Jump to content
Annons

LCD elle Plasma?


Jari

Recommended Posts

Annons
musik (oregistrerad)

Är det på plasma-tv:na man ska byta ut en lampa då och då som kostar flera tusen? Eller var det också/eller på bakprojektions-TV?

LCD skulle jag valt. De har mindre strålning har de sagt mig.

Sedan kan jpeg-bilder man tittar på frysa fast i bilden. Jag kommer inte ihåg vilket det gällde - Plasma eller LCD. Kolla upp det innan.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har oxå hört det där med strömförbrukningen.

Har ju lyssnat på andra lite...

Dom säger att det är onödigt med full HD iallafall.

Det blir kanonbil med bluray spelare.

Men tittar man på vanlig tv som sänds med lägre upplösing så

är det overkill med full HD. Skärmar över 42" kan behöva full hd.

Nån hävdar tom. att vanlig bildrör kan ha bättre bild för att

"skräpet" i signalen inte blir så tydlig i bildrör som högupplöst lcd

när man kollar vanliga tv program.

Nån annan sa att plasman inte är i regel lika knivskarp som lcd,

och därför skulle funka bättre på vanlig tv-signal.

Nån som håller med?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Det jag har hört är att vanlig widescreen TV (bildrör) kan ha bättre bild än Plasma och LCD, om det är en relativt dålig Plasma eller LCD.

Annars ger nog de nyare metoderna - Plasma och LCD bättre bild.

Jag har också hört att man kan bli obotligt blind av Bluray inom ett par decennier. Det sägs bero på att det är blå laser och att det är just det blå ljuset som ögonen är känsligast för. Men lasern ser man väl inte utanför spelaren? Förvisso har jag sett en och annan Bluray-spelare där det varit en blå lampa på utsidan. Dem ska man väl undvika då kanske?! Precis som alla vet att blå solglasögon är förkastligt.

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det på plasma-tv:na man ska byta ut en lampa då och då som kostar flera tusen? Eller var det också/eller på bakprojektions-TV?

Det är förmodligen projektor du tänker på.

Jag har också hört att man kan bli obotligt blind av Bluray inom ett par decennier. Det sägs bero på att det är blå laser och att det är just det blå ljuset som ögonen är känsligast för.

😉 Underbart! Låter som en planterad skröna av något företag som inte har hängt med i svängarna. Däremot läste jag att det i porrbranschen finns oro för att tittare kommer tycka upplösningen är för bra och att hd-porr således nog inte kommer.

Möjligtvis kommer folk sitta och kisa sig blinda på BBC-dokumentärer, men då borde man bli blind på fem röda av verkligheten 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...