Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag sitter och försöker knåoa ihop ett par bra MIDI-spår med hjälp av cubase och färdiga MIDI-låtar... Dock har jag stora problem eftersom de flesta av dessa inte innehåller information am VILKET instrument som faktiskt är ämnat för ett visst spår.. Jag har en GM-instrument-lista, men oftast står det inte beskrivet i "prgm"... Hur gör man då? (man kan ju lyssna på vart spår för sig med hjälp av microsoft GS synth.. men jag önskar jag inte behöver det.. är sååå omständigt)...

Tack på förhand

Björn

Annons
Postat

Om du importerar en GM-fil som är korrekt sparad ( i rätt GM-format )så kommer motsvarande ljud att ligga exakt som upphovsmakaren har ställt in dom.

Om det är en midifil vilken som helst är det inte GM utan beroende på vilken synt upphovsmakaren använt och vilka patcher/expansioner som fanns i synten.

GS däremot ( General Standard )innehåller ett större utbud av ljud och stämmer bara till viss del mot General Midistandarden.

Snippat ur en sida:

GS is a Roland standard which can be thought of as GM + additional sounds. So there are more patches (sounds) then in the GM standard. These additional sounds can be used using bank selection via a sequencer

Det är troligtvis därför du inte får upp vilka vissa ljud är som använts.

Postat

Men eftersom datorn hittar ljud som motsvarar det ljud som valts... Så måste den informatoinen ju stå någonstans.. annars hade den exempelvis inte valt prgm: 1 när ett piano skulle spelas.. Så var finns den informationen? Hur ställer man in rätt instrument om man inte har tillgång till att "lyssna" sig till det? Eller en siffra i GM-listan visuellt synbar?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.