Jump to content
Annons

F-Secure AntiVirus


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Fick ett mess från F-Secure om att jag drabbats av två virusangrepp (det första i min datorägande historia), men undrar nu: vad gör jag se'n då? Hur tar jag bort dem? Ingen som har F-Secure?

😱

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja vad tycker F-Secure att du ska göra??? Sätta dom i karantän eller radera dom.. Det är ju F-Secure som frågar dig och du får svara.. Eller är du svarslös??

F-Secure ger dig ett val.. Välj vad som är viktigast för dig min vän.

MVH

En som jobbar på teknisk support för Bl.a F-Secure 🙂

Hatar detta
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Ja vad tycker F-Secure att du ska göra??? Sätta dom i karantän eller radera dom.. Det är ju F-Secure som frågar dig och du får svara.. Eller är du svarslös??

F-Secure ger dig ett val.. Välj vad som är viktigast för dig min vän.

MVH

En som jobbar på teknisk support för Bl.a F-Secure 🙂

Hatar detta

Efter jag gjort en stor virussökning så kom det upp en ruta. Jag valde "rensa (rekommenderas)", men efter ett tag så stod det: "Det gick inte att bekämpa virusangreppet i objektet. Obs! F-Secure Anti-Virus byter automatiskt namn på filer som inte kan rensas. Genom att namnen byts ut kan du undersöka filerna utan att utlösa viruset."

Vad jag undrar nu är (1) hur jag ska kunna hitta filerna igen utan att behöva göra en ny stor virussökning på 2 timmar och framförallt: (2) vad menas med "undersöka"?? Jag skrev upp virusnamnen, men...

Hjälper det inte att skaffa ett borttagningsverktyg från F-Secure och hur vet man vilket man ska skaffa? Har varit inne å deras site och kollat bland verktygen...

😆

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vad tycker F-Secure att du ska göra??? Sätta dom i karantän eller radera dom.. Det är ju F-Secure som frågar dig och du får svara.. Eller är du svarslös??

F-Secure ger dig ett val.. Välj vad som är viktigast för dig min vän.

MVH

En som jobbar på teknisk support för Bl.a F-Secure 🙂

Hatar detta

Efter jag gjort en stor virussökning så kom det upp en ruta. Jag valde "rensa (rekommenderas)", men efter ett tag så stod det: "Det gick inte att bekämpa virusangreppet i objektet. Obs! F-Secure Anti-Virus byter automatiskt namn på filer som inte kan rensas. Genom att namnen byts ut kan du undersöka filerna utan att utlösa viruset."

Vad jag undrar nu är (1) hur jag ska kunna hitta filerna igen utan att behöva göra en ny stor virussökning på 2 timmar och framförallt: (2) vad menas med "undersöka"?? Jag skrev upp virusnamnen, men...

Hjälper det inte att skaffa ett borttagningsverktyg från F-Secure och hur vet man vilket man ska skaffa? Har varit inne å deras site och kollat bland verktygen...

😆

:musik

Jag har aldrig kört F-Secure men....

1. Dom flesta virus programmen har loggar där du kan se filnamnen (kolla i F-Secure om det fiins en knapp/flik för loggen)då kan du avgöra om det är kritiska filer som har blivit infekterade, Med Det menar jag om dom är windows system filer eller liknande. Det kan uppstå stora problem om det är system filer, Datorn Bootar inte osv

2. vet inte riktigt eftersom F-Secure inte kan rensa så är det inte mycket du kan göra med dom - undersöka vad filerna hör till för program och ominstallera programmet etc

Om du är osäker på vad dom hör till för program? kan du högerklicka på en fil och välja properties (Jag kör engelsk XP tror det heter "egenskaper" på svenska men är inte säker) där finns en flik som heter Verision på vissa filtyper, där finns information om tillverkare etc

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vad tycker F-Secure att du ska göra??? Sätta dom i karantän eller radera dom.. Det är ju F-Secure som frågar dig och du får svara.. Eller är du svarslös??

F-Secure ger dig ett val.. Välj vad som är viktigast för dig min vän.

MVH

En som jobbar på teknisk support för Bl.a F-Secure 😠

Hatar detta

hego: visa nu att F-Secure har en outstanding syporrt.... 😏

Visa music vad han ska gör och ingen ironi eller så nu va.....

Anv Panda.... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Problem:

Jag har nu STORA problem att överhuvudtaget komma in på Nätet! De senaste 20 timmarna har jag försökt gå in och lyckats bara 1 gång förut och så precis nu då. Kan det ha något samband? Modemet lyser som det ska nu iaf, men annars så har "Cable"-lampan inte lyst. Normalt ska två lampor lysa och en blinka, men det har varit en enda som lyst.

Fönster jag ska öppna blir minimalt små plötsligt. Vad är det bra för?

Jag har fått fram att det är två angrepp som inte KAN tas bort! Iaf inte automatiskt med F-Secure AntiVirusprogram. De ligger i System. Så, "Me Myself and I", i så fall måste jag väl ominstallera varenda program!?

😲

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

nja knäcka o knäcka idf:)

men nod är inte illa heller..

men det kan nog vara dax för en omistallation surt o tråkigt ... o så inga mer av de där hum sidorna kanske 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
nja knäcka o knäcka idf:)

men nod är inte illa heller..

men det kan nog vara dax för en omistallation surt o tråkigt ... o så inga mer av de där hum sidorna kanske 😲

MySpace är det jag haft problem med hela tiden. I övrigt har det funkat! Men så fort jag börjat kolla in MySpace så har allt fladdrat...

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag tänker inte hoppa runt mer och byta AntiVirusprogram ännu en gång. Nu har jag snart gått hela kedjan runt känns det som.

😲

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
nja knäcka o knäcka idf:)

men nod är inte illa heller..

men det kan nog vara dax för en omistallation surt o tråkigt ... o så inga mer av de där hum sidorna kanske 😲

Ominstallation. Hur tar jag bort programmen då? De flesta går inte att ta bort står det! För jag antar att jag måste ta bort programmen först och sedan Windows, väl? I den ordningen alltså... ?

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

nja knäcka o knäcka idf:)

men nod är inte illa heller..

men det kan nog vara dax för en omistallation surt o tråkigt ... o så inga mer av de där hum sidorna kanske 😲

Ominstallation. Hur tar jag bort programmen då? De flesta går inte att ta bort står det! För jag antar att jag måste ta bort programmen först och sedan Windows, väl? I den ordningen alltså... ?

:musik

Tippex på HDn är det som gäller. Skaffa förstoringsglas om du inte har bra syn så du ser vad som är vad på disken. Och glöm inte att jorda av dig innan du öppnar. Sedan kan du radera Windows. Det brukar ligga ligga längst in.

Ett annat alternativ är att stoppa in windows-skivan, starta om datorn och sedan följa instruktionerna. Vips har du ett nytt rent windows utan ett endaste program installerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
1) Tippex på HDn är det som gäller. Skaffa förstoringsglas om du inte har bra syn så du ser vad som är vad på disken. Och glöm inte att jorda av dig innan du öppnar. Sedan kan du radera Windows. Det brukar ligga ligga längst in.

2) Ett annat alternativ är att stoppa in windows-skivan, starta om datorn och sedan följa instruktionerna. Vips har du ett nytt rent windows utan ett endaste program installerat.

Hej!

Tack för svaret! Alternativ 2 tror jag inte ett dugg på, för en servicetekniker sa till mig i ett annat sammanhang att man i så fall måste avinstallera alla program först INNAN man avinstallerar och ominstallerar Windows. Så det går bort...

Alternativ 1 går nog bättre. Tror inte jag behöver förstoringsglas, men jorda av mig verkar nödvändigt. Jag läste om det för nåt år sedan i nån tidning om att man alltid bör ta i nåt element eller nåt (eller kanske ännu hellre köpa speciella vantar) då man ska öppna sin dator eller som i det här fallet sin hårddisk. Jag gör det imon förmiddag, för nu ska jag ha det lite festligare...

p.s. Öppnade en extern SCSI-hårddisk från Seagate här nu som jag hade liggande från min gamla dator för att se om jag hittade det där Windows-sigillet eller någon info om Win inuti, men vad fan.. inte ser då jag nåt. Får nog hämta det där förstoringsglaset ändå hos Mozzan. d.s.

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Eheheee....Är detta en seriös tråd eller i ämnet ironi?? 🙂

Menar ni allvar ??? 😳

1: Mac vet ej, PC: Installera om med skivan och radera samtliga partitioner...

Kan funka

2: PC: fixa en dos startdisket kör, skriv format c: (eller vad din enhet heter) vid prompten

3: Installera om med skivan.

Det är dom tre alternativen jag kan...Eller så kan du köpa en ny HD för en 3-400

Släng på Windows eller vad du kör. Installera AVprogram bla. UPPDATERA...AoO.

Sen kopplar du de gamla diskarna som slaves och scannar igen och eventuellt kopierar

över gamla oinfekterade filer.

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag tänker inte hoppa runt mer och byta AntiVirusprogram ännu en gång. Nu har jag snart gått hela kedjan runt känns det som.

🙂

:musik

Lättaste sättet är att stoppa i xp cd:en, boota datorn då ska den starta på cd:en (du kanske får en fråga om du vill starta på CD:en eller ej) Innan du installerar XP så måste du formatera hårddisken det finns som ett aternativ på XP cd:en.(Formatera = rensar disken från allt inklusive virus)

Jag kommer inte riktigt ihåg exakt hur menyerna ser ut men du får lusläsa alla alternativ XP ger dig.

Formatera kan ta ett bra tag beroende på hur stor hårddisk du har. Sen är det bara att låta xp installeras.

Tråkigt att det inte går att lösa med virus skannern - Ett alternativ är att söka på virus namnet på google eller på www.symantec.com det finns mycket tips hur man tar bort virus manuellt och även ibland små program som är gjorda för att ta bort specifika virus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...