musik (oregistrerad) Postat 5 augusti 2007 Postat 5 augusti 2007 (redigerat) Hej! Jag tror jag blir vansinnig på detta snart! 🙂 Datorn alltså. För att kunna erbjuda en möjlighet att lösa problemet listar jag innehållet här: Typ/Märke/Pris: Laptop/HP/16000 SEK CPU 3.2 GHz hyperthread RAM 2.0 GB (max) Intern hdd: 4200 rpm (ledig kapacitet: 65%) (här har jag Cubase LE bl.a.) Extern hdd: 7200 rpm (firewire 400) (är egentligen en combo-hdd, med firewire och usb 2.0) (Ledig kapacitet: 95%) (själva låten bl.a.) Externt ljudkort: E-mu 1616 pcmcia Buffert size var 128 kB (där max var 256 kB) Buffert disks var 4 (där max var 100) Problem: Jag kan inte spela in många audiospår alls, efter 5-6 spår så prasslar och knastrar det nåt så vederstyggligt i maskinen. Midi har jag aldrig ens kommit till. Jag tänkte spela in sisådär 10-12 audiospår för den inledande låten på den nya skivan, men efter 6 spår var det omöjligt. Spår 1 var en metronom (stängd hihat) på 89 bpm. Spår två var en ak git (komp) i stereo. Spår 3 var en ak git ytterligare (solon). Spår 4 var en tamburin. Spår 5 var Lead vocals i stereo. Spår 6 var Backgr vocals. Återstod nu bas, trummor, synth och cello. Men det var bara att glömma... Låten är cirka 4 minuter. De enda Plug-in effekter jag använde var reverb på de två sångspåren. Jag har gjort defragmentering av bägge hårddiskarna innan jag började med låten. Det kom helt enkelt upp en varningstext samtidigt som min externa hdd stängde av sig själv mitt under inspelningen av spår 7!! Har därefter fått igång den och kollat den, och den verkar inte ha gått sönder iaf. Varningstexten löd: "Antingen är hårddisken för slö eller också för låg buffert storlek". Det finns ju detta med latencytid, hittade till slut att den låg på 10 ms (inställningsbar mellan 0-500 ms). Sedan såg jag att jag spelade in med 48 kHz samplingsfrekvens och 24 bitar. None buffered read och none buffered write var förbockat, liksom Audio Quality High. Men jag undrar var man kan se hur mycket cpu:n belastas när man spelar in? Kan det vara så enkelt att min interna hårddisk med 4200 rpm, där mitt Cubase LE finns är för trög? Värt att byta den? Kan det vara firewirekontrollen? Det är en Texas Instruments. Kan den externa hdd:n vara för snabb för den övriga datorn, så att den blir utan datorflöde då och då? Om jag sänker till 16 bitar och 44.1 kHz samplingsfrekvens, hur mycket vinner jag på det? Kan det vara bättre att testa att köra den externa hdd:n i usb 2.0-läge? Är det idé att öka buffertsize till det dubbla? Måste man defragmentera hårddiskarna före varje enskilt spårpålägg? Har det någon betydelse för ljudkvaliteteten och för ljudkortet om man tar ut och sätter in andra mikar framtill och andra instrument baktill medan ljudkortet är inkopplat, eller måste man alltid starta om datorn om man ska göra sådana byten (den externa hårddisken och det externa ljudkortet måste ju kopplas ifrån i så fall och då måste ju datorn starta om för att man ska kunna koppla in dem igen...)? Är digitalportor prassel- och knasterfria - eller är det samma sak där, så att jag måste jag skaffa en mixer och en flerspårs rullbandare? 😉 :musik Redigerat 5 augusti 2007 av musik
Gain Postat 5 augusti 2007 Postat 5 augusti 2007 (redigerat) Det var sent det där så jag hoppas att du får sova ut.. 😉 Med risk för att jag cyklar lite så kommer ett par svar: Kan det vara så enkelt att min interna hårddisk med 4200 rpm, där mitt Cubase LE finns är för trög? Värt att byta den? Byt ut - tills dess tror jag att det är bättre att ha allt där istället. Kan det vara firewirekontrollen? Det är en Texas Instruments. Tror jag inte. Kan den externa hdd:n vara för snabb för den övriga datorn, så att den blir utan datorflöde då och då? Vet inte om det kan formuleras så men samma/liknande specar kan ju inte vara en nackdel. Om jag sänker till 16 bitar och 44.1 kHz samplingsfrekvens, hur mycket vinner jag på det? Gör INTE - du förlorar i kvalité. 24/44,1 är bättre isåfall. Kan det vara bättre att testa att köra den externa hdd:n i usb 2.0-läge? Testa. Är det idé att öka buffertsize till det dubbla? Det är nog idé. Måste man defragmentera hårddiskarna före varje enskilt spårpålägg? Nej, nej - då blir du galen och till vilken nytta 😛 Gör det regelbundet bara. Har det någon betydelse för ljudkvaliteteten och för ljudkortet om man tar ut och sätter in andra mikar framtill och andra instrument baktill medan ljudkortet är inkopplat, eller måste man alltid starta om datorn om man ska göra sådana byten (den externa hårddisken och det externa ljudkortet måste ju kopplas ifrån i så fall och då måste ju datorn starta om för att man ska kunna koppla in dem igen...)? Ska nog inte spela nån roll alls. Redigerat 5 augusti 2007 av Gain
Claes Holmerup Postat 5 augusti 2007 Postat 5 augusti 2007 Det där med hårddiskens hastighet har det gått lite hysteri i. Redan på min första PC, så spelade jag upp 50 samtidiga audiospår i Cubase från en 5400RPM-disk utan problem, så även med en på 4200RPM, borde det gå att köra ganska många spår... Att hårddisken stänger ner medan den används, låter skumt. Se till att inga strömspar-funktioner är aktiverade när du kör med nätaggregatet anslutet (inställningar finns i kontrollpanelen för Windows - men kolla för säkerhets skull också om det finns inställningar i BIOS...).
musik (oregistrerad) Postat 5 augusti 2007 Postat 5 augusti 2007 Hej gubbar! Kan nu meddela att det löst sig verkar det som! Hur då? Jag kopplade in min hårddisk via USB 2 istället för via firewire (One Technologies Aludisc Combo: 2 fw, 1 usb 2). Vilken skillnad - jösses!! Detta kanske också är anledningen till att jag haft problem med att videoredigera. Hur kan nu detta komma sig då? Jag har varit inne i Windows i System och sneglat. Där framkom att alla vitala delar ligger på samma kanal och minnesallokering. Firewire, digital unit, mediakontroller, digitalkortkontroller, pc express, pcmcia... När jag fw-ansluter disken och använder den i enklare sammanhang (Word t.ex.), så är det inga problem, men när det externa ljudkortet är i samtidigt och jag kör lite mer krävande grejer, så strejkar den efter ett tag. En gång i tiden (7 år sedan) hade jag en bautadator (med Windows och Pentium). Då var det "samma sak". En tekniker fick flytta om en hel del irq-kanaler så att jag kunde använda datorn. Därefter gick den pjäsen galant. När jag skaffade ny dator (denna laptop) för 2 år sedan så sa man att jag inte skulle få samma fördelningsproblem i och med att Win XP skötte det bättre... om jag nu inte sysslade med exceptionellt krävande uppgifter. Ok, jag gör väl det då... 🙂 I BIOS -apropå det - så har jag tillsammans med en tekniker kollat och där finns i princip nästan bara en svart sida, som talade om att det var en HP pc och att den hade en inbyggd hdd. "Världens sämsta BIOS", sa han. Jag ska verkligen kolla upp detta med energilägen. Det verkade ju som om den med fw-anslutning efter 3 timmar cirka gick och la sig... 😉 Nu har jag spelat in 14 audiospår med en massa krävande virtuositeter 🙂, varav 3 är stereospår och har använt USB-ingången. Inga problem. //:musik
KillwithSkill Postat 5 augusti 2007 Postat 5 augusti 2007 Tänkte precis skriva att byta till usb för att testa. Och det blev ju bättre. Då kan jag säga nästan hundra att det är firewirekabeln. Byt ut den och testa. Då firewire är lite bättre än usb. Det kan ju iofs vara nåt knas i firewirekortet/drivrutin osv. Men du kanske inte kör idiotmånga kanaler? Aja tur att det löste sig. Men en bra tanke att kolla upp firewirekabeln.
musik (oregistrerad) Postat 5 augusti 2007 Postat 5 augusti 2007 (redigerat) Tänkte precis skriva att byta till usb för att testa. Och det blev ju bättre. Då kan jag säga nästan hundra att det är firewirekabeln. Byt ut den och testa. Då firewire är lite bättre än usb. Det kan ju iofs vara nåt knas i firewirekortet/drivrutin osv. Men du kanske inte kör idiotmånga kanaler? Aja tur att det löste sig. Men en bra tanke att kolla upp firewirekabeln. Hmmm... kan det vara därför som de sålde den så idiotbilligt i butiken? 39 istället för ordinarie 139 kr. Det var beställningsvara och jag köpte 2 st. De är cirka 2.5 meter. Bör jag ha halvmeters? Firewire 400 är nog stabilare än USB 2 normalt, men USB 2 lite snabbare (teoretiskt). Har verkligen min externa hdd en drivrutin? En del prylar till datorn har väl inte det... Har firewirekontrollen en drivrutin också? Dessa har jag definitivt inte bytt nån gång. 🙂 :musik Redigerat 5 augusti 2007 av musik
Wernborg Postat 5 augusti 2007 Postat 5 augusti 2007 I BIOS -apropå det - så har jag tillsammans med en tekniker kollat och där finns i princip nästan bara en svart sida, som talade om att det var en HP pc och att den hade en inbyggd hdd. "Världens sämsta BIOS", sa han. Var ni verkligen inne i Bios, och inte endast såg en "maskeringssida" som vissa datorer har då bios-inställningar läses in. Man brukar kunna ta bort den med ESC, F10, F2, Delete eller nån annan tangent 😉 Bara en tanke.......
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.