Filmtoken Postat 3 augusti 2007 Dela Postat 3 augusti 2007 Läste någonstans att det inte var ovanligt att göra en hel hög med kopior av ett sångspår och sedan behandla dem olika (pan/eq/fx etc) för att även en spröd och tunn röst skulle ta för sig i mixen. Förstår tanken i teorin, men har inte lyckats få något särskilt bra resultat hur jag än drar och sliter och rycker i reglagen. Någon som har några bra grundtips så man har något att utgå ifrån? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 3 augusti 2007 Dela Postat 3 augusti 2007 Sjunga samma sak flera gånger tajt som ett skinn. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Itzhak Postat 3 augusti 2007 Dela Postat 3 augusti 2007 Läste någonstans att det inte var ovanligt att göra en hel hög med kopior av ett sångspår och sedan behandla dem olika (pan/eq/fx etc) för att även en spröd och tunn röst skulle ta för sig i mixen. Förstår tanken i teorin, men har inte lyckats få något särskilt bra resultat hur jag än drar och sliter och rycker i reglagen. Någon som har några bra grundtips så man har något att utgå ifrån? är det någon fler sångstil än opera som du funderar kring? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 3 augusti 2007 Dela Postat 3 augusti 2007 Anv chorus på spåren... När du dubblerat tagningarna (spelat in fler ggr...Behöver inte vara tight) Så tar du extratagningarna och förskjuter dessa i millisekunder så att det blir en KNAPPT märkbar fördröjning... Testa det... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hertingen Postat 3 augusti 2007 Dela Postat 3 augusti 2007 Hej. Jag brukar göra tre tagningar på leadsången. Sen låter jag ena tagningen ligga centrerad och dom två andra panorerar jag åt vänster resp. höger. Den centrerade sången blir den som får höras mest. Sen höjer jag dom andra två tills dom låter bra ihop. /hertingen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik Karlsson Postat 3 augusti 2007 Dela Postat 3 augusti 2007 Kan ju testa det sk Motowntricket oxå (gör en sökning här så får du garanterat en massa träffar) men för att förklara snabbt och enkelt så tar du två tagningar varav en komprimerar du stenhårt och låter den ligga under huvudsången och pressa, huvudsången behöver inte ha nån kompressor alls (eller väldigt lite)! OBS! Detta går naturligtvis att göra på vilket instrument som helst inte endast sång! Annars så diggar jag sång som är odubbad, blir mer nära och personlighet i rösten då enligt mig! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 3 augusti 2007 Dela Postat 3 augusti 2007 Håller med, dubbar väldigt sällan sång nuförtiden. Däremot har jag i princip alltid ett diskret slap-delay för att liva upp lite. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik Karlsson Postat 3 augusti 2007 Dela Postat 3 augusti 2007 Håller med, dubbar väldigt sällan sång nuförtiden. Däremot har jag i princip alltid ett diskret slap-delay för att liva upp lite. Precis!! Ett Delay måste man ha!! Reverb tycker jag inte passar på sång (Åtmistone inte som effekt i så fall endast för att flytta bak sången i ljudbilden (varför man nu skulle vilja det 😆 =! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Assar Postat 3 augusti 2007 Dela Postat 3 augusti 2007 En snabb och enkel variant: Dubblera sångspåret. Lägg på en autotuner på kopian, komprimera den hårt och dra ned volymen så den ligger som en skugga på orginalsången. Eventuellt en minimal förskjutning i tiden för att undvika fasfel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
trancer Postat 8 augusti 2007 Dela Postat 8 augusti 2007 Det rätta svaret på din fråga är redan skrivet: Lägg in exempelvis 5 olika tagninar på samma sång.. om det inte är jättetight överallt får du klippa till det så det låter bra . spår 1 lägger du som högst i volym och i C (center) Spår 2+3 lägger du i R, pannar den 100% åt höger. Spår 4+5 lägger du i L, pannar den 100% åt vänster. lägg dubbspåren jättelågt i början och kör dom i en group eller liknande. sen höj dom tills du hör att det låter maffigt, med och utan musik kan du testa dig fram. så där funkar ju en typisk dub... om man inte vill 'fuska' sig fram med effekter då.. finns ju duo-effekter som dubbar automatiskt.. men det blir ju inte på riktigt! 😮 eq, lmiter, kompressor, effekter lägger du ju som du själv känner.. inget generellt! /Perrra Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sonefors Postat 8 augusti 2007 Dela Postat 8 augusti 2007 (redigerat) Det är ingen som nämnt något om fasvändning ännu, så jag passar på att göra det. * Fasvändning, invertering, Phase reverse betyder alla samma sak. Detta knep kan du applicera på vilket ljud som helst för att ljudet ska upplevas som bredare och större. Ljudspåret måste däremot vara i stereo. Det som händer är att om du fasvänder en helt centrerad signal, så kommer ljudet att hamna på det exakt motsatta stället där det ligger nu, alltså fullt åt vänster och fullt åt höger eller viceversa. Testa på och hoppas du får till det sång ljud du vill ha. Edit: Det är alltså dubben eller vissa sångstämmor som du fasvänder. Aldrig leadsången. Sen kan du ju testa fasvända vissa instrument och slagverk också. Mvh Fredrik Redigerat 8 augusti 2007 av Sonefors Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
trancer Postat 8 augusti 2007 Dela Postat 8 augusti 2007 Det är ingen som nämnt något om fasvändning ännu, så jag passar på att göra det. * Fasvändning, invertering, Phase reverse betyder alla samma sak. Detta knep kan du applicera på vilket ljud som helst för att ljudet ska upplevas som bredare och större. Ljudspåret måste däremot vara i stereo. Det som händer är att om du fasvänder en helt centrerad signal, så kommer ljudet att hamna på det exakt motsatta stället där det ligger nu, alltså fullt åt vänster och fullt åt höger eller viceversa. Testa på och hoppas du får till det sång ljud du vill ha. Edit: Det är alltså dubben eller vissa sångstämmor som du fasvänder. Aldrig leadsången. Sen kan du ju testa fasvända vissa instrument och slagverk också. Mvh Fredrik just precis! bra tips 😮 Nu borde du fått bra tips om hur en dubb ska och kan tillverkas? 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.