rejjo Postat 26 juli 2007 Postat 26 juli 2007 (redigerat) Tjena moss! Jag har ett Lexicon Lambda, och tänkte micka upp min gitarrförstärkare. När jag bara kör micken in i ljudkortet och ljudet som micken plockar upp rakt in i Cubase, låter det skit (självklart??). Däremot om jag använder en toneport tillsammans med Gearbox där man kan ställa in lite inställningar med frekvenser och sånt (som jag inte kan någe vidare utan mest chansar) så får jag det att låta betydligt bättre. Frågan lyder då; finns det några program som agerar som gearbox i detta läget, fast som jag kan använda till mitt Lambda? Gratisprogram är ju trevligt, men förslå allt ni kommer och tänka på! Redigerat 26 juli 2007 av rejjo
rejjo Postat 26 juli 2007 Trådstartare Postat 26 juli 2007 finns inga frågor som är gratis. Öhm, lust att förklara det där?
DrHans Postat 26 juli 2007 Postat 26 juli 2007 Tjena moss!Jag har ett Lexicon Lambda, och tänkte micka upp min gitarrförstärkare. När jag bara kör micken in i ljudkortet och ljudet som micken plockar upp rakt in i Cubase, låter det skit (självklart??). Däremot om jag använder en toneport tillsammans med Gearbox där man kan ställa in lite inställningar med frekvenser och sånt (som jag inte kan någe vidare utan mest chansar) så får jag det att låta betydligt bättre. Frågan lyder då; finns det några program som agerar som gearbox i detta läget, fast som jag kan använda till mitt Lambda? Gratisprogram är ju trevligt, men förslå allt ni kommer och tänka på! Kan du inte använda eq´n i Cubase då i efterhand?
rejjo Postat 26 juli 2007 Trådstartare Postat 26 juli 2007 Tjena moss!Jag har ett Lexicon Lambda, och tänkte micka upp min gitarrförstärkare. När jag bara kör micken in i ljudkortet och ljudet som micken plockar upp rakt in i Cubase, låter det skit (självklart??). Däremot om jag använder en toneport tillsammans med Gearbox där man kan ställa in lite inställningar med frekvenser och sånt (som jag inte kan någe vidare utan mest chansar) så får jag det att låta betydligt bättre. Frågan lyder då; finns det några program som agerar som gearbox i detta läget, fast som jag kan använda till mitt Lambda? Gratisprogram är ju trevligt, men förslå allt ni kommer och tänka på! Kan du inte använda eq´n i Cubase då i efterhand? Jo det kanske man kan, men jag vet inte hur man gör? 😛
DrHans Postat 26 juli 2007 Postat 26 juli 2007 Tjena moss!Jag har ett Lexicon Lambda, och tänkte micka upp min gitarrförstärkare. När jag bara kör micken in i ljudkortet och ljudet som micken plockar upp rakt in i Cubase, låter det skit (självklart??). Däremot om jag använder en toneport tillsammans med Gearbox där man kan ställa in lite inställningar med frekvenser och sånt (som jag inte kan någe vidare utan mest chansar) så får jag det att låta betydligt bättre. Frågan lyder då; finns det några program som agerar som gearbox i detta läget, fast som jag kan använda till mitt Lambda? Gratisprogram är ju trevligt, men förslå allt ni kommer och tänka på! Kan du inte använda eq´n i Cubase då i efterhand? Jo det kanske man kan, men jag vet inte hur man gör? 😛 Då vet du vad du ska lära dig. Lär dig ditt program det tjänar du på.
rejjo Postat 26 juli 2007 Trådstartare Postat 26 juli 2007 Tjena moss!Jag har ett Lexicon Lambda, och tänkte micka upp min gitarrförstärkare. När jag bara kör micken in i ljudkortet och ljudet som micken plockar upp rakt in i Cubase, låter det skit (självklart??). Däremot om jag använder en toneport tillsammans med Gearbox där man kan ställa in lite inställningar med frekvenser och sånt (som jag inte kan någe vidare utan mest chansar) så får jag det att låta betydligt bättre. Frågan lyder då; finns det några program som agerar som gearbox i detta läget, fast som jag kan använda till mitt Lambda? Gratisprogram är ju trevligt, men förslå allt ni kommer och tänka på! Kan du inte använda eq´n i Cubase då i efterhand? Jo det kanske man kan, men jag vet inte hur man gör? 🙁 Då vet du vad du ska lära dig. Lär dig ditt program det tjänar du på. Hmm bra inställning man får till det här forumet nu då, tack för hjälpen...
Claes Holmerup Postat 26 juli 2007 Postat 26 juli 2007 Det är i de flesta fall smartare att spela in rent och "tråkigt" ljud, eftersom man är friare att experimentera i efterhand om man inte har behandlat ljudet som går in. Som DrHans säger, så vinner man MASSOR på att läsa lite grand i manualerna och sedan experimentera. Angående hur olika saker fungerar vid mix, kan du hitta i diverse trådar här på forumet, i Kontrollrummets Wiki och i tidningen Studios Mixologi-specialnummer. Sådant är lite för omfattande för att förklara snabbt och enkelt i en forumtråd... 🙁
rejjo Postat 26 juli 2007 Trådstartare Postat 26 juli 2007 Det är i de flesta fall smartare att spela in rent och "tråkigt" ljud, eftersom man är friare att experimentera i efterhand om man inte har behandlat ljudet som går in. Som DrHans säger, så vinner man MASSOR på att läsa lite grand i manualerna och sedan experimentera. Angående hur olika saker fungerar vid mix, kan du hitta i diverse trådar här på forumet, i Kontrollrummets Wiki och i tidningen Studios Mixologi-specialnummer. Sådant är lite för omfattande för att förklara snabbt och enkelt i en forumtråd... 🙁 Okej det är väl sant. Men räcker det att använda Cubase's (SX3) inbyggda pluggar då? Man tycker att det borde finnas bättre liksom. Inget och rekommendera?
Claes Holmerup Postat 26 juli 2007 Postat 26 juli 2007 Det är i de flesta fall smartare att spela in rent och "tråkigt" ljud, eftersom man är friare att experimentera i efterhand om man inte har behandlat ljudet som går in. Som DrHans säger, så vinner man MASSOR på att läsa lite grand i manualerna och sedan experimentera. Angående hur olika saker fungerar vid mix, kan du hitta i diverse trådar här på forumet, i Kontrollrummets Wiki och i tidningen Studios Mixologi-specialnummer. Sådant är lite för omfattande för att förklara snabbt och enkelt i en forumtråd... 🙁 Okej det är väl sant. Men räcker det att använda Cubase's (SX3) inbyggda pluggar då? Man tycker att det borde finnas bättre liksom. Inget och rekommendera? Till att börja med, så duger pluggarna som följer med Cubase utmärkt. Man klarar sig långt på dem när man ska lära sig hur allt funkar. Jag tycker att det är onödigt att blanda in för många nya, okända faktorer när man är på gång och ska lära sig. Det blir tillräckligt mycket nytt att lära sig ändå... 🙂 När man sedan börjar bli lite kinkigare, så kan jag verkligen rekommendera Sonalksis eq- och kompressor-pluggar. De är outstanding! Om man vill ha lite billigare varianter, så gör polska PSP Audioware flera pluggar som är mycket prisvärda. 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.