stupelfrasse (oregistrerad) Postat 30 juli 2007 Postat 30 juli 2007 (redigerat) Jag är en Cubase-användare som börjat snegla lite på Pro Tools men det som är mest avskräckande är kanalbegränsningarna som finns i programmet eftersom våra projekt har en tendens att bestå av väldigt många kanaler. I Cubase kan man ju lägga in så många kanaler som datorn klarar av. Hur fungerar detta med kanalbegränsningarna egentligen? Redigerat 30 juli 2007 av Olsberg Tydliggjorde rubrik från "PT-frågor"
Björn Olsberg Postat 30 juli 2007 Postat 30 juli 2007 Begränsningen finns där naturligtvis. Samtidigt har jag många gånger själv sett Cubase-projekt (inklusive mina egna) där man använder kanaler lite i överflöd och som inte används men som ligger kvar "för säkerhets skull". Genom att spara versioner, där de gamla spåren ligger kvar så kan du ju frigöra kanaler. Ett annat sätt att frigöra kanaler är förstås att slå ihop de du är färdig med. Om du har ett paket med sång som är klart, slå ihop dem så de bara gör anspråk på ett eller några spår.
stupelfrasse (oregistrerad) Postat 30 juli 2007 Postat 30 juli 2007 Ja, jag förstår, men på något sätt känns ju detta ändå som att man måste kompromissa. Hur löser man detta i riktigt stora studios där jag kan tänka mig att man ibland kommer över kanalbegränsningen. Dock kör ju många av de största Pro Tools. Detta med kanalbegränsningen är egentligen det enda som jag kan se som ett problem vid ett byte av DAW 😉
Björn Olsberg Postat 30 juli 2007 Postat 30 juli 2007 Ja, jag förstår, men på något sätt känns ju detta ändå som att man måste kompromissa. Hur löser man detta i riktigt stora studios där jag kan tänka mig att man ibland kommer över kanalbegränsningen. Pro Tools HD. Vad som känns som en begränsning och vad som är en begränsning är ofta två olika saker 😉 Jfr gärna Cubase Studio, Cubase och Nuendo (även om det inte handlar om kanalbegränsning i de fallen). De allra flesta klarar sig alldeles ypperligt med Cubase Studio 4.
Hemluth Postat 30 juli 2007 Postat 30 juli 2007 I LE gäller ju 32 monospår (16 stereo). Det är ju väldigt få instrument man faktiskt behöver använda stereo till, det räcker ju ofta med att lägga stereoeffekter i stället. Med Music Production Kit kan detta expanderas till 48 mono ELLER stereo. Detta kostar dock 5000 och är tveksamt om det fungerar på alla datorer om man inte uppgraderar massa hårdvaror. Man lär exempelvis behöva två externa diskar för detta. I HD däremot kan du ju spela in 192 (eller nåt) kanaler simultant.
stupelfrasse (oregistrerad) Postat 30 juli 2007 Postat 30 juli 2007 Det är faktiskt väldigt få kanaler och jag tror att jag har läst någonstans att begränsningen ligger på 128 spår i HD. 64 stereo då alltså???? Det är alldeles för få! Vi använder på vår senaste skiva 86 stereokanaler för enbart synthar! Eller har jag fått kanalbegränsningen i HD om bakfoten?
Björn Olsberg Postat 30 juli 2007 Postat 30 juli 2007 Det är faktiskt väldigt få kanaler och jag tror att jag har läst någonstans att begränsningen ligger på 128 spår i HD. 64 stereo då alltså???? Det är alldeles för få! [...] Som Hemluth sa, det är 192 ljudspår. Du tänker nog på de ytterligare 128 instrumentspåren. Citerat från Digidesigns sida om Pro Tools HD3: Features * 27 DSP chips for powering the mix engine and TDM plug-ins * Sample-rate support up to 192 kHz * Support for up to 96 channels of I/O (160 channels maximum, additional DSP cards required) * Up to 192 simultaneous audio tracks at 44.1/48 kHz (256 total audio tracks) * Up to 96 simultaneous audio tracks at 96 kHz * Up to 36 simultaneous audio tracks at 192 kHz * Up to 160 mono or stereo auxiliary tracks * Up to 128 instrument tracks * 256 MIDI tracks * 128 internal mix buses
stupelfrasse (oregistrerad) Postat 30 juli 2007 Postat 30 juli 2007 (redigerat) Jaha, ok då förstår jag. Det blir alltså 192 + 128! Det räcker ju definitivt. Redigerat 30 juli 2007 av stupelfrasse
IDF Postat 30 juli 2007 Postat 30 juli 2007 (redigerat) Det är faktiskt väldigt få kanaler och jag tror att jag har läst någonstans att begränsningen ligger på 128 spår i HD. 64 stereo då alltså???? Det är alldeles för få! Vi använder på vår senaste skiva 86 stereokanaler för enbart synthar! Eller har jag fått kanalbegränsningen i HD om bakfoten? en fråga bara.. varför har ni så många synthkanaler? det verkar vääääldigt onödigt enligt mitt tycke.. visst ett gäng sterekanaler, men så många, o va har ni för dunderdator att spela upp de me? Redigerat 30 juli 2007 av IDF
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.