reload Postat 26 juli 2007 Postat 26 juli 2007 Hejsan! Tänkte lägga mitt första inlägg nu, spännande =). Men nu till frågorna; Har kollat runt lite på olika trummickar (komplett paket). Problemet är att jag o mitt band är ganska nybörjare på sånt här, så det finns säkert mer kunnigt folk här. Produkten med Art. nr 116875 på www.musikborsen.se ser spännande ut. Är det ett bra kit för ett standard-trumset? Finns detta att köpa någon annanstans för en lite billigare peng? 7000 kr känns lite häftigt för några mickar ><. Kom gärna med andra förslag, jag är öppen. Mvh Sebastian, trummis i Reload
Dahla Postat 26 juli 2007 Postat 26 juli 2007 Shure er jo velkjent firma, og de har jo mange gode mikker! jeg har spilt med de mikkene der jeg, og de er helt kurante, verken mer eller mindre. du kan jo ikke gå feil med dem. De eneste jeg kan si er at de opphengene til slike mikker på tammene kan være veldig slitesomme. som regel havner mikken så langt inn mot senter på tammene at de er i veien. Jeg har alltid funnet på andre løsninger enn å bruke dem som følger med i slike pakker. Har du et trommesett med flytende oppheng fra for eksempel Tama (star-cast mounting system) så kan du feste dem til de og ikke til selve sargen, det fungerer helmaks. 🙁 selv bruker jeg sennheiser (e-serien) og Audix jeg, og er veldig fornøyd med dem!
mrbjoorn Postat 26 juli 2007 Postat 26 juli 2007 Ska ni använda dem live eller för inspelning? Och på vilken nivå? Finns betydligt billigare paket (nått på jam för kanske runt 1700 om jag inte minns fel) och sen i dyrare prisklasser.
reload Postat 26 juli 2007 Trådstartare Postat 26 juli 2007 Ska ni använda dem live eller för inspelning?Och på vilken nivå? Finns betydligt billigare paket (nått på jam för kanske runt 1700 om jag inte minns fel) och sen i dyrare prisklasser. Ja vi ska använda dom till inspelning mest. Vi vill ha ett ganska proffsigt ljud om man säger så, till ett bra pris. Helt enkelt dom prisvärdaste mickarna för runt 5000-6000kr...
mrbjoorn Postat 26 juli 2007 Postat 26 juli 2007 Okej, låter toppen! Glömde fråga sist, hur många kanaler har ni tillgång till, asså, kommer ni kunna kontrollera varje enskild mick i ditt program efter inspelningen?
punkrockdude Postat 27 juli 2007 Postat 27 juli 2007 Är det Shure så är det fina mikrofoner som låter bra och håller länge. Behöver ni preamps till alla kanalerna så kolla min signatur 🙁
reload Postat 27 juli 2007 Trådstartare Postat 27 juli 2007 Okej, låter toppen! Glömde fråga sist, hur många kanaler har ni tillgång till, asså, kommer ni kunna kontrollera varje enskild mick i ditt program efter inspelningen? Vi har inte så jättestort mixerbord, så jag tror inte det är alltför många kanaler som vi kan kontrollera. Men däremot använder vi senaste versionen av cubase. @punkrockdude: Det låter bra, har du möjligtvis några personliga erfarenheter av shure? En annan fråga angående inspelning m.m.: Tänkte köpa ett par studiohörlurar också, vilket kan vara bra att ha. Var inne och tittade under tester på drummersdigest.com, och fann att Koss Metrophones ser väldigt bra och prisvärda ut. En hake bara, jag kan inte hitta någon affär som säljer dessa, vet någon vart dom finns att köpa? Någon som själv använder dom? Har en del andra Koss-produkter, och kvaliteten är inte sådär jättebra på dom produkterna, hur är det med dessa Metrophones? Sen får ni självklart tipsa om andra produkter ;-) Tack för all hjälp hittils! =) Mvh Sebbe
Frekvens Postat 27 juli 2007 Postat 27 juli 2007 Okej, låter toppen! Glömde fråga sist, hur många kanaler har ni tillgång till, asså, kommer ni kunna kontrollera varje enskild mick i ditt program efter inspelningen? Vi har inte så jättestort mixerbord, så jag tror inte det är alltför många kanaler som vi kan kontrollera. Men däremot använder vi senaste versionen av cubase. Mvh Sebbe Det handlar också om hur många kanaler ni har på ljudkortet. Ett 32 kanalers mixerbord och ett ljudkort med 2 ingångar resulterar just i 2 spår i Cubase. Det vill säga, det blir ganska omöjligt att mixa enskillda spår, såsom baskagge, virvel, OH med mer i efterhand.
berra_- Postat 27 juli 2007 Postat 27 juli 2007 Okej, låter toppen! Glömde fråga sist, hur många kanaler har ni tillgång till, asså, kommer ni kunna kontrollera varje enskild mick i ditt program efter inspelningen? Vi har inte så jättestort mixerbord, så jag tror inte det är alltför många kanaler som vi kan kontrollera. Men däremot använder vi senaste versionen av cubase. @punkrockdude: Det låter bra, har du möjligtvis några personliga erfarenheter av shure? En annan fråga angående inspelning m.m.: Tänkte köpa ett par studiohörlurar också, vilket kan vara bra att ha. Var inne och tittade under tester på drummersdigest.com, och fann att Koss Metrophones ser väldigt bra och prisvärda ut. En hake bara, jag kan inte hitta någon affär som säljer dessa, vet någon vart dom finns att köpa? Någon som själv använder dom? Har en del andra Koss-produkter, och kvaliteten är inte sådär jättebra på dom produkterna, hur är det med dessa Metrophones? Sen får ni självklart tipsa om andra produkter ;-) Tack för all hjälp hittils! =) Mvh Sebbe Vad ska lurarna användas till?
reload Postat 28 juli 2007 Trådstartare Postat 28 juli 2007 Okej, låter toppen! Glömde fråga sist, hur många kanaler har ni tillgång till, asså, kommer ni kunna kontrollera varje enskild mick i ditt program efter inspelningen? Vi har inte så jättestort mixerbord, så jag tror inte det är alltför många kanaler som vi kan kontrollera. Men däremot använder vi senaste versionen av cubase. @punkrockdude: Det låter bra, har du möjligtvis några personliga erfarenheter av shure? En annan fråga angående inspelning m.m.: Tänkte köpa ett par studiohörlurar också, vilket kan vara bra att ha. Var inne och tittade under tester på drummersdigest.com, och fann att Koss Metrophones ser väldigt bra och prisvärda ut. En hake bara, jag kan inte hitta någon affär som säljer dessa, vet någon vart dom finns att köpa? Någon som själv använder dom? Har en del andra Koss-produkter, och kvaliteten är inte sådär jättebra på dom produkterna, hur är det med dessa Metrophones? Sen får ni självklart tipsa om andra produkter ;-) Tack för all hjälp hittils! =) Mvh Sebbe Vad ska lurarna användas till? Jaa, vid inspelning, spelningar, övning ensam. Dvs en allround hörlur.. Vet inte hur jag annars ska förklara det, men du förstår nog =)
Elof (oregistrerad) Postat 28 juli 2007 Postat 28 juli 2007 Okej, låter toppen! Glömde fråga sist, hur många kanaler har ni tillgång till, asså, kommer ni kunna kontrollera varje enskild mick i ditt program efter inspelningen? Vi har inte så jättestort mixerbord, så jag tror inte det är alltför många kanaler som vi kan kontrollera. Men däremot använder vi senaste versionen av cubase. @punkrockdude: Det låter bra, har du möjligtvis några personliga erfarenheter av shure? En annan fråga angående inspelning m.m.: Tänkte köpa ett par studiohörlurar också, vilket kan vara bra att ha. Var inne och tittade under tester på drummersdigest.com, och fann att Koss Metrophones ser väldigt bra och prisvärda ut. En hake bara, jag kan inte hitta någon affär som säljer dessa, vet någon vart dom finns att köpa? Någon som själv använder dom? Har en del andra Koss-produkter, och kvaliteten är inte sådär jättebra på dom produkterna, hur är det med dessa Metrophones? Sen får ni självklart tipsa om andra produkter ;-) Tack för all hjälp hittils! =) Mvh Sebbe Vad ska lurarna användas till? Jaa, vid inspelning, spelningar, övning ensam. Dvs en allround hörlur.. Vet inte hur jag annars ska förklara det, men du förstår nog =) Jag kör vattenfyllda metrophones med volymkontroll vid truminspelning. Dem hittade jag på musikbörsen, så du kan nog fråga där om det går att ta hem. Dem dämpar otroligt jämnt, men sitter hutlöst hårt, man kan dock böja till metallen en del, men trummisar brukar gilla dem. Jag tycker att om du har budget så är det bra att satsa på ett dyrare paket, tex audix, från början. Man tröttnar fort på JJlabs-paketen, visst går det att få okej ljud, men det är väldigt stor skillnad mot dyrare grejjer.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.