Overkill Postat 31 juli 2007 Dela Postat 31 juli 2007 Min tunna e-sträng gick av förut när jag spelade lite och eftersom det är dags att byta strängar så tog jag loss alla sex strängarna. För att få ut strängarna vid stallet så gick det att trycka dom neråt och så tog jag dom ur gitarren eftersom jag inte riktigt vet hur jag får loss de vita plupparna (det är alltså en akustisk gitarr det handlar om). Alltså undrar jag hur man får bort dom på bästa sätt (jag har provat med pincett och tång men vill inte trycka för hårt så att de går sönder eller nått). Någon länk med en strängbytarguide vore bra också eftersom det blir första gången jag byter strängar själv. Tack på förhand. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
henning Postat 31 juli 2007 Dela Postat 31 juli 2007 Min tunna e-sträng gick av förut när jag spelade lite och eftersom det är dags att byta strängar så tog jag loss alla sex strängarna. För att få ut strängarna vid stallet så gick det att trycka dom neråt och så tog jag dom ur gitarren eftersom jag inte riktigt vet hur jag får loss de vita plupparna (det är alltså en akustisk gitarr det handlar om). Alltså undrar jag hur man får bort dom på bästa sätt (jag har provat med pincett och tång men vill inte trycka för hårt så att de går sönder eller nått). Någon länk med en strängbytarguide vore bra också eftersom det blir första gången jag byter strängar själv. 🙂 Tack på förhand. Dom vita plupparna borde du kunna få loss genom att bara bända lite med en tång som du har gjort. Dom är bara nerstuckna i hålet och kilas fast av kulan på strängen och strängtryck. Däremot så är det bäst för gitarren om du inte tar bort alla strängar samtidigt utan endast byter en i taget. Det blir inte lika mycket skillnad i spänningarna i instrumentet då. /H. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Overkill Postat 31 juli 2007 Trådstartare Dela Postat 31 juli 2007 Jaha, det var ju dumt. 🙂 Jag tänkte att det var bättre att ta bort alla så att den inte blev sned eftersom en sträng saknades på en sidan, men dte var alltså fel. 😛 Jaja. Tittade lite på musikbörsens hemsida och det här med strängar verkar vara en djungel. Vad är "normalt" (eller åtminstone vanligast)? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 31 juli 2007 Dela Postat 31 juli 2007 håll för guds skull inte på o pilla me tång eller nåt, det kan gå riktigt illa.. tryck underifrån istället.. det är det bästa!! de sticker förmodligen igenom in under hålet, så de e bara o stoppa ner handen o trycka lite försiktigt.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Overkill Postat 31 juli 2007 Trådstartare Dela Postat 31 juli 2007 håll för guds skull inte på o pilla me tång eller nåt, det kan gå riktigt illa.. tryck underifrån istället.. det är det bästa!! de sticker förmodligen igenom in under hålet, så de e bara o stoppa ner handen o trycka lite försiktigt..Bra förslag. Gick ganska enkelt att trycka upp dom. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 31 juli 2007 Dela Postat 31 juli 2007 håll för guds skull inte på o pilla me tång eller nåt, det kan gå riktigt illa.. tryck underifrån istället.. det är det bästa!! de sticker förmodligen igenom in under hålet, så de e bara o stoppa ner handen o trycka lite försiktigt..Bra förslag. Gick ganska enkelt att trycka upp dom. hate to say, i told you so.. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Overkill Postat 31 juli 2007 Trådstartare Dela Postat 31 juli 2007 håll för guds skull inte på o pilla me tång eller nåt, det kan gå riktigt illa.. tryck underifrån istället.. det är det bästa!! de sticker förmodligen igenom in under hålet, så de e bara o stoppa ner handen o trycka lite försiktigt..Bra förslag. Gick ganska enkelt att trycka upp dom. hate to say, i told you so.. 🙂 🙂 Ingen som kan guida mig lite genom strängdjungeln? 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 31 juli 2007 Dela Postat 31 juli 2007 Thomastik Infeld Spektrum är dom klart bästa strängarna för en dreadnaught (vanligaste storleken på westerngitarr). Lite dyrare men väl värda den extra slanten. Kör så tjocka du klarar av men minst 0.11. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Overkill Postat 31 juli 2007 Trådstartare Dela Postat 31 juli 2007 Vilken sträng är det som är strängen man mäter efter (.11 t.ex)? Kan ju ta med mig den imorgon då för att se vad jag har spelat på för tjocklek. Vissa barréackord ahr vart svåra att trycka ner (F/Fm och A#/A#m föramförallt) så jag ska nog inte köra på tjockare. Men vi får se. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 31 juli 2007 Dela Postat 31 juli 2007 (redigerat) Vilken sträng är det som är strängen man mäter efter (.11 t.ex)? Kan ju ta med mig den imorgon då för att se vad jag har spelat på för tjocklek. Vissa barréackord ahr vart svåra att trycka ner (F/Fm och A#/A#m föramförallt) så jag ska nog inte köra på tjockare. Men vi får se. ta med både tjockaste och tunnaste. Thomastik Infeld finns inte på alla affärer heller, men dom är väl värda en extra runda. Redigerat 31 juli 2007 av Phobos Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dew (oregistrerad) Postat 7 augusti 2007 Dela Postat 7 augusti 2007 (redigerat) Vilken sträng är det som är strängen man mäter efter (.11 t.ex)? Kan ju ta med mig den imorgon då för att se vad jag har spelat på för tjocklek. Vissa barréackord ahr vart svåra att trycka ner (F/Fm och A#/A#m föramförallt) så jag ska nog inte köra på tjockare. Men vi får se. Hmm...när justerade du din gitarr sist? Om du har svårt att ta barré så gissar jag på att du har hög stränghöjd, eller att halsen ska justeras Ta med gitarren till butik, så kan de kolla din stränghöjd eller justering på halsen, det är enklast, om du inte själv har koll hur du kollar. Tyvärr så är rådet när det gäller strängar att testa dig fram. Ett par ej behandlade strängar håller 10-20 timmar, behandlade håller 3-4 gånger längre, innan de tappar diskant. 0,11 är den tunnaste strängen, brukar på akusitka gitarrer vara 0,11 0,12 eller 0,13 sen varierar det lite också, tex kan de ha i ett set 0,11-0,54 (0,54 är tjockaste) i ett annat märke kan det vara 0,11-50 eller 0,11-56, så det gäller att kolla hela vägen. Men som sagt, kolla upp gitarren om du har svårt att ta barré. Redigerat 7 augusti 2007 av dew Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.