Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag köpte just trumsamplern EZ drummer. Det är nu installerat och klart, men jag har stött på en del problem när jag kör det genom mitt Cubase SX2. EZ drummer i sig funkar som det ska, och Cubase taktfunktioner med Tempo Track osv funkar som det ska, men när de ska samarbeta med varandra uppstår följande:

Den enkla drag-and-drop funktionen får jag inte att funka. Om jag skapar ett MIDI-spår i Cubase går det inte att dra EZ drummer spåren till MIDI-spåret (vilket ju är hela poängen med programmet), muspekaren blir hela tiden en sådan som indikerar att detta spår inte är något jag dra till. Det enda sättet jag kan få in EZ-drummer spåren till Cubase är om jag drar ut dem över bakgrunden i programmet där fönster ej är öppna - då skapar Cubase en helt ny "låt" som EZ-spåret hamnar i, och jag får upp en fråga om vart jag vill spara alla filer som hör till denna nya "låt". När jag därefter försöker lägga in nya EZ-drummer spår in i samma Cubasespår som jag nu har fått in lite trummor i, så går inte detta, utan då måste jag starta en helt ny "låt" genom att dra pekaren till bakgrunden, och därefter manuellt dra denna sampling till den Cubaselåt där jag fått in den första samplingen.

Är det någon som har nån idé om vad jag gör fel? Kan man skylla på mig eller på något av programmen? Jag vore oerhört tacksam om någon kunde hjälpa mig komma ur detta problem!

M v h

Kalle

Annons
Postat

Tidigare versioner av Cubase stödjer inte drag-and-drop.

musik (oregistrerad)
Postat

Det är ju för dj**ligt! Att han får reda på det efteråt...

😉

Postat

OK! Tråkigt! Men finns det något sätt att komma runt detta problem? Tror ni att mitt sätt som jag beskriver kommer att fungera, trots att det blir lite krångligare. Eller kommer det ställa till ytterligare spratt för mig i slutändan när jag gör på detta sätt?

Postat

Jag har också Cubase SX2 och för mig funkerar det, men jag har inte ändrat några inställningar det har funkat från början så ja kan tyvärr inte hjälpa dig, men du ska inte behöva uppgradera Cubase iallafall.

Det fungerar dock inte klockrent för mig, utan när jag drar ett "Groove" från EZ Drummer till cubase så gör den ett nytt spår. Det är lite jobbigt i längden att hålla på och flytta upp små korta midi klipp hela tiden, speciellt när man börjar närma sig slutet av låten. Men det står ju också i manualen, eller om det var på hemsidan jag läste det att Cubase SX 3 eller nyare version är rekomenderad, men att det ska funka med SX2.

Prova installera om allt är det enda råd jag kan ge dig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.