Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har några körspår som tappas av till en bus, men det verkar som att när man solar bus-tracket, så blir allting i mono....dvs, panoreringarna som finns på alla individuella spår följer inte med till busarna....hur fixar man det?

Så att avtappningen till busen sker EFTER panoreringen?

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Har det inte nåt att göra med om det är inställt pre eller post på send för kanalerna. Jag skickar ju tex. EZ drummer till en bus för komprimering och då blir allt panorerat så vitt jag kan höra.

Göran

Postat

Har du kollat så att busen är i stereo??

o är i mono och oo är stero...

ett annat tips som är mkt enklare är att du på output väljer en bus istället för output 1-2 på de kanaler du vill ha till samma bus. Så om du hat track 1, 2,3 och 4 så väljer du t ex output->bus1 på de kanalerna. Då kommer de panoreringarna som du gjort på kanalen vara rätt.

Hoppas att det inte var krånligt att förstå... jag kan vara sjukt opedagogisk ibland hehe..

Postat

det blev bra ändå....så här är var det....

jag hade den gäng sångspår, som var för sig var i mono, men bildade en fin stereobild....dessa skulle jag tappa av till en bus, som sedan komprimerades sönder och samman....med ganska drastisk EQ osv.....den busen skulle sedan smygas upp lite i mixen, för att ge hela sångpaketet lite skitigare sound(fortfarande skulle den rena sången höras starkast)....på en bra sätt.....men när jag "solade" busen märkte jag att allt låg och pumpade i mitten....utan någon minsta tillstymelse till panorering....trots att det var en stereobus.....

men jag löste det på annat sätt senare....

kanske var problemet att det vara monokanaler som tappades av till en stereobus....då kanske allt per automatik hamnar i mitten....konstigt i och för sig, men.....

tack för all hjälp ändå.... 😄😱😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.