Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har i dagsläget en Fostex VF16 porta som jag tycker funkar ganska bra då jag synkat den mot min dator och kör audiodelen på portan och midi på datorn, har andvänt mig av en gammal 233Mhz bärbar dator och ett Cakewalk Pro Audio 9 program till detta. Nu har jag fått tag på en "lite nyare" dator en bärbar med 1.6Ghz processor och för tillfället 256 i ram, om jag bygger ut ramminnet till 1G hur långt räcker det då? Jag behöver ju inte det allra senate då det gäller program och sånt men jag söker nåt som ger större frihet då det gäller kanaler och effekter än portan. Skulle vilja ha ett system som klara ca 30 kanaler, spela in 4 kanaler samtidigt, köra nåt program för att skapa trumspår, lite effekter i form av kompressor och reverb. Finns det nån möjlighet att få till nåt sånt med denna dator så att det i alla fall ger lite mer "frihet" är portan eller är det bara att glömma? Vad skall man välja för program och ljudkort och skall man ha en separt mixer eller skall man mixa i datorn? Är ganska novis på detta område då det gäller datorer, men finns det hopp att få till nåt som blir bättre en Fostex VF16 portan?

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Klurig fråga.

Det mesta hänger på vilka pluggar du kör.

Men jag har en 1.8Ghz (Centrino) bärbar med en 1GB som jag har kört som mest 15 samtidiga kanaler och haft totalt 27 kanaler med kompressorer och annat utan problem.

Dessutom på det inbyggda ljudkortet!

Det hänger mycket på vilka pluggar som du kör, konvolverande reverb kan knäcka den modernaste PC eller Mac.

Men med planering och sparsamhet så går det mesta.

Jag har tex 3 leadsångspår, dessa kör jag till en gruppregel och gör all EQ och kompression på de tre kanalerna där. Det spar man CPU cykler på och dessutom blir arbetet välorganiserat.

Så gruppa mycket om du kan då kan du köra många spår samtidigt med effekter.

Skulle du nu vilja köra ett konvolverande reverb på leadsången så ta och spela in detta på ett stereospår så får du massvis med kraft över till annat.

Köp till en FireWire disk eller en USB 2 disk för bättre diskprestanda.

Summerat, ja du får ett system som klarar fler kanaler och med fler effekter än din Fostex.

Redigerat av drloop
Postat

Okej, vilket program skall jag välja? En lite äldre version av Cubase har jag fått som förslag men också en äldre version av Protools har personer jag talat med föreslagit. Vad är bäst för mig, det vill säga vilket är mest andvändarvänligt och stabilt.

Postat
Okej, vilket program skall jag välja? En lite äldre version av Cubase har jag fått som förslag men också en äldre version av Protools har personer jag talat med föreslagit. Vad är bäst för mig, det vill säga vilket är mest andvändarvänligt och stabilt.

Jag skulle tro att cubase passar bäst.

Postat (redigerat)
Jag skulle tro att cubase passar bäst.

Därför att?? Jag tror du inte ska hänga upp dig så mycket på vilket program du "ska" ha. Gör såhär tycker jag. Kolla med tillverkarna vad deras program har för minimumkrav och uppfyller din dator dessa är det ju bara tuta och köra. Både Pro tools och cubase är starka program och det finns många fler. Det du är ute efter är ju ett flerkanaligt program. Jag måste säga en sak till, om du är ute efter pluggar så betänk då detta. Pro tools har VSTwrapper, har inte använt det själv, men denna gör att du kan använda vstinstrument i pro tools utöver dess Rtas-format. Cubase kan inte ta Rtas-pluggar (vad jag vet). Kanske nått att tänka på om det är nån särskild plugg man är ute efter, vilket det kanske är eftersom du använder dig mycket av midi. Om jag har fel i detta får nån rätta mig 🙂

Redigerat av Gizmozis
Postat

Om jag säger så här, hur långt klara man sig med pluggarna till Cubase? Dom är ju förmodligen betydligt bättre än mina effekter som jag har i Fostex portan, det jag dock vill ha är nåt som kan skapa "narturliga" trumljud av "riktiga" trumset.

Postat
Om jag säger så här, hur långt klara man sig med pluggarna till Cubase? Dom är ju förmodligen betydligt bättre än mina effekter som jag har i Fostex portan, det jag dock vill ha är nåt som kan skapa "narturliga" trumljud av "riktiga" trumset.

Det du verkar vara ute efter är ju i så fall EZDrummer eller Addictive Drums vilket finns både som vst och rtas. Annars så räcker ju fyra kaaler att micka upp ett trumset på för att få vintageljud.

Postat

Du klarar dig rätt långt på endast Cubase-pluggar, men det finns ju en hel del riktigt schyssta gratis VST-effekter att ladda hem. Titta även på Reaper:

http://www.cockos.com/reaper/

Gratis, kapabelt, och med modesta systemkrav. Medföljande pluggar är helt godkända. Lägg sen pengarna på att uttöka RAM och någon av de trumpluggar som Gizmozis listar så är du igång.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag då kommer jag in med brasklappen Mackie Tracktion som alternativ till Pro Tools och Cubase.

Tracktion 3 Project Bundle, minsta förpackningen av T3 kostar 1295:- listpris.

Med i det paketet är:

SampleTank 2 SE med 50 ljudsets

Amplitube Uno

Drumcore, för trummor

Garritan Personal Orchestra Lite

FreeAlpha Synth

Cronox3 Samplesynt Lite

LinPlug RM IV Drum Machine med 100 kits och 500 Midiloopar

Sonic Reality Loopar: 500 Apple, 50 Rex and 250MB multi-track

+ Ett gäng pluggar från Mackie.

Inga tramsiga begränsningar som billigare program brukar ha såsom antal spår eller gruppspår eller VST instrument.

Man kan dessutom köra flera syntar stackade på samma kanal med effekter, bustufft!

Prisvärt och snabbjobbat.

Postat
Det du verkar vara ute efter är ju i så fall EZDrummer eller Addictive Drums vilket finns både som vst och rtas. Annars så räcker ju fyra kaaler att micka upp ett trumset på för att få vintageljud.

Problemet är att jag inte duger till att spela trummor 😉 Om man nu skall mickar ett trumset med fyra mickar hur skall man göra då? En mick på kaggen, en på virveln och två överhäng eller?

drloop (oregistrerad)
Postat

Cubase grejerna funkar bra.

Dessutom så finns ett helt hav av gratis VST typ eq, kompressorer etc på http://www.kvraudio.com

Men trummljud är det ill ställt med i Cubase. Vet dock inte vad Cubase 4 innehåller . . .

Postat

Problemet är att jag inte duger till att spela trummor 😉 Om man nu skall mickar ett trumset med fyra mickar hur skall man göra då? En mick på kaggen, en på virveln och två överhäng eller?

Med EZDrummer så får du ett hav av midifiler med färdiga komstilar på trummorna så du behöver inte spela själv ett dugg. Bara att dra in i ditt program där du vill ha det. Vet inte hur det är med Addictive Drums med just det då jag inte använt annat än deras demo. Om du ska micka upp trummor med 4 mickar så kan du göra precis som du sa. 1 på kagge, 1 på virvel och två överhäng.

Postat
Med EZDrummer så får du ett hav av midifiler med färdiga komstilar på trummorna så du behöver inte spela själv ett dugg. Bara att dra in i ditt program där du vill ha det. Vet inte hur det är med Addictive Drums med just det då jag inte använt annat än deras demo. Om du ska micka upp trummor med 4 mickar så kan du göra precis som du sa. 1 på kagge, 1 på virvel och två överhäng.

Det är samma sak i Addictive Drums, men personligen tycker jag EZ-Drummers komp håller högre klass.

Postat

Jag satsar nog på Cubase har ev på gång på ett program som Cubase SX3 (tror jag det hette), det är från 2005 så det borde ju bli bra till min lite slöare dator. Då gäller det ju bara att lära sig hur det hela funkar, är det svårt för en normalbegåvad och finns det nånstans där man kan hitta en svenskmanual till programmet? Då till nästa fråga vad skall man köpa för ljudkort? Fyra ingångar skulle jag vilja ha gärna med både tele och XLR, om man skall ha både ett firewire ljudkort och ett firewire hårddisk kan man ha dom på ett firewire kort eller måste man då ha två kort? Hur funkar detta med firewire har aldrig haft att göra med det, min bärbara dator saknar firewire så jag måste in med ett kort.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.