4Trax Postat 26 juli 2007 Postat 26 juli 2007 (redigerat) Vad händer egentligen när man lämna iväg ett musikstycke på mastring och kan man mastra själv och få samma kvalité? Redigerat 26 juli 2007 av 4Trax
Emil Postat 26 juli 2007 Postat 26 juli 2007 Vad händer egentligen när man lämna iväg ett musikstycke på mastring och kan man mastra själv och få samma kvalité? Vad som händer? Man får tillbaka musiken mastrad ett par dagar senare och får dessutom betala för det. Om man kan göra det själv? Ja det kan man men precis som med mixningen så är det något man måste lära sig genom att träna hårt. Proffs är ju i allmänhet bättre än glada hobbyamatörer. Men med lite träning kan man definitivt göra sina egna masters precis som man kan mixa själv.
Zyan Postat 26 juli 2007 Postat 26 juli 2007 Vad händer egentligen när man lämna iväg ett musikstycke på mastring och kan man mastra själv och få samma kvalité? Köp studio mixologi, finns en del som handlar om mastring.
Neko Postat 26 juli 2007 Postat 26 juli 2007 Mastring handlar inte bara om att försöka göra tegelstenar av hela mixen, utan även om att ordna med pq kodning etc. När man talar om mastring så brukar det i regel handla om en hel platta. Se till att det är hyffsat likt sound eq mässigt på alla låtar, se till att volymerna stämmer överens mellan låtarna inbördes. Även en del finslipning på de aktuella låtarna, finlir med kompression och eq. De som verkligen kan sina grejjer gör det fort, med bra resultat och vet att ta betalt för mödan. Att lära sig mastra är väl inte så tokigt, men en av poängerna är att låta någon utomstående mastra för att få en utomståendes bild och bedömning av hur man ska lyfta mixen till bästa möjliga nivå.
4Trax Postat 27 juli 2007 Trådstartare Postat 27 juli 2007 Mitt experiment misslyckades och på sätt och vis lyckades! Ville se hur många som svarar utan koll men alla lev helt ok svar! Trodde att fler skulle svara på en sån fråga! Har kanske skrämt bort folk genom mina sura inlägg i andra trådar att folk ska slut svara om man inte har koll! Då kanske man kan säga att det lyckades!(fast det är föga troligt) /Grin gubbe
Demomannen Postat 27 juli 2007 Postat 27 juli 2007 Mitt experiment misslyckades och på sätt och vis lyckades!Ville se hur många som svarar utan koll men alla lev helt ok svar! Trodde att fler skulle svara på en sån fråga! Har kanske skrämt bort folk genom mina sura inlägg i andra trådar att folk ska slut svara om man inte har koll! Då kanske man kan säga att det lyckades!(fast det är föga troligt) /Grin gubbe "Gubbe"? Din särskrivning skvallrar snarare om att du just fyllt moppe. Varför slösa bort folks tid med att ställa frågor du inte vill ha svar på?
4Trax Postat 27 juli 2007 Trådstartare Postat 27 juli 2007 Jo, för jag är trött på er! Om jag skulle fylla moppe skulle jag vara jävligt glad men så är inte fallet! Svenska är inte mitt modersmål men håller med om att det borde vara bättre!
Emil Postat 27 juli 2007 Postat 27 juli 2007 Jo, för jag är trött på er!Om jag skulle fylla moppe skulle jag vara jävligt glad men så är inte fallet! Svenska är inte mitt modersmål men håller med om att det borde vara bättre! och eftersom du är trött på oss måste du starta onödiga trådar för att testa folk? Föregå med gott exempel istället.
Björn Olsberg Postat 27 juli 2007 Postat 27 juli 2007 (redigerat) Varför slösa bort folks tid med att ställa frågor du inte vill ha svar på? Jo, för jag är trött på er! *tar mig för pannan* Word, Phobos. Om vi inte föregår med gott exempel, har vi inte lärt oss ett smack av historiken. Inte minst på detta forum 😉 EDIT: Flyttar från avdelning Allmänt. Redigerat 27 juli 2007 av Olsberg
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.