Jump to content
Annons

Riktigt jäkla fåniga projektnamn


tbruce

Recommended Posts

Det kan väl inte bara vara jag som har svårt att döpa projekten till något vettigt? Här är några fina exempel från mina egna projektmappar.

  • asd
  • Bank bank
  • Blaj
  • bomdibombomdi
  • bröt
  • bukt
  • dan dan dan
  • gäsp
  • jajaja
  • lunk
  • ok detta sög
  • skitmusik
  • skrot
  • snäll
  • spela
  • spring
  • studs
  • störd
  • supermes
  • vetefanasså
  • bodobopp
  • bomb
  • bomp
  • brum
  • brumbrum
  • brus
  • brusrytm
  • donk
  • driv
  • ehum
  • fulriff
  • fulskit
  • hjalpmaj
  • ingenaning
  • kladd
  • lek
  • matdags
  • musik
  • pang
  • plingplong
  • roundroundthe,e
  • rull
  • skitbeat
  • skrän
  • skummistrummis
  • skumtechno
  • smack
  • standardgruv
  • trance? eller vafan
  • trumlek
  • vår kokbok

Typ alla dom här säger så gott som noll om hur det låter. Okej, "trance? eller vafan" låter förmodligen lite trancig, och "brusrytm" är förmodligen något som involverar rytmiserat brus... men, ja...

Vad ska man göra åt detta? Man börjar pilla ihop något i Logic... så ska man spara... det är fortfarande instrumentalt, man har ingen aning om om hur långt man har kommit, eller om man kommer fortsätta med det alls för den delen, osv... så man bara skriver in något för att man måste, t ex det så utförligt beskrivande "Blaj". Sen en vecka senare har man inte en aning om vilken som var Blaj, bröt, bukt, bomp, bomb, bodobopp, bomdibombomdi, brum, brumbrum och så vidare...

Nån som har nåt smart system för att motverka detta, eller ser era projektmappar lika hopplösa ut? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kör så här:

När jag börjar ett projekt så döper jag projektet och mappen till dagens datum, t ex "2007-07-28".

Om det inte blir nåt av det så får det ligga kvar så.

Blir det nåt av låten och den får ett namn så döper jag om mappen till ett löpnr och låtnamn, t ex "21. Over my head". I samband med det kör jag "Spara som ..." och döper filen till låtnamn, t ex "Over my head". Sen brukar jag köra "spara som" lite då och då (v1, v2, v3 osv).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner igen problemet. En annan jobbig konsekvens av det är att mina arbetsnamn får hänga kvar så otroligt länge att de börjar kännas som riktiga namn. När man sen kommer på ett riktigt namn som låten skall heta så känns det fortfarande inte rätt att kalla den med sitt riktiga namn. När man säger låtnamnet till bandkamraterna så är det ingen som fattar vilken låt man pratar om. När man säger arbetsnamnet så fattar alla med en gång. Då blir det att man får låttitlar som "Kaffe neuros", "DurKyckling", "DeppDroppPlock". Just nu håller jag på och färdigställer en låt som heter "Sith" eftersom den skrevs precis efter att jag såg star wars 3. Nu måste jag hitta på ett nytt namn till den, när den är färdig. Men den HETER ju Sith...

Kanske skulle testa Assars modell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör så här:

När jag börjar ett projekt så döper jag projektet och mappen till dagens datum, t ex "2007-07-28".

Om det inte blir nåt av det så får det ligga kvar så.

Blir det nåt av låten och den får ett namn så döper jag om mappen till ett löpnr och låtnamn, t ex "21. Over my head". I samband med det kör jag "Spara som ..." och döper filen till låtnamn, t ex "Over my head". Sen brukar jag köra "spara som" lite då och då (v1, v2, v3 osv).

Den var inte dum. Ska också bli organiserad nu....

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner igen problemet. En annan jobbig konsekvens av det är att mina arbetsnamn får hänga kvar så otroligt länge att de börjar kännas som riktiga namn. När man sen kommer på ett riktigt namn som låten skall heta så känns det fortfarande inte rätt att kalla den med sitt riktiga namn. När man säger låtnamnet till bandkamraterna så är det ingen som fattar vilken låt man pratar om. När man säger arbetsnamnet så fattar alla med en gång. Då blir det att man får låttitlar som "Kaffe neuros", "DurKyckling", "DeppDroppPlock". Just nu håller jag på och färdigställer en låt som heter "Sith" eftersom den skrevs precis efter att jag såg star wars 3. Nu måste jag hitta på ett nytt namn till den, när den är färdig. Men den HETER ju Sith...

Kanske skulle testa Assars modell.

Det där känns igen! Själva har vi med vårt band en låt som har arbetsnamnet "Monsteroperan". Men det kan den ju fan inte heta i färdigt skick!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ligger farligt nära dig där, Assar. Enda skillnaden är att jag efter det inledande datumet lägger till en kort beskrivning (ej namn!) så att jag lätt hittar tillbaka.

Ex:

20070523 - glad refräng med text

(och det är med andra ord ungefär så fåniga namnen brukar bli)

Om jag plockar bitar från olika projekt, så ser jag även till att lägga med skissprojekten med det färdiga projektet i backupen. Nördigt kanske, men jag gillar att kunna gå tillbaka och se hur saker lät från början 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker att döpa projektet till ett namn som överensstämmer med min ursprungliga idé/känsla.

Ibland är det såklart svårt att sätta namn på en känsla. Men vad är låtens karaktär.... Vad säger musiken osv.

Funkar för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med så skapade jag aldrig mappar ens... men till slut insåg jag att jag var tvungen att ha lite ordning så nu blir det "datum + kortbeskrivning" som Assar ungefär.

Link to comment
Dela på andra sajter

ush det där är inge kul, sparade i princip allt jag gjorde förut, vilket slutade med 30 projekt som jag aldrig rörde och som hette saker i stil med:

ooooookk

domdidomdom

låt 1 (låt 2 , låt 3 osv. . .halv kul när man är uppe i typ 9)

wierd

lugn med tremolo

numer sparar jag bara om jag känner att jag vill jobba vidare med skiten, och tar då nåt namn som jag associerar med musiken. typ som instrumentala låtnamn eller nåt 😱

/jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör så här:

När jag börjar ett projekt så döper jag projektet och mappen till dagens datum, t ex "2007-07-28".

Om det inte blir nåt av det så får det ligga kvar så.

Blir det nåt av låten och den får ett namn så döper jag om mappen till ett löpnr och låtnamn, t ex "21. Over my head". I samband med det kör jag "Spara som ..." och döper filen till låtnamn, t ex "Over my head". Sen brukar jag köra "spara som" lite då och då (v1, v2, v3 osv).

Hmm... men det verkar ju bara ännu mer meningslöst att döpa efter datum. Dels för att skapelsedatumet ju ändå finns kopplat till mappen/dokumentet... men inte minst eftersom det ju faktiskt säger ännu mindre om hur det låter och dessutom är svårare att komma ihåg. Den typen av fåniga namn som jag listade är ju ändå lite olika och nåt unikt varje gång, så det blir lättare att göra nån slags mental koppling till musiken. En radda siffror måste ju bli bra mycket mer anonymt...?

Däremot gillar jag idén att markera tydligare när något håller på att bli en "riktig" låt. Man kanske ha mappar för typ färdiga låtar, så gott som färdiga låtar, lovande skisser, och övrigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ganska ny i den inspelande egenmeckarvärlden. Men jag vet av erfarenhet att man bör slänga 80 % av allt man gör. Det samma gäller tagningar. Finns det minsta tvivel släng den direkt. Är det ingenting som du kan tänka dig att jobba månader med så släng. Stora ideér sparar man i byrålådan. Mixar också ibland när man jobbar med dom. Jag jobbar alltid med sekvesiel ordning så datum är bra. I mitt riktiga jobb är det på samma sätt men jag har fortfarande aldrig gått tillbaka. Så släng och släng. Däremot om man någon gång får till det så ska man spara. Om jag överför det till ljudvärlden ska man spara en bra tagning eller en bra inställning men inte hundra mixar av någonting man aldrig genomförde i alla fall.

Bränn för all del ner resultatet och ibland är det viktigt. Men i dom flesta fall kan man slänga det mesta.

Tycker sedan att namngivning är A och O för att man ska våga slänga. Datum är perfekt men då man är någorlunda nöjd ska man slänga allla tidigare datum och bara spara det som var viktigt på resans gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med DivineCo.

Förut höll jag på med massa ofärdiga småsnuttar.

Nu försöker jag ha max 3 låtar på gång samtidigt.

Antingen är det bra och då blir det en låt som man gör färdig,

eller så är det troligtvis skräp som man kan slänga.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kul ämne eftersom man verkligen känner igen sig. "Ny låt" har jag en tretton fjorton stycken som heter. Jag har nog försökt att göra de mer genredifferentierat den senaste tiden. Har en mapp för rock en för blues o s v. Så fort en låt fått lite mer textinnehåll blir den lättare att komma ihåg. En egen mapp för ideér är bra. Det blir faktiskt lite roligt att titta igenom den efter ett tag. Hmm vad var det här för något? Det låter ju riktigt kul, kanske borde göra något mer åt detta.

Så fort ideérna blir mer av låtar flyttar jag dem till genremapparna. Fast jag har nog ca trehundra snuttar som jag inte vet vad jag skall göra med. 🙂

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...