Jump to content
Annons

Recommended Posts

stupelfrasse (oregistrerad)
Postat

Ursäkta den dumma frågan men... Vid audio mixdown, varför måste man rita en "ljudbit" i början av varje spår? Gör den inte en ljudfil som startar vid left locator och slutar vid right locator???

Annons
Postat

Öh... jo. Jag har aldrig behövt "rita en ljudbit" vid export i alla fall men jag förstår kanske inte riktigt vad du menar...

Postat

Det står jämt att man ska komma ihåg att kolla så att ljudspåret börjar i början av projektet när man ska mixa ner.

Postat
Det står jämt att man ska komma ihåg att kolla så att ljudspåret börjar i början av projektet när man ska mixa ner.

Menar du locators? dvs du berättar för cubase att DÄR ska låten börja och DÄR ska låten sluta?

Postat

Det där låter som en missuppfattning. Om man ska mixa ner en massa spår för att flytta till en annan miljö (t ex ProTools) så är det bra om alla spår mixas ner med start från samma ställe (i början av låten).. men annars vet jag inte.. har du nåt exempel där det står så?

Postat

Har för mej att d va i nån studiospecial.. ska kolla d.. Har för mej att det stog att man skulle "rita" en ljudbit i början av varje spår så att varje spår startade i början av projektet när man körde mixdown... 😄

Postat
Det där låter som en missuppfattning. Om man ska mixa ner en massa spår för att flytta till en annan miljö (t ex ProTools) så är det bra om alla spår mixas ner med start från samma ställe (i början av låten).. men annars vet jag inte.. har du nåt exempel där det står så?

Vet att Majken vid flera tillfällen påpekat detta i tidningen Studio.

Vad han menar med detta är att om du skall köra ner varje kanal till en ljudfil och öppna upp i ett annat program (eller samma för den delen) så underlättar det en hel del om ljudfilerna börjar på exakt samma ställe, i vilket fall som helst så sparar man en massa extra arbete!

Postat

Japp, visst är det så. Det är alltså endast intressant när du flyttar projekt till ett annat program eller arkiverar dina projekt. Men det gäller de enskilda ljudspåren och inte hela mixen. Och det är generellt sett inte en mixdown utan snarare en intern bounce det handlar om. Där man kort och gott ser till att alla spår är kompletta ljudfiler istället för klipp mellan olika tagningar och att de dessutom börjar på exakt samma ställe.

Bränner du dem på dvd efter att du sett till att de är lika långa så kommer du alltid att kunna återskapa projektet oavsett vilket program du använder. Något som mer eller mindre är helt omöjligt om du jobbat med omtagningar mitt i spår och endast sparat projektfilen.

Postat

Jo, men får man inte samma resultat om man bara har locatorsarna (kass svenska...) på samma ställe när man exporterar varje spår?

Postat

Återigen, det handlar om en intern bounce vilket inte är detsamma som mixdown. Och den interna bounce-funktionen ignorerar locator-flaggorna för att istället titta på hur långa audioparterna är. När du mixar ned med audio mixdown-funktionen så är det alltså helt rätt att jobba med locator placering. Men när du gör en intern bounce så handlar det om att fylla ut så att ljudfilerna sträcker sig från början till slut.

Testa att markera flera ljudfiler på samma spår, högerklicka och leta upp funktionen "bounce" i menyn så ser du vad jag menar.

Postat

Okej 🙂 . Nu fattar jag!! (Äntligen 🙂 ) Tack Majken för att du orkar va övertydlig 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.