Jump to content
Annons

Digital trunk långdistans.

Adam

Recommended Posts

Hej!

Är det någon som har någon bra lösning för hur man kan överföra ca 2-8 analoga ljudkanaler via en digital länk över en längre distans. ca 200m. I dagsläget finns 2st balanserade linjer dragna men vi behöver bygga ut fler kanaler. Vore bäst om det gick använda befintliga kablar.

Från början gick tankarna kring en ADAT lösning.. men har inte hittat något sätta att transportera signalen längre sträckor.. någon som har några idéer??

//MVH Adam, EDV-Teknik

Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Är det någon som har någon bra lösning för hur man kan överföra ca 2-8 analoga ljudkanaler via en digital länk över en längre distans. ca 200m. I dagsläget finns 2st balanserade linjer dragna men vi behöver bygga ut fler kanaler. Vore bäst om det gick använda befintliga kablar.

Från början gick tankarna kring en ADAT lösning.. men har inte hittat något sätta att transportera signalen längre sträckor.. någon som har några idéer??

//MVH Adam, EDV-Teknik

De format som jag tänker på direkt är ju isf AES/EBU och MADI.

Fördelen med AES/EBU är ju att du förmodligen kan använda befintliga kablar om de uppfyller specen. Jag vet dock inte heller vad maxlängden på kablar till detta format är. Kan vara bra att kolla upp. Dessutom så kan endast två kanaler överföras per kabel.

Med MADI kan du överföra upp till 64 kanaler över en optisk/koaxial-kabel. Tyvärr så måste du ju då byta kabel. Med denna standard så skall det gå att skicka ljud upp till 3 km. Jag vet faktiskt inte hur det ser ut med tillgång på AD/DA-omvandlare som omvandlar direkt till detta format.

/H.

Redigerat av henning
Dela på andra sajter

Jag vet faktiskt inte hur det ser ut med tillgång på AD/DA-omvandlare som omvandlar direkt till detta format.

RME kör stenhårt på detta koncept.. :rolleyes:

hade jag inte velat lämna pro tools hade jag lätt skaffat ett madi-system..

Dela på andra sajter

Jag vet faktiskt inte hur det ser ut med tillgång på AD/DA-omvandlare som omvandlar direkt till detta format.

RME kör stenhårt på detta koncept.. 🙂

Mmmmm..... Om jag ska byta upp mitt RME HDSP 9652 nångång så ska jag absolut titta på ett MADI-system. Men jag gissar att det inte är så jättebilligt typ...? 😉🙂

/H.

Dela på andra sajter

RME kör stenhårt på detta koncept.. 🙂

Mmmmm..... Om jag ska byta upp mitt RME HDSP 9652 nångång så ska jag absolut titta på ett MADI-system. Men jag gissar att det inte är så jättebilligt typ...? 😉🙂

/H.

inte så farligt dyrt.. tror de e luthman som är svensk leverantör av RME.. kolla med dom.. 😕

Dela på andra sajter

Mmm, jag säger också MADI.

Förresten, vi har en annan tidning på jobbet (vars namn börjar på Mon och slutar på itor) där aprilnumret hade en intressant artikel om VM i Åre och kul problem (kyla, långdistans m.m.). Då var det optiska fiberkablar och MADI för hela slanten.

Det är Fitzpatrick som har hand om RME.

Dela på andra sajter

Hear Tech har en annan intressant variant som går på vanlig nätverkskabel.

http://www.heartechnologies.com/extender/e...me_extender.htm

En nätverkskabel i vardera riktningen så får du ADAT åt varje håll.

Gunnar

Dela på andra sajter

Mmm, jag säger också MADI.

Förresten, vi har en annan tidning på jobbet (vars namn börjar på Mon och slutar på itor) där aprilnumret hade en intressant artikel om VM i Åre och kul problem (kyla, långdistans m.m.). Då var det optiska fiberkablar och MADI för hela slanten.

Det är Fitzpatrick som har hand om RME.

Det är rätt att det var väldigt mycket fiber i VM-backen i Åre, men inte MADI alls, vi körde väldigt mycket kamerasignaler och lite ljud,men då embeddat i videosignalen. Prisutdelningarna som var på torget inne i Åre satt vi och mixade vid backen ca 3 km därifrån.

Mats B

Dela på andra sajter

...och lite ljud,men då embeddat i videosignalen
Ah, I stand corrected. Tack! 😉 Redigerat av Linus
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Har kollat runt lite nu och funderar för närvarande på 2st ADA8000 med extreme extenders emellan.

ADA8000--Extreme extender--150m--Extreme extender--Extreme extender--150m--Extreme extender--ADA8000

Några spontana tankar kring den här lösningen? Att köra dubbla extenders borde inte vara några problem.. Jag känner att jag hellre väljer att dubbla antalet extenders än att tangera gränsvärdena på dem.

Dessutom dubbel uppsättning för att få 8 kanaler i båda riktningarna.

Är det något jag har missat som kan förstöra den här lösningen?

//MVH Adam

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.