja fast dom används ju inte på de digitala modellerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på nu att jag använde min e-bow när jag testade Fender Stratocaster VG för Fuzz. Det funkade skitbra.

Fast den har väl magnetiska pickuper också utöver det digitala? Alltså kan den fungera som en vanlig gitarr. Är inte teorin att E-bowen skall jobba mot magneten i pickuppen?

Ja fast dom används ju inte på de digitala modellerna.

Men det spelar ingen roll då interaktionen mellan e-bow och micken sker rent fysiskt med hjälp av magnetism. Magneten sitter där oavsett om du använder micken eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på nu att jag använde min e-bow när jag testade Fender Stratocaster VG för Fuzz. Det funkade skitbra.

Fast den har väl magnetiska pickuper också utöver det digitala? Alltså kan den fungera som en vanlig gitarr. Är inte teorin att E-bowen skall jobba mot magneten i pickuppen?

Ja fast dom används ju inte på de digitala modellerna.

Men det spelar ingen roll då interaktionen mellan e-bow och micken sker rent fysiskt med hjälp av magnetism. Magneten sitter där oavsett om du använder micken eller inte.

Aha, på så vis. Jag gillar prylar men fysik är inte min favoritsysselsättning 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte min på 4sound inga problem. Googla lite så hittar du t e x:

http://www.hagstrom-musik-vasteras.se/prod...amp;plats_id=43

Förresten så verkar hemsidan vara i full gång så jag vet inte vem som sagt att de skall lägga av.

http://www.ebow.com/ebow/flash/index.htm

🙂

Vad gäller den övriga diskussionen så talas det en del om det på variax eget fourm Line6 support

http://line6.com/support/message.jspa?messageID=32933

Här finns en yuotube också:

Som jag sagt tidigare så får man inte riktigt samma sustain som med en annan gitarr, men det går att få det att fungera. Det låter aknsk inte lika fett bara

🙂

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...