Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är det bara jag i hela världen som envisas med Digital Orchestrator Pro?

Jag tycker det är ett helt suveränt program för amatören, lättanvänt och intuitivt.

Håhåjaja, man är väl en neanderthalare... 😉

Annons
Postat

Jag har använt DOP sedan 1996 och kör nu till viss del med deras Record Producer 1.0 (ett upphottat modernare DOP) i och med byte till Windows XP. Enda anledningen till detta är väl egentligen att jag har så mycket material liggande som måste konverteras till vanligt wav och midi format för att kunna utvecklas vidare i min nya sequencer Tracktion.

Tiden har tyvärr sprungit ifrån programmet då det saknar de flesta av de funktioner som idag får anses som självklara i en sequencer som stöd för plugins och virtuella instrument i DX eller VST format, icke destruktiv redigering av audio, stöd för ASIO mm. För en nybörjare som vill komma igång med hårddiskinspelning och som inte behöver stöd för plugins utan kör med extern utrustning så är programmet helt klart en höjdare, tycker jag. Pianorullen i DOP är suveränt lättarbetad och funkar betydligt bättre än i andra program jag provat. Jag spelar inte in midi via keyboard som de flesta utan petar in noterna via musen och pennverktyget. Jag finner detta betydligt lättare i DOP än i t.ex Cubase eller Tracktion. Midihanteringen är väl egentligen det enda jag saknar från DOP. Jag tycker tillverkaren Voyetra svek många användare genom att inte vidareutveckla programmet trots vissa löften. Men konkurrensen var väl för hård antar jag...

Voyetra Record Producer

• 3 veckor senare...
Postat

Jo, jag använder ibland DOP till MIDI, men slutade för många år sedan att HD inspela på den, blev lite för mycket distortion när man spelade in många spår.

Annars var det länge en favorit, till skillnad från t.ex Cubase(Buggit eller?) som låg då sekel efter i teknologin.

• 5 månader senare...
Nodusmix (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jodå här finns fler envisa... DOP har sina fördelar...!!! DOP är verkligen lättjobbat och överskådligt för att ta fram och spara låtidéer med. VST softsynthar spelar jag live genom DSound RTPlayer (freeware till Audiophile 2496) och sparar fraser och loopar som MIDI på en gammal MC-50 hårdvarusequencer... klart snabbaste sättet att jobba, gillar att sitta och improvisera. Sedan spelar jag över och samlar alla idéer i DOP. Klippa och klistra blandade WAV och MIDI filer är suveränt överskådligt i DOP. Loopar brukar jag bestämma rätt tempo med i BeatCreator (annat bra prg), om jag sedan anger tempot med två decimaler i DOP och har WaveSync aktiverat har DOP en mycket bra timing mellan audio och midi. I ini-filen dop.ini kan man också ange ljudkortets exakta samplerate sedan man kollat det med tillhörande diagnosprogram. Stöd för två audiodrivrutiner är också bra, har också kvar en annan gammal dinosaurie som komplement till 2496... (Turtle Beach Tropez Plus, på sista generationen moderkort med ISA-slot och PIII 1 GHz.....)

Min starkaste aspekt för att ha behållit DOP är kanske att extern synk fungerar perfekt åt båda hållen. Jag jobbar dels med min gamla MC-50 men också med en Korg D16 som jag spelar in akustiska instrument på, ibland "live on location", synkar med MTC och samlar sen allt material i DOP, arrangerar, klipper och klistrar. Till slutmix föredrar jag dock att lämna DOP-miljön och samla alla spår som WAV-filer i Samplitude 6. Jag har installerat och tagit bort demos av alla stora sequencerprogram, men har haft svårt att ta till mig något nytt och samtidigt kunna göra musik snabbt och smidigt. Länge leve DigitalOrchestratorPro !!!!

/Lennart C/Nodus.mix

Redigerat av Nodusmix

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.