Jump to content
Annons

bästa material för absorbenter

Recommended Posts

Postat

Ok... då e jag med.. trodde du menade att man skulle sätta masoniten direkt på isoleringen.. skrev inget om den slutna lådan i det inlägget...

Annons
Postat

Jag har 9st SUND-skivor, 60X60X5cm som jag ska hänga upp på väggen i studio.

Densiteten på dom är som bomull. inte hög.

arka (oregistrerad)
Postat
I isolerande väggar har man även mjukt material, men dess funktion är att dämpa ut resonanser mellan vägghalvorna. Och för detta fungerar vanlig Gullfiber utmärkt.

Tack! Där sa du det... det var just det som var grejen. Jag startade den här tråden för att prata om rumsabsorbenter, sen så börjar grabbarna snacka om att använda högdesitets-grejer motsvarande O C 703 i mellanväggar vilket vore helt galet, så jag ifrågasatte varför man skulle göra det sen blev det mest förvirringssoppa av alltihop.

arka (oregistrerad)
Postat
Ok... då e jag med.. trodde du menade att man skulle sätta masoniten direkt på isoleringen.. skrev inget om den slutna lådan i det inlägget...

Well, om du monterar en ram av 2"x2" regel mot väggen, fyller den med dämpmaterial och sätter på ett "lock" av perforerad masonit, sk pegboard så får du din slutna låda med perforerad front, om än en mycket platt låda. Detta blir per definition en helmholtz-låda.

Som sagt så lär den inte gå ner så mycket i basen, men om den kan hjälpa till i nedre mellanregistret kan det vara bra för sång ändå. Det borde egentligen gå att använda kalkylbladet som finns på john l sayers forum för att räkna på en sån här konstruktion om man vet hur stor procent av ytan hålen utgör, tror att det är typ 7% eller så.

Postat

Nä.. det absorberar ingen lågbas, men det kan hjälpa de flesta hemmapulare. En vanlig Vinflaska (750ml) så har den en resonansfrekvens på ca 180 Hz.. så man borde bygga in flaskor i sin vägg.. hade vatt rätt snyggt..=)

Postat

Jo. Har sett en Helmholzresonator där konstruktören hade satt i långa rör i fronten (och rören var de enda öppningarna). Rören gör ju att resonatorn så att säga blir djupare, och fungerar som halsen på en flaska. Dessutom såg det rätt ballt ut.

Hälsningar

/Henrik

arka (oregistrerad)
Postat

aaa... just det. Precis som basreflexportarna i en högtalarlåda.

Postat

ja.. precis som basreflexen.. fast "tvärtom" eftersom ljudtrycket kommer innifrån.. där förstärks helmholzfrekvensen.

Mätningar på SUND skivorna utan luftspalt skulle se likadana ut, fast frekvensen där det börjar gå neråt skulle inte vara 250 utan snarare 1k nånstans...

arka (oregistrerad)
Postat

Om ni kollar längre upp i tråden så finns det länk för motsvarande diagram för Isovers produkter. Jämfört med 50 mm VVS-skiva så ser ju sund-skivan inte så imponerande ut. Betänk sen att VVS-skivan inte lär kosta mer än 70-80:- per m2.

Nackdelen är att VVS-skivan inte riktigt är en produkt färdig att hänga upp på väggen/taket, man får fixa en träram eller nåt. För väggpaneler kan det vara bra att täcka med tyg.

• 10 månader senare...
Postat (redigerat)
Achtung!

Observera att stenull typ Roxull och Paroc har sämre ljudabsorberande egenskaper än glasull typ Isover. Man kan i regel säga att det krävs dubbla densiteten om man använder stenull jämfört med glasull. 45kg/m3 stenull tror jag gör er tämligen besvikna.

Kolla in diagrammen hos Isover: http://www.isover.se/produkter/diagram.shtml

Diagrammet längst ner till höger, Kanalskiva 8365 visar en stenullsskiva med 70kg/m3 densitet. Jämför med VVS-skiva 6335 till vänster, den är en glasullskiva med 35kg/m3 densitet och har bättre absorbtion både i låga mid/högbas och i höga mellanregistret.

Kan för övrigt säga att jag fick 35 kvadratmeter 100mm VVS-skiva idag, och den verkar helt grym, den känns mycket kompakt och hård. Ska först och främst användas till innertak och hörnbasfällor i ett ca 25 kvadratmeter stort inspelningsrum. Får avlägga rapport när vi fått upp fanskapet...

fridens /Tobbe

så hur blev det arka (eller andra som testat)? har precis flyttat och måste fixa rumsabsorptionen pga svåra problem i basregistret.

Jag planerar att konstruera bredbandsabsorbenter genom att skära till trianglar av materialet och stapla i hörnen, for att sedan täcka med tyg. Kommer även att behandla bakre väggen och första reflektionspunkterna.

Funderar over om jag ska välja plattan Arka pratar om. Jag hittade en motsvarighet i Norge dit jag flyttat: http://www.glava.no/filesystem/2004/03/lyd..._2000_3473.pdf.

Funkar det bra att skära i det dar materialet trots glasfiberytan??

alternativt då en Rockwool platta runt 45-50kg/m3. Stenull kanns lite mer beprövat för den här typen av konstruktion (stapla i hörnen).

Funderade ett tag på konstruktion med en "ljudplatta" (typ Sund) med glasull bakom, men då måste man upp med reglar, och pga hyressituationen så vore fristående dämpning att foredra.

Vad galler effektiviteten hos olika material, så hänger det som sagt ovan mkt på sjalva strukturen i materialet, infallsvinkeln på ljudet etc.. inte bara densiteten. se denna mkt informativa post http://johnlsayers.com/phpBB2/viewtopic.php?t=562&highlight=

Tack på förhand,

David

Redigerat av el davo
  • 1 månad senare...
Postat

Hejsan alla.

Jag håller som bäst på att bygga min hemstudio.

Kontrollrummet är i princip klart.

I kontrollrummet har jag använt mig utav VVS-skivan 6335, 50 mm tjock.

Denna monterade jag (ibland dubbel tjocklek) i basfällor och Helmholtz-absorbenter gjorda av skivor av björkplywood. (Ett hett tips är att kolla på denna länk för att hitta en lättanvänd kalkylator för Helmholtz, )http://www.saecollege.de/reference_material/

Nu måste jag radikalt förbättra akustiken i inspelningsrummet och där hade jag tänkt använda mig av samma skiva, men i annan storlek och tjocklek, och det är här som kruxet kommer in i bilden.

Skivorna är 100 mm tjocka, och jag vill ha den stora storleken 2000 mm x 1200 mm då jag tänkt göra mobila skärmväggar på hjul, för att på så sätt kunna ändra rumsakustuiken efter behov och önskemål.

Mitt behov av antal skivor är 4-6 st, men de kan bara köpas i hel pall innehållande 12 skivor.

Min fråga är därför om någon i detta forum skulle vilja dela på en sådan pall?

Ordinarie pris hos min lokale bygghandel är 173 kr/ m2 men med lite rabatt går det nog att få ner till runt 145 kr/ m2 inkl moms. För 6 st skivor blir priset ca 2100 kr. Ev tillkommer frakt, har ej frågat.

Jag finns i södra storstockholm och har eget släp, så transport är inget problem.

Hör av er snarast till mig på telefon 08-407 16 40 om ni är intresserad att dela på en beställning.

Mvh/ Kuno 🙂

Ps Moose Studio kommer sig av att jag har ett gammalt älghorn som ljud-diffusor på en av väggarna. (det är bra att hänga kablar i också) Ds

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.