Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena 😉 !

Jag ska skaffa en multieffektpedal till min gitarr och jag undrar om någon vill ge råd på vad man kan välja. Jag har tittat på tre olika som jag har varit lite intresserad utav, den första är en ”Line 6 Floorpod” den andra är en ”Korg AX1500G” och den tredje som jag kanske är mest intresserad utav är ”Zoom G2.1u”. Jag har hört att Zoom G2.1u funkar hyfsat i studion också, och på jam får man med Cubase LE, kanske inte det bästa men det kanske kan vara en start till hemmastudion 🙂 . Skulle vara roligt om du ville tycka till om dom olika effekterna och säga vilken du tycker är bäst, eller om jag ska satsa på någon annan 😎.

//Andreas

Redigerat av Guitar
Annons
Postat

Ska det vara en ren multieffektpedal eller ska den ha förstärkarsimulering också?

Floorpoden har ju det, hur det är med de andra vet jag inte.

Men kolla in Vox tonelab om du vill ha en med förstärkarsimulator eller Boss ME50 om du bara vill ha en multieffekt.

Postat

Hej, det beror ju också lite vad du först och främst ska ha den till och vad som är viktigt för dig.

Jag kör med Zoom G2.1u live och i repis och är jättenöjd, så nöjd att jag bara kör den och en wah-wah live numera, men då borde jag kanske tillägga att jag egentligen bara använder den som en dist-pedal med EQ och lite reverb, de andra effekterna har jag inte undersökt så mycket(inte tillräckligt för att uttala mig om de i alla fall), då jag inte har behövt de, jag har dock prövat wah-wah:n som inte direkt är någon hit, men den funkar att repa med. Patch-byte går väldigt fort, det är ingen irriterande en-sekunds-lucka där alltså. Men å andra sidan, om du bara ska använda den till att spela in med så har ju det inte så stor betydning. Jag har inte spelat in med den, men jag har spelat in med storebrorsan Zoom G7 och den har jag fått bra ljud av. Jag borde väl även nämna att jag spelar punk och lite industri, så det är inte så mycket clean-ljud på mig.

Jag är som sagt storförnöjd med den, lätt att bära med sig och Cubase, som följer med, är ju ett stort plus om du vill pröva att spela in med en sequencer(once you pop, you can´t stop 🙂 ). Jag var oxå lite inne på att pröva floorpoden, men så har jag för mig att den fick några bad reviews på harmony central, så det fick vara. Annars har jag sett att Line 6 precis(men jag kanske är sent ute, det kasnke är old news) har släppt en Pocket Pod, har bara sett den på bild(, men den är ju bara sååååå söt.

Det tråkiga standardsvaret, är ju att dra till en musikaffär och testa själv, trist men sant. 😉 .. Harmony central är ju annars bibeln innan man köper något..

Mvh Mathias

Postat

utan tvekan en boss gt3 alt. gt6.. o om du har råd en gt8.. de e kickasspedaler o ja har kört med min gt3a i många år nu! kom i mitten av nittiotalet o kickar podarna utan tvekan!!

Postat
Hej, det beror ju också lite vad du först och främst ska ha den till och vad som är viktigt för dig.

Jag kör med Zoom G2.1u live och i repis och är jättenöjd, så nöjd att jag bara kör den och en wah-wah live numera, men då borde jag kanske tillägga att jag egentligen bara använder den som en dist-pedal med EQ och lite reverb, de andra effekterna har jag inte undersökt så mycket(inte tillräckligt för att uttala mig om de i alla fall), då jag inte har behövt de, jag har dock prövat wah-wah:n som inte direkt är någon hit, men den funkar att repa med. Patch-byte går väldigt fort, det är ingen irriterande en-sekunds-lucka där alltså. Men å andra sidan, om du bara ska använda den till att spela in med så har ju det inte så stor betydning. Jag har inte spelat in med den, men jag har spelat in med storebrorsan Zoom G7 och den har jag fått bra ljud av. Jag borde väl även nämna att jag spelar punk och lite industri, så det är inte så mycket clean-ljud på mig.

Jag är som sagt storförnöjd med den, lätt att bära med sig och Cubase, som följer med, är ju ett stort plus om du vill pröva att spela in med en sequencer(once you pop, you can´t stop 😛 ). Jag var oxå lite inne på att pröva floorpoden, men så har jag för mig att den fick några bad reviews på harmony central, så det fick vara. Annars har jag sett att Line 6 precis(men jag kanske är sent ute, det kasnke är old news) har släppt en Pocket Pod, har bara sett den på bild(, men den är ju bara sååååå söt.

Det tråkiga standardsvaret, är ju att dra till en musikaffär och testa själv, trist men sant. 🙂 .. Harmony central är ju annars bibeln innan man köper något..

Mvh Mathias

Bra att Zoom G2.1u funkar bra för dig 🙂 ! Jag ska använda den både live, i replokal och i kommande studio.

Men nu ibörjan till bara att använda live och i replokal till att spela clean, rock och kanske lite hårdare. Jag har tittat på den lilla Line 6 modellen som verkar vara grymm den med, men jag vill hälst ha en med wah-wah. Tack för länken också 😛 !

Postat
utan tvekan en boss gt3 alt. gt6.. o om du har råd en gt8.. de e kickasspedaler o ja har kört med min gt3a i många år nu! kom i mitten av nittiotalet o kickar podarna utan tvekan!!

Jag har hört att dom är grymma, men min budget räcker inte riktigt till 😛 . Men i framtiden så är det mycket möjligt att det blir någon utav dom 😛 !

Postat
http://bossgtcentral.com/forum/showthread.php?t=14176

Varsågod, för övrigt vill jag avråda (och varna dig) för Line 6's multieffekter av alla dess slag, myyyycket svårt att få till bra ljud. Tonelab verkar väldigt bra, likaså någon boss (gt-serien eller me). Wha-wha är trots allt bästa att köpa en separat.

Okej tack! Det är ju bra att veta 😄 . Mmm tonelab verkar också bra inte allt för dyr heller, har några bra jag kan välja mellan nu 😲 .

Postat

Vad tycker ni om Zoom G2.1u , Korg AX1500G eller Vox ToneLab, vilken skulle ni valt och varför? 🙁

Postat
Vad tycker ni om Zoom G2.1u , Korg AX1500G eller Vox ToneLab, vilken skulle ni valt och varför? 😛

Zoom och Korg vet jag för lite om, men Vox Tonelab och Roland GT-8 är trevliga burkar..

Tonelab har bättre distar och GT-8 har bättre effekter i mitt tycke..

Sen gillar jag att Tonelab e bygd i metal och inte i plast som Rolandburken är - känns mera solid i metall...

/Biran

• 1 månad senare...
qwe3 (oregistrerad)
Postat

Kan vara värt att kolla in boss nya multieffekt, me-20.

Har dock inte hunnit spela på den själv.

• 4 veckor senare...
Postat

Okej . . . . . Tack alla för tipsen och råden! Det fick bli en Zoom g2.1u som jag har köpt! 🙂

Jag blev nöjd över den för det priset och ångrar inte att jag köpte den!!

Tack och hej ses i en annan tråd! 😉

MVH// Andreas Nordin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.