Jump to content
Annons

Flyttbarhet mellan program


4Trax

Recommended Posts

Hej!

Har letat bland alla forum angående Omf import i olika program. Kör själv med Logic och har aldrig lyckat importera in ett AVID OMF/AAF projekt som är längre än typ 2 min.

Har kollat in Digital Performer där en enklare version av Digitranslator ingår men importen blir även där fel om projektet är för stort. Filerna kommer in men ligger fel.

Så, dit jag vill komma är att jag läser i alla dessa forum att man ska köpa Logic eller Digtalperformer för de tar omf filer. MEN det funkar ju inte. Har ingen testat det i dessa forum med trådar kilometer långa eller är det fel på mig (eller min g5:a).

Har skaffat mig ProTools MboxPro och beställt Digitranslater men är så jävla sur för priset på Digitranslater att jag gör en sista koll på detta forum innan jag pungar ut 5lax.

Så, är det någon som har konkret info (erfarenhet) om ämnet, please .... skriv

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Annons

Hej!

Hur är det med flyttbarheten av musikprojekt mellan olika programvaror? Om jag nu t ex skulle välja att börja använda Cubase, men om några år kanske vill byta till annat program - vilka möjligheter finns då att flytta över mina projekt till den nya miljön? Vilka programvaror använder öppna och väldokumenterade filformat, och vilka standarder finns på området?

Med vänlig hälsning!

Peter

Redigerat av Olsberg
Slår samman med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett enkelt men inte så upplyftade svar:

1. Filformatet OMF eller AAF i förekommande fall, implementationen brister dock ofta.

2. Wave-filer för varje kanal. Har fördelen att det låter exakt som på datorn där kanalerna spelades in/redigerades. Du behöver exempelvis inte gratis-vst:erna för Windows i ett Pro Tools HD-system på Mac.

Läs mer här på forumet (finns massor av trådar i ämnet):

* Pro Tools och OMF, vad gäller egentligen?

* Problem med OMF och Sample Rate

* "Adapter" mellan logic och cubase filer - , finns det?

* Export för redigering i ProTools , Logic (Mac) - ProTools (PC)

* Fortsätta mixningsarbetet i Cubase , Låt inspelad i Logic Express

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter med två datorer. en pc och en mac.

på pc datorn kör jag cubase och macen logic pro 7

och jag skulle vilja prova med att flytta över projekt jag provade med OMF för det är det jag har hört ska fungera.

men det funkar inte att öppna omf i logic för mig. men i manualen så står det att det ska funka.

någon som har idéer????

alltså från pc (cubase) till mac(logic)

//JH

Redigerat av Olsberg
Slår samman med tråd i existerande ämne
Link to comment
Dela på andra sajter

enkelt svar: OMF fungerar dåligt.

enklast är att exportera audio filer och sedan importera dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

enkelt svar: OMF fungerar dåligt.

enklast är att exportera audio filer och sedan importera dem.

okej känns lite jobbigt men värt ett försök.¨¨

men hur gör proffsen det är ju inte alltid att man spelar in och mixar på samma ställa osv hur transporterar de projekt?

Link to comment
Dela på andra sajter

enkelt svar: OMF fungerar dåligt.

enklast är att exportera audio filer och sedan importera dem.

Om du ska exporterar spår för spår, se till att inte använda krångliga tecken i filnamnen. De kan ställa till problem, speciellt om man byter plattform (PC -> Mac). Exportera monospår till mono-filer, stereospår till stereo-filer. Se till att inget spår klipper, annars får du distortion i den nya filen. Låt mastern stå på 0 dBfs, annars justerar du nivåer i onödan. Bypassa också eventuella pluggar på mastern.

Om du vill att effektspår i Cubase ska vara med i exporten måste du se till att dessa också är solade samtidigt med spåret du ska exportera.

Link to comment
Dela på andra sajter

men hur gör proffsen det är ju inte alltid att man spelar in och mixar på samma ställa osv hur transporterar de projekt?

Exporterar ( Bouncar ) varje spår för sig från 0 eller 1.Alternativt bouncar man paket ( Stems på engelska )

tex , trummor i ett , sång i ett osv , Oftast med externa effekter på om man haft sådant.

Detta tar man sedan med till vart man nu ska bege sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har letat bland alla forum angående Omf import i olika program. Kör själv med Logic och har aldrig lyckat importera in ett AVID OMF/AAF projekt som är längre än typ 2 min.

Har kollat in Digital Performer där en enklare version av Digitranslator ingår men importen blir även där fel om projektet är för stort. Filerna kommer in men ligger fel.

Så, dit jag vill komma är att jag läser i alla dessa forum att man ska köpa Logic eller Digtalperformer för de tar omf filer. MEN det funkar ju inte. Har ingen testat det i dessa forum med trådar kilometer långa eller är det fel på mig (eller min g5:a).

Har skaffat mig ProTools MboxPro och beställt Digitranslater men är så jävla sur för priset på Digitranslater att jag gör en sista koll på detta forum innan jag pungar ut 5lax.

Så, är det någon som har konkret info (erfarenhet) om ämnet, please .... skriv

/H

Hur gick det? Blev det digitranslator?

Isf, hur funkade det?

Har du jobbat med OMF export från Final Cut?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte haft några problem att öppna OMF filer i Logic Pro... men jag tror iofs att de var skapade i Final Cut...

Jag antar att du kör Logic Pro....

Du kan ju testa om det funkar i Soundtrack Pro... borde funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...