Limpo Postat 6 augusti 2007 Postat 6 augusti 2007 Jag är otroligt glad att inte apple har större marknadsandel......som det tidigare insinuerats är det ju just detta fenomen som gör det så otroligt ointressant att utveckla virus för Mac. Så jag tycker det är superbra att alla håller fast vid sina PC's....det gör att livet för oss MAcägare blir mkt lättare! 😆 Fast det där stämmer ju inte riktigt det är givetvis mer utmanande att skriva virus för ett svårhackat operativystem än för ett(Windows) där det redan finns 10.000-tals virus. Det är ju inte så att virusskaparna inte har försökt knäcka OSX.... det har t o m funnits tävlingar för att lckas skapa virus till OS X men inge lyckats.... Jag kan personligen inte förstå varför man skulle vilja köra PC med windows om man verkligen inte måste. Vad är det som är så lockande där... ms röj kanske??? 😉 Och att en mac skulle vara mkt dyrare är bara ett påhitt... stämde förr men inte längre...
joachime Postat 7 augusti 2007 Postat 7 augusti 2007 Och att en mac skulle vara mkt dyrare är bara ett påhitt... stämde förr men inte längre... Det här är ju ett resonemang som återkommit i tråden. Jag säger inte att det är fel, men jag undrar hur man mäter det? Är support och reparationskostnader inräknat? Ör det bara startkostnaden (det man betalar i affären den dag man köper datorn) som räknas? När man sedan vill expandera datorn, ska man räkna med originaldelar eller att man väljer det billigaste som överhuvudataget går att få tag på. En annan reflektion från min sida. Jag tror att många väljer mac för att man känner att man kan jobba mer ostört, utan att behöva tampas med inställningar, hårdvarukonflikter eller liknande. Samtidigt tror jag att de som starkast hävdar att det inte är någon skillnad på stabilitet eller "workflow", mac/pc emellan, är de som är mest insatta hur en windows-dator fungerar. Kanske t o m är mer insatta i hur en dator fungerar rent tekniskt över huvudtaget. Vad jag vill säga är att skiljelinjen kanske inte är så enkel som mellan mac och pc som gränssnitt eller prisvärdhet. Det kanske också finns en linje mellan de som är tekniskt intresserade av datorer och de som enbart ser datorn som ett verktyg för att utföra olika saker med.
Mr Keys Postat 7 augusti 2007 Postat 7 augusti 2007 (redigerat) Jag kan personligen inte förstå varför man skulle vilja köra PC med windows om man verkligen inte måste. Vad är det som är så lockande där... ms röj kanske??? 🙂 fast jag förstår varför t.ex Claes gör det....faktiskt, helt enkelt för att det funkar fint för honom. Precis som Mac funkar finfint för mig....och i slutändan, när man väl sitter där framför sin dator är det ju just det vi eftersträvar, en dator som funkar till det vi vill. Och har man detta förstår jag varför man inte vill byta bort den välfungerande datorn. Redigerat 7 augusti 2007 av Mr Keys
Claes Holmerup Postat 7 augusti 2007 Postat 7 augusti 2007 Jag kan personligen inte förstå varför man skulle vilja köra PC med windows om man verkligen inte måste. Vad är det som är så lockande där... ms röj kanske??? 🙂 fast jag förstår varför t.ex Claes gör det....faktiskt, helt enkelt för att det funkar fint för honom. Precis som Mac funkar finfint för mig....och i slutändan, när man väl sitter där framför sin dator är det ju just det vi eftersträvar, en dator som funkar till det vi vill. Och har man detta förstår jag varför man inte vill byta bort den välfungerande datorn. Precis! En dator är bara ett verktyg som man ska kunna jobba med. Fungerar det för dåligt så byter man ut det, precis som man kasserar en skruvmejsel som är sliten och byter ut den mot en ny. Jag var envis och nostalgisk på ett korkat sätt och höll mig kvar med näbbar och klor vid den vissnande Atari-plattformen tills för ca 10 år sedan. Borde egentligen har bytt till PC minst 2-3 år tidigare om jag inte hade varit så idiotiskt låst till "mitt" märke... Jag har lärt mig av det misstaget och ser numera inte datorn som något annat än ett verktyg, som är utbytbart utan någon nostalgi. Datorn har helt enkelt inget känslomässigt värde för mig, som min gamla Atari hade. Jag tycker i nuläget att det känns tryggare att köra med PC än med Mac, eftersom PC-plattformen är så ofantligt mycket större (med tanke på Apples marknadsandel som internationellt sett är mindre än 4.1%...). Att jag sedan behärskar de flesta detaljer när det gäller PC och känner igen mig överallt i Windows-miljön, är förstås också en aspekt som väger tungt. Om det däremot skulle visa sig bli nödvändigt i framtiden, är jag inte främmande för att lära mig använda något annat - och om PC inte skulle fungera med musikprogrammen som jag vill köra, så kan jag t o m överväga att hoppa på det lilla Mac-tåget om det skulle visa sig vara det enda fungerande valet... Jag är ju ändå tekniker, så att lära mig nya prylar ser jag bara som en intressant utmaning - och inte som något skrämmande och oöverstigligt berg... 🙂
Limpo Postat 7 augusti 2007 Postat 7 augusti 2007 (redigerat) Haha... jag misstänkte att det skulle bli massa sånna svar.. Men helt ärligt.. jag körde PC med Cubse förut. Det var inte mkt musik gjort där kan jag tala om. Bytte till Mac och Logic.. sen har jag inte haft några problem rent teknikst. Kan ju medela att jag inte är så teknikst kunnande om datorer osv men ändå slutade det med att jag nu mera jobbar deltid i en Mac butik:). Jag har många kompisar som tillslut fimpat sina PC:s och bytt till mac och ingen är missnöjd. En stor skillnad mellan Mac OS X och Windows XP (som ändå är den största skillnaden) är att man fattar vad man gör i Macen utan att behöva vara ett dator snille till skillnade mot PC dät strukturen är mkt mer komplicerad. Man behöver inte vara så teknikst intresserad av har hajja vad man gör... Och jag har för mig att Apples marknads andel är över 5% i världen.... i USA den tredje största dator tillverkaren efter Dell och HP (tror jag). Så ajg säger som min chef... det finns ungefär 5% smarta människor i världen 🙂 PS. jag är nog liten av en sk Mac-talliban, men ta inte allt jag säger seriöst och ha det gött alla ni DATOR människor. Redigerat 7 augusti 2007 av Limpo
trancer Postat 7 augusti 2007 Postat 7 augusti 2007 (redigerat) Men... krashar MAC ?!?!? 🙂 Trodde Mac aldrig gick sönder ju 😛 haha... givetvis får du sånna svar ... med tanke på att det är liknande när en PC gått sönder, och det händer ju mer ofta än mac iaf 🙂 Redigerat 7 augusti 2007 av trancer
Björn Olsberg Postat 7 augusti 2007 Postat 7 augusti 2007 Till alla Mac-fantaster: I följande tråd finns ett klurigt problem att bita i 🙂 Garageband 3 strular med externt ljudkort
Glaskatten (oregistrerad) Postat 7 augusti 2007 Postat 7 augusti 2007 Till alla Mac-fantaster: I följande tråd finns ett klurigt problem att bita i 🙂Garageband 3 strular med externt ljudkort Olsberg läste du inlägget? Det är inte GB3 som strular utan ett litet hackprogram som utvecklaren sagt inte stöder GB3...
nurfen Postat 7 augusti 2007 Postat 7 augusti 2007 Men... krashar MAC ?!?!? 😛 Trodde Mac aldrig gick sönder ju 🙂 haha... givetvis får du sånna svar ... med tanke på att det är liknande när en PC gått sönder, och det händer ju mer ofta än mac iaf 😄 Missade du att tråden var ett skämt? Eller missar jag att du skojar om det nu? 😄🙂
chrisB Postat 7 augusti 2007 Postat 7 augusti 2007 (redigerat) Till alla Mac-fantaster: I följande tråd finns ett klurigt problem att bita i 🙂Garageband 3 strular med externt ljudkort Loest av undertecknat! Jo en Mac kan visst krascha . . . jag har lyckats en gaang det senaste aaret! 😱 Redigerat 7 augusti 2007 av chrisB
Biran Postat 7 augusti 2007 Postat 7 augusti 2007 Till alla Mac-fantaster: I följande tråd finns ett klurigt problem att bita i 🙂Garageband 3 strular med externt ljudkort Loest av undertecknat! Jo en Mac kan visst krascha . . . jag har lyckats en gaang det senaste aaret! 😱 Det var en dålig dator du har 😄 Ingen av mina 2 PC-maskiner har ännu hänt nånting med på över 2½ år, men det kanske beror på att dom startas om endast vid större uppdateringar av Windows.. Annars går dom 24/7 året runt utan strul 🙂 /Biran
Björn Olsberg Postat 7 augusti 2007 Postat 7 augusti 2007 Olsberg läste du inlägget? Det är inte GB3 som strular utan ett litet hackprogram som utvecklaren sagt inte stöder GB3... Jajjemän, jag är väl bekant med historien sedan tidigare 😱 Och har gått bet på frågan själv. Till alla Mac-fantaster: I följande tråd finns ett klurigt problem att bita i 🙂Garageband 3 strular med externt ljudkort Loest av undertecknat! Snyggt jobbat! Reset-proceduren hade jag inte tänkt på.
trancer Postat 7 augusti 2007 Postat 7 augusti 2007 Men... krashar MAC ?!?!? 😉 Trodde Mac aldrig gick sönder ju 😉 haha... givetvis får du sånna svar ... med tanke på att det är liknande när en PC gått sönder, och det händer ju mer ofta än mac iaf 😄 Missade du att tråden var ett skämt? Eller missar jag att du skojar om det nu? 😮😆 hahaha.. nej nej... ironi från mig 😄
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.