Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Har precis bytit ljudkort till ett M-Audio A. 24/94. Valde detta på grund av dess låga latency och fördelaktiga pris. För den musik jag skapar för tillfället är helt midibelagd. Därför var det för mig ointressant hur många in/out kortet hade.

Men nu vill jag ha möjligheten att spela in sång och tex gitarr genom mickning. Eller elgitarr direkt genom pedalen.

Har en Shure Sm57 och en Sm58 till hands. Så det behövs ingen fantommatning.

1. Vad är lämpligast att jag köper in?

2. I vilken prisklass behöver man komma upp i när det kommer till mixerbord? Tänker på brusnivåer och så.

Tacksam för tips!

/Mikael

Annons
Postat
Hej,

Har precis bytit ljudkort till ett M-Audio A. 24/94. Valde detta på grund av dess låga latency och fördelaktiga pris. För den musik jag skapar för tillfället är helt midibelagd. Därför var det för mig ointressant hur många in/out kortet hade.

Men nu vill jag ha möjligheten att spela in sång och tex gitarr genom mickning. Eller elgitarr direkt genom pedalen.

Har en Shure Sm57 och en Sm58 till hands. Så det behövs ingen fantommatning.

1. Vad är lämpligast att jag köper in?

2. I vilken prisklass behöver man komma upp i när det kommer till mixerbord? Tänker på brusnivåer och så.

Tacksam för tips!

/Mikael

Köp en lös preamp och strunta i mixerbordet. Studo Projects VTB1 brukar vara en populär preamp för en liten peng. Runt tusenlappen eller strax över vill jag mig minnas. Hör med Claes om han har någon att sälja dig.

Postat

Instämmer! Billigare preamp än VTB-1 blir man besviken på.

En mixer kan du dessutom inte koppla in gitarren direkt i, eftersom mixern inte har någon instrumentingång.

VTB-1 har ett listpris på 1500:-, men listpriser är ju listpriser... 😱

Postat (redigerat)
Instämmer! Billigare preamp än VTB-1 blir man besviken på.

En mixer kan du dessutom inte koppla in gitarren direkt i, eftersom mixern inte har någon instrumentingång.

VTB-1 har ett listpris på 1500:-, men listpriser är ju listpriser... 😱

Okej då kör jag på preamp då. Det finns inga direkta fördelar i mitt fall med mixer då?

Claes, det där tolkar jag som att du vill ha pm? 😉

Mvh Mikael

Edit: Det går alltså att få hyffsat ljud med den preampen (VBT-1). Ingen billig skit med brusnivåer lika höga som Björn Borg på 80-talet?

Redigerat av Eternal
drloop (oregistrerad)
Postat

En bra preamp låter bäst.

Har du tänkt igenom hur du skall lösa lyssningen vid tex sångpålägg?

Postat

Hejsan eternal mikael 😱

Jag skulle köpa Edirolen m-16DX för den är en digital mixer och ett flerkanals ljudkort i 24 bit 96khz och där slipper du brus vid gitarr och sångpålägg förutsatt att inte din dator eller annat väsnas eftersom tex studioproject b1 mikrofon som jag har tar in även det ljudet.

Denna edirol kan användas som en fristående mixer eller via usb köra 16 inspelnings kanaler samtidigt dvs du kan tex som jag gör ibland spela in keyboard på en kanal och sång på en annan kanal som läggs på två olika spår i datorns inspelningsprogram tex då cubase.Här under kan du

läsa om den dvs vad emusic.se skriver om den där finns även en video demo av den.

Må gott 😉

Postat

drloop:

Njae, det har jag inte direkt tänkt på? Några tips?

kvd669o:

Säkert en kanonprodukt. Men lite overkill för mig. Tack ändå!

Postat

jag har ett litet tapco blend 6 mixerbord, kostade 500kr nytt från tyskland, på preampsen står det mackie så det låter svinbra. teleingångarna fungerar som en DI-box så det är bara att plugga in gitarren rakt in!

Postat

Försämras mitt ljud nå när jag använder min mixer för kondensatormikrofoner för att få fantommatningen? Jag leder sedan in det i min Tonport UX1 där jag har preamp simulator.

drloop (oregistrerad)
Postat

Ärligt talat så är detta med en preamp ganska överdrivet för en nybörjare.

Du kommer ha mer problem med att micka rätt än att avgöra huruvida en preamp på en billig mixer än en preamp låter bättre.

Jag började med en preamp utan mixer i just kombinationen M-audio Audiphile 2496.

Outhärdligt om man skall få flyt på inspelningarna samt lyssningen. Att jobba med en mjukvarumixer när man spelar stinker enligt mig.

En massa onödigt knapptryckande som bara understryker teknikfokusering framför användbarhet och musikglädje.

Nej skall du ha flyt på inspelningen får du antigen köpa en preamp för 1500 och en mojut som ger dig bra lyssning för ytteligare 1500.

Tre lakan som enkelt kan ersättas av en "medioker" mixer för 500 spänn.

Har du 3000 spänn liggande köp då eb VTB-1 preamp samt en SM Pro för lyssningen.

Detta är en kanonlösnng som kommer ge dig många årsglädje och kvalité.

Har du däremot inte 3 000 spännöver så löser en 500 kronors mixer jobbet likaväl som ovan.

Fokusera på att göra ditt musikskapande enkelt och roligt.

Jag gillar musik inte teknik.

Postat

Nu blir jag förvirrad här. 😉

drloop:

Jag ser din poäng. Och kan hålla med till viss del.

Visst, jag kan köpa en billig mixer för 500:-. Men varför inte köpa rejält med en gång? Vill ha något vettigt att utgå ifrån. För sist jag höll på med sånginspelning var det genom ett Soundblaster Live 5.1 Platinum-kort med en breakoutbox. Det var inget vidare.

Men du rekommenderar inte att bara köra en preamp då? Även om ljudkvalitén blir riktigt bra. Alltså jobbigt att arbeta med.

Mvh Mikael

drloop (oregistrerad)
Postat
Nu blir jag förvirrad här. 😉

drloop:

Jag ser din poäng. Och kan hålla med till viss del.

Visst, jag kan köpa en billig mixer för 500:-. Men varför inte köpa rejält med en gång? Vill ha något vettigt att utgå ifrån. För sist jag höll på med sånginspelning var det genom ett Soundblaster Live 5.1 Platinum-kort med en breakoutbox. Det var inget vidare.

Men du rekommenderar inte att bara köra en preamp då? Även om ljudkvalitén blir riktigt bra. Alltså jobbigt att arbeta med.

Mvh Mikael

Klart du kan köpa bara preamp.

Men hur skall du lyssna när du gör sångpålägg, via hörlurar kopplade till vaddå?

Postat

Det finns kanske hörlursutgång på ljudkortet?

Annars finns det en uppsjö av olika hörlursförstärkare. Den billigaste är nog någon Behringer-modell för typ 300:- eller något ditåt, har jag för mig.

Lyssningen i lurar behöver det ju inte vara så jättebra kvalitet på (tänk bara på att ha slutna lurar, för att inte få en massa läckage), eftersom det inte påverkar kvaliteten på inspelningen, så i den änden har jag inga betänkligheter mot lägsta prissegmentet. Det är betydligt viktigare att se till att insignalen blir så bra som man har råd med, eftersom man får leva med den ljudkvaliteten genom hela projektet. Med en billig mixer blir kvaliteten lidande överallt...

Postat (redigerat)

Det får bli en billig hörlursförstärkade då. För ljudkortet har ingen extra utgång för detta ändamål. Sen är det inte viktigt alls hur sångaren får ljudet. Så länge det går att höra musiken och klicket. 😏

Redigerat av Eternal
drloop (oregistrerad)
Postat
Det får bli en billig hörlursförstärkade då. För ljudkortet har ingen extra utgång för detta ändamål. Sen är det inte viktigt alls hur sångaren får ljudet. Så länge det går att höra musiken och klicket. 😏

OK, så nu köper du en preamp och en billig hörlursförstärkare.

Vad har du för lyssning?

Om du inte tänker till här så kanske du får koppla in och ur hörlursförstärkaren varje gång du skall lägga sång och sedan koppla in högtalarna efter att sången är satt.

Eller se till att den billiga hörlursförstärkaren kan vidarekoppla till högtalarna på nåt bra sätt.

Att ha det knöligt när man jobbar är inget kul.

Tänk igenom hur ditt arbete skall flyta på, alla nödlösningar kommer förr eller senare att kosta pengar och man tappar lust.

Postat
Det får bli en billig hörlursförstärkade då. För ljudkortet har ingen extra utgång för detta ändamål. Sen är det inte viktigt alls hur sångaren får ljudet. Så länge det går att höra musiken och klicket. :rolleyes:

Vad har du för lyssning?

Om du inte tänker till här så kanske du får koppla in och ur hörlursförstärkaren varje gång du skall lägga sång och sedan koppla in högtalarna efter att sången är satt.

Eller se till att den billiga hörlursförstärkaren kan vidarekoppla till högtalarna på nåt bra sätt.

Tänk igenom hur ditt arbete skall flyta på, alla nödlösningar kommer förr eller senare att kosta pengar och man tappar lust.

Phhh, jag är trött nu efter en natt utan riktig sömn men.... Jag behöver ingen hörlursförtärkare eller byta kablar hit och dit.

Har redan en Hifi-anläggning med hörlursingång. Och för att stänga av högtalarna trycker jag helt enkelt in en knapp.

En sån här har jag:

http://www.tradera.com/Pioneer_A_447-auktion-45669943

Nu kan ni sluta skratta. Den hade bra rykte på 90-talet i alla fall. 😲

Eller har jag missuppfattat allt ihop?

drloop (oregistrerad)
Postat
Det får bli en billig hörlursförstärkade då. För ljudkortet har ingen extra utgång för detta ändamål. Sen är det inte viktigt alls hur sångaren får ljudet. Så länge det går att höra musiken och klicket. :rolleyes:

Vad har du för lyssning?

Phhh, jag är trött nu efter en natt utan riktig sömn men.... Jag behöver ingen hörlursförtärkare eller byta kablar hit och dit.

Har redan en Hifi-anläggning med hörlursingång. Och för att stänga av högtalarna trycker jag helt enkelt in en knapp.

En sån här har jag:

http://www.tradera.com/Pioneer_A_447-auktion-45669943

Nu kan ni sluta skratta. Den hade bra rykte på 90-talet i alla fall. 😲

Eller har jag missuppfattat allt ihop?

Det blir kanon!

Postat

Ok, då har jag tänkt rätt i alla fall.

(Spinner vidare)

Angående min lyssning. Har kopplat in två billiga satelithögtalare och en woofer i stärkaren också. Har alltså 5 högtalare. Det låter rätt bra och så men är säkert helt värdelöst när det kommer till mixning.

Ska börja plugga nu så ekonomi finns inte till bra monitorer. Därför ska jag köpa ett par bra lurar. För ungefär 2000:-. Men frågan är hur mycket stärkaren färgar ljudet. Är det värt inköpet eller är det som att ge pärlor till svin?

Och vad behöver jag köpa till? En bra hörlursstärkare? Då behöver jag dock byta kabel fram och tillbaka.

drloop (oregistrerad)
Postat

Nej personligen så tycker jag inte att du behöver köpa en ny hörlursförstärkare.

Den stärkare är nog tillräckligt bra.

(Spinner vidare)

Angående min lyssning. Har kopplat in två billiga satelithögtalare och en woofer i stärkaren också. Har alltså 5 högtalare. Det låter rätt bra och så men är säkert helt värdelöst när det kommer till mixning.

Ska börja plugga nu så ekonomi finns inte till bra monitorer. Därför ska jag köpa ett par bra lurar. För ungefär 2000:-. Men frågan är hur mycket stärkaren färgar ljudet. Är det värt inköpet eller är det som att ge pärlor till svin?

Och vad behöver jag köpa till? En bra hörlursstärkare? Då behöver jag dock byta kabel fram och tillbaka.

Postat

(Spinner vidare)

Om du ställer bas och diskant i mitten - eller ännu hellre kopplar bort dem om det finns en knapp för det - och trycker bort loudness, så blir färgningen inget att hänga upp sig på, utan det kommer att fungera bra.

Lurar för mixning. Jag rekommenderar att du noga överväger ett par Ultrasone Proline2500. Listpriset är 2750:- så även efter prut så hamnar de en bit över 2000:- - men du kommer inte att ångra dig... :rolleyes:

Postat (redigerat)

Okej, det låter bra det. Kör redan utan "loudness" och "subsonic".

Claes: Du och dina Ultrasone Proline2500. :rolleyes:

Ska fundera på saken.

Edit: Tack för all hjälp i tråden grabbar.

Redigerat av Eternal

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.