Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har kollat runt på olika trådar och forum men inte hittat ordentliga svar..

Jag har nyligen köpt dessa prylar:

Behringer xenyx 802 mixer

Delta Audiophile 2496 ljudkort

AKG Perception 200 mic

och lite tillbehör..

Problemet är att jag inte får som jag vill.. Snackade men han i affären, och han sa att man skulle koppla det så här:

Main out ---> In i ljudkortet

Ut (från mixerbordet ---> direkt till högtalarna.

men om jag kopplar det så här så får ju inte mixern in musiken som spelas och alltså så hör man inte det man har spelat in i hörlurarna inne i mickbåset. Vilket är jävligt störigt.. Hade det kopplat så hä innan:

Main out ---> in i ljudkortet

CD/TAPE input ---> ut i ljudkortet

Sedan hade jag högtalarna inne i ctrl out

och så hade jag CD/TAPE TO TAPE knappen nertryck..

Men jag var inte nöjd med ljudet som spelades in, blev typ lågt på nåt sätt.. Har någon nåt bra förslag?

Annons
Postat

Main out från mixern kan du ju inte koppla till ljudkortets ingång - för då spelar du in allt som hörs i mixern - alltså både musik och sång blandat...

För att få bästa ljud på sånginspelningar med dessa prylar, så borde du plocka ut sången på en direct out från mixern och koppla den till en ingång på ljudkortet. Då har du fortfarande lyssning direkt genom mixern, men du slipper ha den långa signalvägen genom mixern - och du slipper riskera att det blir fel så att du spelar in musiken tillsammans med sången.

Postat

Main out från mixern kan du ju inte koppla till ljudkortets ingång - för då spelar du in allt som hörs i mixern - alltså både musik och sång blandat...

Hmm, har inte det problemet :S Egentligen fungerar allt somd et ska.. Men jag ska prova ditt tips!

drloop (oregistrerad)
Postat

Du har ingen Direct Out på din mixer om jag inte minns fel.

Jag tror att en lösning för dig är att koppla in FX send från mixern in i input på ljudkortet.

På så sätt kan du spela in bara tex sången in i ljudkortet.

Koppla in micken till tex kanal 1. Vrid sedan på FX send ratten på kanal 1 och du får in signal med bara sång in i ljudkortet.

Om du kopplar in main out så kommer du att spela in både datorn med musiken och micken.

Antar att du vill spela in micken bara eller?

• 9 månader senare...
Postat
Jag tror att en lösning för dig är att koppla in FX send från mixern in i input på ljudkortet.

Koppla in micken till tex kanal 1. Vrid sedan på FX send ratten på kanal 1 och du får in signal med bara sång in i ljudkortet.

Men hur ska jag koppla in FX send in i ljudkortet? Det är ju bara ett uttag därifrån och jag behöver ju två till höger/vänster?

drloop (oregistrerad)
Postat

Men hur ska jag koppla in FX send in i ljudkortet? Det är ju bara ett uttag därifrån och jag behöver ju två till höger/vänster?

Det här kallar jag comeback! 😆

Micken är mono så du behöver bara skicka signalen till en av ingångarna på ditt ljudkort.

Postat

Micken är mono så du behöver bara skicka signalen till en av ingångarna på ditt ljudkort.

Mjoe jag vet att det är en comeback, men jag fick för mig att ändra hur jag hade kopplat det 😛. Men det jag menar är att när jag har kopplat det så som du sa, och när jag ska spela in sång så kommer ljudet från båda högtalarna men spelas bara in på högra linjen, och jag vill ha dem på båda? Tack för hjälpen drloop 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Mjoe jag vet att det är en comeback, men jag fick för mig att ändra hur jag hade kopplat det 😛. Men det jag menar är att när jag har kopplat det så som du sa, och när jag ska spela in sång så kommer ljudet från båda högtalarna men spelas bara in på högra linjen, och jag vill ha dem på båda? Tack för hjälpen drloop 🙂

Att spela in din mick på en stereokanal är helt onödigt, micken är mono och du tar bara upp dubbelt så mycket disk helt i onödan.

Att ljudet blir i ditt fall exakt likadant om du spelar in med en kanal istället för två.

Redigerat av drloop

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.