Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

nu är det så att jag har skrivit en heeel del musik och texter och vill nu spela in dessa. har dock inget bra inspelningsprogram (inget bra=obefintligt) nån som har nåt tips på ett lätthanterligt inspelningsprogram som går att ladda ner eller köpa.

gärna tips på bra microfon också, vart kan jag köpa det?

tacksam som få för svar!

Mvh Achillea 😛

Annons
Postat (redigerat)

Hejsan

Kul att du vill börja spela in 😛

Vad har du tänkt dig för musik? Vad är det du vill ha ut av ditt inspelningsprogram. Finns en väldans massa att välja på. Sitter du på MAC eller PC. Om du har MAC så följer ju porogrammet Garage Band med som är bra inkörsport. Annars finns Tracktion som jag själv inte testat men hört ska vara väldigt användarvänligt för en som inte är så van och inte kosta så himla mycket. Jag antar att det inte är nån idé att jag nämner Pro Tools, Cubase eller Logic då dessa kostar lite mer och du ansökte om gratisprogram. Ett som är gratis, men som jag aldrig testat är Ardour. finns på http://www.ardour.org (för linux och Mac)

MVH

Anders

Edit: glömde nämna programmet Reason

Redigerat av Gizmozis
Postat

Och så undrade du om vi kunde tipsa om nån bra mikrofon.

Vad du har för ljudkort och sånt skulle vara bra att veta!

Om du inte har nå vidare ljudkort så finns det alltid USB-mikrofoner.

Postat (redigerat)

Ang inspelings program så körde jag själv med Mixcraft 2 (inte provat 3:an) rätt länge.

Krävde inte speciellt mkt o fungerade helt okej på min äldre burk om du inte har så kraftig rackare. Annars brukar ju folk rekomdendera Reaper vilket är Shareware utan tidsbegrännsning.

Vill du gå upp en klass tycker jag nog du ska köra på Cubase dock. Inte för att det nödvändigtvis är bäst, men fördelen me o välja så vanliga program som Cubase är ju att det inte e några problem o få hjälp. 😕

Har ingen aning om vilken kvalité du vill ha inspelningarna på men något jag gorde förr efter att min diktafon pajjade va att köra en mic (med Tele plug) rakt in i datorns Line-In (med Tele > mini Tele plug) o sedan spela in. Ljudkvalitén? Usel men det fungerade som absolut nödlösning tills vidare. Ibland kunde jag även köra mixerbord (med micar o tjaffs in i det) o mixerbordets ljud utgång rakt in i datorn. Är inte att rekomendera...men har man ont om pengar så har man o det fungerade. Baksidan mé mixerbordet va ju att när allt kom i datorn så hamnade ju allt ifrån mixerbordet på samma kanal om man spelade in flera saker samtidigt. Men det fungerade.

Fast nu va du kanske inte ute efter low-budget lo-fi akut lösningar. Med det ljudkortet jag använde fixade jag f.ö latencyn med Asio4All 😉

Redigerat av antonioE

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.