Jump to content
Annons

korg ms 2000 toll ableton live?

Recommended Posts

sormi (oregistrerad)
Postat

Hej

har precis börjat med digital produktion. Har köpt en korg ms 2000 som jag kopplat in i live via mbox mini och ett midi interface. Det funkar galant och ljuden hörs i live. Men när jag spelat in och sedan ska spela upp det så har live inte sparat ljudet. Om jag då stänger av synthen så försvinner alltså det ljud jag spelat in. Är det någon som vet vad jag gör för fel?

cheers

Annons
Postat

du har nog bara spelat in midi data o sänder den sedan till din synt skulle jag tro.'

öppna ett audiospår o leta upp kanalen som synten kommer in på o rec enabladen o tryck rec borde funka fin.. för synten ligger väll in på mboxen med en telesladd hoppas jag ...

tony

sormi (oregistrerad)
Postat

Hej! Tack för svar. Jag hittar dock inte synthen i något audiospår. Hittar den bara i ett midispår. Har du en ytterligare beskrivning hur jag letar upp synthen?

Soraya

Postat

Jag är inte säker men det tycks som att du bara kopplat in MIDI och inte audio.

Du behöver alltså en sladd mllan synthen och ditt ljudkort.

Sedan skall du hitta det som audio inne i Live!

sormi (oregistrerad)
Postat

Jag har kopplat synthen med ljudkortet med en telesladd.Synthen är sedan kopplad till datorn med ett midiinterface. Behöver jag koppla den på ett annat sätt?

• 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Är du säker på att du har skapat ett audiospår och har du valt rätt ingång med i/o väljaren i kanalen?

Redigerat av Andy_L
Postat

Det skapas inga audiospår automatiskt. Du måste göra det själv. Ctrl+t.

När du har gjort det måste du routa signalen från din synt till det spåret och sedan spela in ljudet på audiospåret.

Dvs. Du har ett inspelat midispår som driver din synt och ett audiospår som spelar in ljuden från synten.

• 5 veckor senare...
sormi (oregistrerad)
Postat

Hej alla! Jag har fortfarande problem då jag inte hittar synthen i audiospåret. Finns det någon som skulle kunna förklara för mig väldigt utförligt hur jag skall gå tillväga? Och vad är routa?

Postat (redigerat)

Nu har jag i stortsätt ingen koll på just Ableton, men det brukar vara likadant i de flesta programmen.

Först har du midi mellan datorn och synthen. (synthen spelar upp slingorna du har plonkat ihop i sequencern?)

Från synthen ska du sedan ha en telekabel kopplad till en av inputsen på mboxen. (du hör ljud när du spelar på synthen)

Det som behövs göras nu är att skapa ett audio spår i Ableton (ctrl+t tyckte jag någon sa?)

Sen väljer du att att du vill ha den input kanalen som telesladden går in i på ditt nyskapade audio spår (tex maudio audio input 1?)

Soloa alla spår förutom ditt midispår samt det nyskapade audiospåret och tryck sedan rec och play?

Nåt åt det hållet borde det vara tror jag...

Redigerat av expanded

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.