Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej! nu har jag problem... när jag kör reason genom rewire med cubase och laddar t ex en redrum och slår på drumpaden på synthen så blir det delay? finn det nån som kan hjälpa mej?

jag använder

synth : M-AUDIO Axiom 61

Ljudkort: Lexicon Omega

Redigerat av Nyrve
  • 4 månader senare...
Annons
Postat (redigerat)
Hej! nu har jag problem... när jag kör reason genom rewire med cubase och laddar t ex en redrum och slår på drumpaden på synthen så blir det delay? finn det nån som kan hjälpa mej?

jag använder

synth : Axiom 61

tillfällig preamp : M-audio Fasttrack

Ställ ner latencyn via Edit --> Preferences [om i reason] genom att ställa ner buffringen för ljudkortet (t.ex. till 512 istället för förinställda 8k) 😆

Motsvarande görs i Cubase via Device Setup.

Lycka till!

Redigerat av spoxed
Postat

Om man kör rewired så är det bara i cubase/ljudkortet du ska ändra. Inställningarna i Reason används bara när du kör Reason "stand-alone". Tror jag.

jag gissar att du har samma delay om du laddar in en VSTi i Cubase?

Postat

jag använder

synth : Axiom 61

tillfällig preamp : M-audio Fasttrack

Om det inte är så enkelt som "spodex" skriver så har jag kanske samma problem (det handlar inte om att ställa in buffringen i ljudkortet - Presonus Firebox).

Jag får latency både på det jag spelar på keyboard och det som spelas upp av Cubase och reason (syns när man kolla på hur staplarna rör sig jämfört med det man hör). Det skumma är att det bara gäller vissa projekt och bara när jag kör dem med både Cubase och Reason via ReWire. Var och en för sig funkar Cubase/Reason bra.

Jag har varit i kontakt med både MI7 och Propellrarna och ingen av dem kan se nåt fel nånstans. Jag har mailat över projekten till dem och de har kollat inställningarna och provkört hos sig, utan att hitta nåt fel. Efter en jävla massa mailväxlig så svarade Propellrarna bara att "Du får skapa ett nytt projket och kopiera över allt dit, bit för bit".

Har också uppdaterat drivrutiner och firmware till ljudkortet (vilket skapade nya problem).

Strulet började med Cubase Studio 4 och Reason 4 i kombination.

Har du kollat om du får latencyn i alla projekt?

Postat
Det skumma är att det bara gäller vissa projekt
Får jag också titta på en problematisk fil?
Postat
Får jag också titta på en problematisk fil?

You've got mail ...

Postat (redigerat)
Har du kollat om du får latencyn i alla projekt?

Ja jag fick latency i nästan alla projekt, men nu har det gått ett tag sen jag skapade tråden så nu kom jag fram till att jag bara behövde ändra lite på buffrarna.

Men nu har nästa problem kommit! 🙂

när jag spelat in, eller håller på att spela in i cubase så "förstörs" ljudet och börjar brusa efter ett tag. sen om jag ändrar lite på buffrarna så slutar det i kanske 20 sek sen kommer det igen ! 🙂

mycket tacksam för alla svar!

/Ursäkta men jag har inte samma ljudkort längre! nu har jag Lexikon Omega!

Redigerat av Nyrve
Postat

Har du kopplat ljudkortet direkt till datorn? Inte via USB-hubb?

Har du trådlöst nätverk i datorn?

drloop (oregistrerad)
Postat

Om man har trådlöst nätverk i sin laptop kan det påverka latencyn?

Postat
Om man har trådlöst nätverk i sin laptop kan det påverka latencyn?
Det kan orsaka dropouts som i sin tur leder till brusanfall när USB-ljudkortet inte får sin data. 😕

Kolla t ex Överbelastning av USB eller Dropout

Postat
Har du kopplat ljudkortet direkt till datorn? Inte via USB-hubb?

Har du trådlöst nätverk i datorn?

Jag har kopplat direkt till usb´n i datorn..

ja jag har trådlöst nätvärk. kan det göra att det börjar brusa? 😱

Postat
Det är inte så att du har någon plugin i Cubase-projektet som tillför latency, exempelvis SIR?

jag är ganska ny på det här, men jag tror inte det.. kör genom cubase LE som följde med ljudkortet (Lexicon Omega)

Postat
ja jag har trådlöst nätvärk. kan det göra att det börjar brusa? 😱
Ladda hem DPC Latency Checker och kör igång.

Är allt bra ska det se ut såhär:

dpclat1.gif

Ser det ut såhär är det ordentliga problem:

dpclat2.gif

Postat (redigerat)

Det ser bra ut på det där programmet men vet någon hur man får bort det där bruset som förstör ljudet efter ca 20 sek ?

OBS!

Har ett annat ljudkort nu : Lexicon Omega

Redigerat av Nyrve
drloop (oregistrerad)
Postat
Det ser bra ut på det där programmet men vet någon hur man får bort det där bruset som förstör ljudet efter ca 20 sek ?

Brus som kommer och går?

Låter som en plugg som är i demomode. En del pluggar brusar i demo mode istället för att sluta funka.

Prova att ta bort 3e partspluggar.

Postat

Brus som kommer och går?

Låter som en plugg som är i demomode. En del pluggar brusar i demo mode istället för att sluta funka.

Prova att ta bort 3e partspluggar.

alltså.. 🙂 jag startar programmet, spelar inte lite gitarr, allting är som vanligt ca 20 sek,, sen när jag spelar så "går ljudet sönder" jag startar om programmet.. samma sak... jag använder heller inga pluggar :S

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.