Qbaze Postat 1 augusti 2007 Dela Postat 1 augusti 2007 (redigerat) Hej Jag har tillbringat de senaste veckorna med att förkovra mig inom området studio-bygge. Jag ska äntligen snart börja att göra om mitt garage till en studio! Måste börja med att säga att detta forum är kanonbra om man letar tips och idéer. Har även besökt http://www.johnlsayers.com och hans forum vilket ger inspiration och svar på många frågor. Jag har börjat skissa på väggarna och skulle gärna ta emot synpunkter. Min budget för detta bygge är ca 20-40000:-, och jag vill gärna hålla ner kostnaden på byggmaterialet så mycket som möjligt. Studion kommer att användas för privat bruk på hobby-nivå. I "Liverummet" har jag tänkt att spela el-gura, bas, trummor, riktigt piano mm (kommer förmodligen även att användas lite som "replokal" med PA också). Mitt syfte med isoleringen av väggarna är att det inte ska låta så mycket ut så att grannar störs. Om det läcker igenom lite ljud gör ingenting, men helst så tyst utanför som möjligt. Ljudisoleringen mellan liverum och musikrum (vägg Syd) vill jag ska vara bra ljudisolerad och släppa igenom minimalt med ljud. Akustikbearbetningen av rummen har jag inte kommit till riktigt ännu, men återkommer förmodligen till den. Jag tänkte försöka ta reda på så nära som möjligt hur mycket material som går åt, så jag kan få en uppfattning om en ungefärlig budget. Bilder: -----------Frågor------------ 1. Räcker antal gipsskivor? 2. Ska jag ha stenulls-isolering eller "vanlig". ....vilken tjocklek? 3. Om jag får tag på begagnade paroc takisoleringsskivor (typ som man har i taket på kontor), kan dessa användas i väggar eller golv?...eller till något annat i bygget? 4. Är det viktigt att väggarna i liverummet är osymmetriska? Jag har ju möjligheten att bygga dom med vinklar osv nu eftersom jag tänkt slå upp nya innerväggar innanför de befintliga garageväggarna. Jag tror det var mina funderingar kring väggarna för tillfället. Bygget kommer nog inte komma igång förrän i september-oktober. Hoppas på lite svar och goda råd... Mvh Andreas Redigerat 3 augusti 2007 av Qbaze Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lee Postat 5 augusti 2007 Dela Postat 5 augusti 2007 Ja, man får väl säga gratulerar till utrymmet! Men det blir en del jobb.. hehe 1. Det första som skall utgå är att i dina ritningar så har du angivit en treskiktslösning med gipsskivor. Det kommer att fungera fantastiskt dåligt, speciellt för lägre frekvenser som bas och trummor. Där är det våglängden som gäller. Det betyder i korthet att norrväggen är den enda som ser vettig ut. En normal vägg borde vara ungefär gips/gips/regel-med-isolering/luft/regel-med-isolering/gips/gips. Inget annat förutom möjligen dämplim. Stoppar man in en gipsskiva däremellan så blir ljudisolering faktiskt sämre! (Jo, det är uppmätt och bevisat av bland andra Gyproc.) Vill man ha större isolering så ökar man avståndet mellan väggarna , gör isoleringen/regel tjockare eller klämmer dit en extra gipsskiva. Läs lite mer här http://byggsystem.knaufdanogips.se/cgi-bin..._ndex.html,publ 2. Du skall använda stenull. När det gäller ljudisolering så finns det bara ett sätt att stoppa ljud och det är massa (vikt alltså) Glasull suger kraftigt i det avseendet. Det finns det också mätningar på, men jag provade själv när jag byggde om taket till farsans hus och gjorde lagret dubbelt så tjockt men glasull istället för stenull. Det tog tid för farsan att vänja sig vid att man hörde regnet på taket... 3. Fungerar säkert på ett bra sätt som akustikbehandling inuti rum är fullständigt värdelösa i väggkonstruktion. Men behåll dem. Man skall ju akustikbehandla rummet förr eller senare! 4. Ja. Hmm, vad skall man säga. Symmetri är aldrig bra eftersom det kan ge upphov till stående vågor. Å andra sidan så funderar man alltid på hur mycket man har råd att förlora av utrymmet för att skapa sneda väggar. Själv börjar jag luta 😄 lite åt att man visst kan bygga fyrkantiga rum, men att man sedan skall bygga sneda "slat-absorbers" längs väggarna. Dels så får man då reflektioner som sprider sig lite osymmetriskt och dels så bygger man in bredbandsabsorbenter och gör då två flugor på smällen. Jag vet att det kan kännas surt att riva ner den gipsen som redan sitter där men den kommer bara att göra skada i ljudisoleringssyfte. Vill man göra en rejäl overkill kan man ju riva ur isoleringen också och skruva upp gips inne i facken närmast masoniten, men då tar man nog i lite väl mycket! Själv gjorde jag en liten miss när jag gjorde konstruktionen av ytterväggen och satte asfaboard närmast reglarna. Gick det åt h-e? Nix det fungerar likt förbaskat. Men så var jag nitisk när jag byggde det inre rummet också. Utifrån och in har jag: Panel/asfaboard/6"-regel med stenull/luftrum/70mm-stålreglar-med-stenull/OSB/gips/gips. När sonen bankar skiten ur trummorna kvällstid så låter det ungefär som om någon lyssnar på stereo i något av husen runtomkring (på en vettig talvänlig volym alltså, inte ett rave-party hos tonårsfamiljen). Dämpningen är definitivt en bra bit över 60dB. OSB-plattan kastade jag in i väggen för att ha något att skruva i och gips är inte kul i det avseendet. Ditt största problem kommer hur som helst bestå i läckande dörrar och fönster eller inte tillräckligt ljudisolerade dito. Och, just det, se till att innerväggarna inte vidrör golv och tak, för då kommer skakningarna ner i golvet och upp i ytterväggen i alla fall. Flankning är inte roligt alls. Lycka till! (Och ha kul under resans gång!) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Qbaze Postat 6 augusti 2007 Trådstartare Dela Postat 6 augusti 2007 (redigerat) Hej Tack för svaret! Om jag förstått rätt så skulle det bli bättre om jag gjorde vägg Öst och Väst så här?: mvh /Andreas Redigerat 6 augusti 2007 av Qbaze Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Qbaze Postat 6 augusti 2007 Trådstartare Dela Postat 6 augusti 2007 Jag har skissat lite på väggen mellan kontrollrum och liverum (vägg Syd). Är denna lösning bra? Jag ska sätta in en dörr och ett fönster i denna vägg också. /Andreas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
trombonisten Postat 6 augusti 2007 Dela Postat 6 augusti 2007 Glöm bara inte ventilation och ljudfällor i den. Gunnar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lee Postat 6 augusti 2007 Dela Postat 6 augusti 2007 Skrämmande vackert ritat! Och alldeles korrekt dessutom. Jag kanske hade kostat på mig att sätta tjockare isolering i ytterväggarna eftersom det förbättrar ytterligare. Men annars är det korrekt. Och som Gunnar säger: Det är jättebra att kunna andas. Och då skall det till ljudfällor (eller dämpare) för att man inte bara skall få ett stort hål genom väggen som släpper ut allt ljud. För i så fall gör ju inte väggtjockleken någon skillnad, liksom... 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Qbaze Postat 6 augusti 2007 Trådstartare Dela Postat 6 augusti 2007 Ok, då kommer jag sätta tjockare isolering i ytterväggen. 😉 Är väggarna mellan kontrollrum och liverum också OK som jag ritat? Väggen närmast kontrollrummet finns ju redan idag och dessa golvreglar sitter fast-skruvade direkt ner mot betong-golvet (med nåt antifukt material mellan), så den väggen kommer ju inte bli flytande. Men väggen närmast liverummet hade jag tänkt att bygga på ett "flytande" golv. Kan man göra så? Att kontrollrummet "sitter fast" mot betong-golvet, men liverummet är flytande? Tack för tipsen om ventilationen. 😆 Jag ska söka lite mer information om hur man bäst löser ventilationen. (innan jag återkommer med mina funderingar) /Andreas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lee Postat 6 augusti 2007 Dela Postat 6 augusti 2007 Ok, då kommer jag sätta tjockare isolering i ytterväggen. 😉 Är väggarna mellan kontrollrum och liverum också OK som jag ritat? Väggen närmast kontrollrummet finns ju redan idag och dessa golvreglar sitter fast-skruvade direkt ner mot betong-golvet (med nåt antifukt material mellan), så den väggen kommer ju inte bli flytande. Men väggen närmast liverummet hade jag tänkt att bygga på ett "flytande" golv. Kan man göra så? Att kontrollrummet "sitter fast" mot betong-golvet, men liverummet är flytande? Tack för tipsen om ventilationen. 😆 Jag ska söka lite mer information om hur man bäst löser ventilationen. (innan jag återkommer med mina funderingar) /Andreas Jepp, kontrollrumsväggen blir bra. Jajamensan, visst kan man flyta hela det inre rummet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lee Postat 6 augusti 2007 Dela Postat 6 augusti 2007 Dämpare ser ut så här om man bygger riktig ventilation. http://www.lindab.se/templates/a_masterweb...mp;P=&L2=1# Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Qbaze Postat 12 augusti 2007 Trådstartare Dela Postat 12 augusti 2007 Jag funderar på om jag ska göra ett sångbås i liverummet där man kan lägga på sången på inspelningarna. Är det någon fördel/nackdel att göra som jag ritat? ...eller är jag helt ute och cyklar? 😆 /Andreas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Qbaze Postat 12 augusti 2007 Trådstartare Dela Postat 12 augusti 2007 Fler frågor kommer förmodligen dyka upp vartefter rörande bygget. Ska jag ställa dom i den här tråden eller ska jag skapa en ny tråd för olika frågor. Vad är bäst? 🙂 /Andreas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mollin (oregistrerad) Postat 14 augusti 2007 Dela Postat 14 augusti 2007 (redigerat) Fler frågor kommer förmodligen dyka upp vartefter rörande bygget.Ska jag ställa dom i den här tråden eller ska jag skapa en ny tråd för olika frågor. Vad är bäst? 🙂 /Andreas Du kan ställa dina frågor angående bygget här! 😄 Sen när det kommer till inkoppling utav hårdvara osv så kan du skriva det på t ex Akustiska Instrument Elektriska Instrument Trummor Hårdvarusyntar Mikrofoner Monitorer/Hörlurar Övrig studioutrustning Lite tips! Redigerat 14 augusti 2007 av Mollin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wandstedt Postat 24 november 2007 Dela Postat 24 november 2007 Jätte fint bygge, kollade om vad du hade för instrument och så och undrar om du inte kommer att lägga någon bas på inspelningarna. Annars har jag en Samick jävligt billigt ca 22000 kr prutat och klart. Jag tror det är viktigt vilket vädersträck och så garaget står åt, jag vet flera som kan få dåliga "vibbar" när man inte står i rätt position och sånt till stjärnorna, det är ju trist att behöva kassera massa tagningar för att dom inte blir så bra pga det. En gammal studioräv som vet bäst. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 24 november 2007 Dela Postat 24 november 2007 ska bli skoj o se byggdagboken! för den kommer du välä lägga upp här... annars.. 😛 kommer bli skitfint. sångbåset komemr funka finfint där. och du kommer även att trycka in en stärkare där om du vill ha lite tajtare ljud. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.