Jump to content
Annons

Svenska mikar: GA Projects & JJ Labs

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Ja?

:rolleyes: //:musik

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Inte alls. Möjlgen har en del av dem fått åka svenska lastbilar påvägen från kina.

Postat

Man kan säga att dom är adopterade, kinesiska i grunden men med svenska (hmm...) namn och företag i ryggen.

Postat

Kommer från Kina.

Det funkar som så att man hittar en kinesisk fabrik, det finns flera. Slår i deras katalog och väljer nån eller några modeller. Beställer man några hundra sätter de din logga på micken. De kan till och med lacka micken in någon läcker svart färg. Några veckor senare kommer containern med grejor du beställt. Sen är det bara att kränga på.

En del av de här mickarna är skitbra för små pengar. Det svåra är att hitta vilka av dem som är det, för det finns rätt dåliga också. Och de skiljer sig rejält från exemplar till exemplar eftersom kvalitetskontrollen kan vara rätt dålig.

Och det ändrar sig över tiden. Kvaliteten ohch mickarna blir bättre för varje år.

Gunnar

musik (oregistrerad)
Postat
Kommer från Kina.

Det funkar som så att man hittar en kinesisk fabrik, det finns flera. Slår i deras katalog och väljer nån eller några modeller. Beställer man några hundra sätter de din logga på micken. De kan till och med lacka micken in någon läcker svart färg. Några veckor senare kommer containern med grejor du beställt. Sen är det bara att kränga på.

En del av de här mickarna är skitbra för små pengar. Det svåra är att hitta vilka av dem som är det, för det finns rätt dåliga också. Och de skiljer sig rejält från exemplar till exemplar eftersom kvalitetskontrollen kan vara rätt dålig.

Och det ändrar sig över tiden. Kvaliteten ohch mickarna blir bättre för varje år.

Gunnar

Tror du det?

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Även Line Audio är svenska??

Men MXL och Studio Projects från Amerikat?

Redigerat av musik
Postat

Line audio mickarna är svenska (min fd granne som tillverkar dem)!

Har funnits micktillverkare i kina i över 70 år så det finns en hel del kunnande där!

musik (oregistrerad)
Postat
Kommer från Kina.

Här låter det som att man säljer redan färdigtillverkade mikar i eget namn. Jag trodde att man som svenskt företag har idéer om en mik och tillverkar en prototyp av en mik. Letar sedan lämplig fabrik som kan tillverka miken. En del av tillverkningen hamnar då i Asien.

:rolleyes:

:musik

Postat
Jag trodde att man som svenskt företag har idéer om en mik och tillverkar en prototyp av en mik. Letar sedan lämplig fabrik som kan tillverka miken. En del av tillverkningen hamnar då i Asien.

Det finns alla varianter. Vad du beskriver är ganska vanligt för lite större micktillverkare, som då ofta låter micken ritas i väst och tillverkas i öst. Kanske fel att generalisera, men de brukar landa i mellanprisskiktet och inte i det billigaste.

Postat (redigerat)

Line Audio-s mickar sätts ihop i Sverige. Han köper mikrofonkapslarna någonstans ifrån, har designat hölje och elektronik. Mycket kvalitetskontroll om jag förstått rätt, dvs stor andel av kapslarna kommer inte ut i mickarna för att de inte är bra nog.

MXL säljer en hel del "katalog"-mickar från Kina. Exempel: 603S, 604, 770, 2001, 2003, 2010. Troligen är de andra endast specialbeställda i något avseende, kanske något högre kvalitet på vissa komponenter. De har ingen egen tillverkning.

Studio Projects har varit med lite mer och designat mickarna. Tillverkas i Kina. Tidigare stod det till och med 797 Audio på dem, tillverkarens namn. Tror att 797 vill lämna ren tillverkning och sälja under eget namn, så SP har nog valt en annan tillverkare numera.

http://www.797audio.com/

JJ-Labs är Jerkas eget brand, affären Jam alltså. Sätts på no-name som importeras.

TSM är Luthmans brand. Katalog-grejor som beställs med eget brand.

Golden Age Project, ja ni kan gissa.

OBS: mickarna är precis lika bra ändå!

Gunnar

Redigerat av trombonisten
Postat

Line Audio, Pearl och Milab är helsvenska och tillverkas i Sverige. 🙂

Som redan har nämnts, så är MXL, GA Project, JJLabs, TSM, T.bone och många andra "märken" OEM-micar från Kina, som får valfri logga tryckt på micen när man beställer ett visst minimiantal.

Studio Projects är amerikansk design i tätt samarbete med den kinesiska fabriken, liksom Sontronics.

sE Electronics har tidigare varit en OEM-tillverkare, men tillverkar numera enbart sitt eget märke.

BLUE tillverkar en del i USA och får en del tillverkat i Kina. Violet finns i Estland men deras fabrik ligger i grannlandet Lettland (tidigare tillverkade de BLUE:s micar). Oktava är 100% ryskt (men tyvärr förekommer det kinesiska kopior, så man får vara lite vaksam...). Crowley and Tripp är handbyggda i USA.

Postat

Men även de kinesiska mikrofonerna förstår engelska va? Så det är bara om man ska sjunga på svenska som man behöver en helsvensk mikrofon? Trodde att röde var nordiskt, men tydligen måste jag skaffa en annan till sångerna på svenska...

Inte konstigt att folk missförstått mina texter inser jag nu...

musik (oregistrerad)
Postat
Men även de kinesiska mikrofonerna förstår engelska va? Så det är bara om man ska sjunga på svenska som man behöver en helsvensk mikrofon? Trodde att röde var nordiskt, men tydligen måste jag skaffa en annan till sångerna på svenska...

Inte konstigt att folk missförstått mina texter inser jag nu...

Höhöhö halm

😊

Postat

Har både GoldenAge och JJLabs-mikrofoner hemma och har gjort hyffsade inspelningar med dem.

Postat
Har både GoldenAge och JJLabs-mikrofoner hemma och har gjort hyffsade inspelningar med dem.

Absolut! Att de tillverkas i Kina betyder inte automatiskt att de är dåliga - men eftersom så många "märken" är OEM, så ska man inte bli förvånad om två micar med olika "märke", låter i princip identiskt... 😉

Det är bara att lyssna på mina testinspelningar, så hör man att även dessa OEM-micar kan ge ett bra resultat. 🙂

Postat
Line Audio, Pearl och Milab är helsvenska och tillverkas i Sverige. 😉

Spännande egentligen att Pearl får behålla namnet, trots att stora stygga trumtillverkaren Pearl huserar i musikbranschen också. (Svenska Pearl kanske var först, och får därför hållas????)

Nån som vet?

• 1 månad senare...
Postat
Line Audio, Pearl och Milab är helsvenska och tillverkas i Sverige. 😉

Som redan har nämnts, så är MXL, GA Project, JJLabs, TSM, T.bone och många andra "märken" OEM-micar från Kina, som får valfri logga tryckt på micen när man beställer ett visst minimiantal.

Studio Projects är amerikansk design i tätt samarbete med den kinesiska fabriken, liksom Sontronics.

Då har jag i alla fall två helsvenska (PLM).

Finns det något sätt att identifiera de kinesiska som är identiska? Det finns ju flera billiga Shure-kopior till exempel. Finns det tester där t.ex. JJLabs är med? Jag är rätt nöjd med mina SP-studiomikar, men jag behöver ett litet lager billiga men vettiga livemikar (för de tillfällen då förbundets Shure-mikar inte räcker) och då är t.ex. JJLabs intressanta. Men det finns ju fler, varav vissa kanske är exakt samma mik.

• 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.