Jump to content
Annons

Knaster och lågt ljud (nybörjare)

Recommended Posts

mkrona (oregistrerad)
Postat

Är ny på inspelningsfronten, därav dessa kanske märkliga frågor.

Kör Tracktion, senaste version, på en laptop. Som ljudkort för inspelning har jag Zoom H4 och dess drivrutiner. Så här lyder problemen:

Om jag på spår 1 lägger ex EZdrummer (som låter förträffligt) och på spår 2 ett audioljud (gitarr) via mic, så får jag hela tiden ett knastrande ljudpå spår 2, om jag inte skruvar ner inspelningsvolymen kraftigt, vilket alltså resulterar i väldigt låg volym på spåret. Vad kan jag göra? Är det Zoomen som är för kass som ljudkort? Eller är det en inställningsfråga i Tracktion?

Som sagt... har lirat gitarr och sjungit i 25 år, men är jättesugen på att kunna spela in och arrangera lite idéer. Är dock novis på inspelning och kan inte riktigt förstå vad jag gör för fel när jag läser manualerna.

Mycket mycket tacksam för svar. Ni verkar alla fullt kompetenta att svara på min enkla fråga. So... shoot, innan jag mister förståndet.

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Under Settings och Audio så finns där inställningar för ljudkortet.

Under Wave Device så antar jag att du valt Zoom.

Sample rate är troligen 44.1kHz.

Prova att ställa upp Latency till 256 samples eller 512.

Antingen direct i TRacktion eller så får du trycka på den Gröna knappen ASIO Control panel och Zoom inställningarna dyker upp.

Ser du hur högt du spelar in? Tryck till höger Tracktion i den så kallade input panel på den kanal som du spelar in på då får du en förstorad input meter.

Kolla nu att det inte går över till rött när du spelar in.

Var någonstans drar du ned volymen? På Zoomen direkt eller i Tracktion?

mkrona (oregistrerad)
Postat

Hej (igen)... ja det blev alltså Tracktion ändå. Verkar klart enklast att komma igång med.

Så här gör jag:

Väljer Zoom som Wave Device... sätter Latency på 324 samples, 7,3 ms.

Väljer nytt spår på mitt projekt och anger där Zoom 00+01 (vad 00+01 nu betyder) som input. Trycker sedan på R:et och kollar inspelningsvolymen (justerar den på Zoomen)... den går inte upp till det röda... ungefär till´-5dB... knastrar en del då. Även på -10 dB knastrar det lite. Framför allt så blir ljudnivån på inspelningen låg, när jag spelar upp ett gitarrspår och exempelvis ett EZD-spår, som där är ett jävla tryck på.

Hm... Zoomen har jag för att spela in idéer... bra ljud då... gillar den, men som Audiokort lämnar den kanske en del att önska. Eller är det mina inställningar i Tracktion kanske?

/MK

Postat

audioljud (gitarr) via mic,!!

Är det en akustisk gitarr?

I så fall behöver du kanske en kondensator mick?

Är det en elgitarr så skall du nog inte spela in via "mick" utan snarare Line eller instrument?

drloop (oregistrerad)
Postat

Det verkar vara nåt man bör ställa in på zoomen...

• 4 månader senare...
BbB (oregistrerad)
Postat

I höst har Zoom släppt ny version av systemet med en hel del nya funktioner och finesser, både 2.00 och 2.10. Klart värt att uppgradera! Allra första versionen fick väl en del kritik, vill jag minnas att jag läst.

http://www.zoom.co.jp/english/index.html

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.