Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Jag sitter med en låt där jag tycker att trummorna känns lite väl stela. Kommer ihåg att för en bunt med år sedan, kan varit när jag lärde mig logic i skolan så kunde man groove kvantisera för att kasta runt tillslagen lite.

Har försökt hitta en liknande funktion i cubase men har misslyckats. Finns det ett sätt? (Annat än att blippa runt alla slag någon millimeter på frihand, det tar ju år om man ska göra det på en hel låt).

Annons
Postat

Kolla under midieffekter. Öppna din mixer. Tryck på "e"-knappen för den kanal du vill lägga till effekten på.

Tex MIDI 01. Välj effekten Quantizer... Där kan du ändra "swing" och så.

Lycka till!

Postat
Kolla under midieffekter. Öppna din mixer. Tryck på "e"-knappen för den kanal du vill lägga till effekten på.

Tex MIDI 01. Välj effekten Quantizer... Där kan du ändra "swing" och så.

Lycka till!

Det var ju förvisso en trevlig funktion MEN. Det blir ju ett jäkla jobb med den också. Om jag vill att ett trumspår ska svänga lite mer och kör med quantiseringen så borde jag kunna ställa in den på quantize 16 eller 32. Det kommer ju funka bra ända till det dyker upp ett triolfill. Då blir det katastrof. Nu finns det olika sätt jag kan gå till väga på. T ex lägga triolfillen på ett annat spår. Hur jag än gör blir det väldigt mycket jobb för vad jag kan tycka en enkel grej.

Jag skulle gärna markera t ex alla virelslagen i ett spår och "groovekvantisera" dem. På så vis har jag mycket större kontrol och bättre överblick på vad som egentligen sker med mina trummor

Postat
Titta under Quantize Setup i Midi-menyn 😉

Tack för tipset. Har gjort så. Funktionerna där var löjligt begränsade till användningsområden jag inte sökte...

Jag har gått igenom hela projektet nu och ändrat nästa alla slag för hand. Det tog en eftermiddag. Dessutom har jag snöat in på ett klickljud i virveln som stör mig till dårskap. Provar ett annat trumset nu...

Postat

TobyBear har rätt schyssta saker - där har de en midi humanizor grejja som du kanske kan kolla in! TobyBear - Det är donationware så du kan ju prova o sen om du gillar det kan du donera lite till han/henne

Postat
TobyBear har rätt schyssta saker - där har de en midi humanizor grejja som du kanske kan kolla in! TobyBear - Det är donationware så du kan ju prova o sen om du gillar det kan du donera lite till han/henne

Grymt... det ska jag kolla, tusen tack och bock för det!

• 3 månader senare...
Postat
Jag skulle gärna markera t ex alla virelslagen i ett spår och "groovekvantisera" dem. På så vis har jag mycket större kontrol och bättre överblick på vad som egentligen sker med mina trummor

Jag lånar denna tråd lite och frågar, är detta förändrat på något sätt i v 4.0 - 4.1? Dvs att man kan göra som ovan?

Postat

Jag har för mig att det fanns en funktion redan i SX 1 som tillät användaren att skapa en kvantiseringsmall efter exempelvis en akustisk gitarr. Dessvärre kommer jag ej ihåg hur man gör. Numera kör jag Sonar och det finns gott om möjligheter att göra det du vill (kallas Groove Template i Sonar).

Postat
Jag har för mig att det fanns en funktion redan i SX 1 som tillät användaren att skapa en kvantiseringsmall efter exempelvis en akustisk gitarr. Dessvärre kommer jag ej ihåg hur man gör. Numera kör jag Sonar och det finns gott om möjligheter att göra det du vill (kallas Groove Template i Sonar).

kan det vara [snabbmeny => Advanced => Create groove quantize]? detta skall på något sätt skapa kvantiseringsmall från ljudfil.

Postat

Aha, såg att även logic8 hade något liknande detta. Skall titta i manualen och se vad som dyker upp. Detta känns som något som borde finnas redan då det är viktigt, på snudd till ombärligt för trummor. Tack för respons!

Postat

Det finns garanterat i Logic. Jag körde Logic 5 för PC tills i sommar då jag skaffade Sonar (jo, jag vet, Logic 5 var nästan stenålders vid den tiden) och något liknande Sonars Groove Template fanns i Logic-versionen jag hade, dvs v 5.

Postat

kan det vara [snabbmeny => Advanced => Create groove quantize]? detta skall på något sätt skapa kvantiseringsmall från ljudfil.

Aha, jag skall kolla då jag loggar in i studion, tackar för tippset!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.