Jump to content
Annons

Kan EZ Drummer låta fläskigt?

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Ska handla trummjukvara inom kort - vet inte om jag ska kalla det instrumentplugg eller samplingsbibliotek, men det handlar eventuellt om EZ Drummer.

Det har talats i vissa trådar om att EZ Drummer låter tunt. Kan man verkligen inte få det att låta fläskigt??

🙂

:musik

Annons
Postat
Hej!

Ska handla trummjukvara inom kort - vet inte om jag ska kalla det instrumentplugg eller samplingsbibliotek, men det handlar eventuellt om EZ Drummer.

Det har talats i vissa trådar om att EZ Drummer låter tunt. Kan man verkligen inte få det att låta fläskigt??

🙂

Hesan!

Jag har inte EZ Drummer men superior och C&V! Det är riktiga trumm ljud som är inspelade i en studio, du får själv lägga på effekter som kompresorer och EQ. Låter det TUNT har man bara sig själv att skylla 🙂 Fråga på affären så kan dom nog visa lite... Lycka till!

Postat

jag tycker Ezdrummer låter bra och precis som Cretin skriver så beror ju mycket på vad man gör med ljuden. tycker själv jag lyckats få Groove agent 1 att låta bra efter lite eq och kompressor pluggar.

MEN ezdrummer är ETT trummset med olika midispår för ca 1200:- för varje ytterligare trummset med medföjande midispår betalar du ca 950:-.

Groove Agent 3 kostar ca2200:- och där får du ca 20 olika trumljud och massor av midispår (har bara ettan men funderar på att köpa 3:an) fick bra betyg i studio´s test kommer jag i håg.

Postat

Här kommer ett svar som låter helt ologiskt men det är faktiskt sant... hos mig, alltså hemma hos mig i min lilla hemma/amatörstudio, låter EZd aldrig fett. Det blir aldrig det där maffiga ljudet som man vill ha, med fett stomp i bastrumman etc. Men hemma hos en polare låter det kalas. Jag har felsökt och testat och lagt in pluggar och skruvat EQ till förbannelse men jag fick aldrig ljudet jag ville ha från EZd, tyvärr. Så jag köpte Addictive Drums istället och det låter bra hos. Min polare (hemma hos sig) hör ingen större skillnad mellan de två, så kan det gå. Vill du köpa EZd av mig så kan du PM:a mig... så kan vi nog komma överens om ett vettigt pris. 🙂

Postat

Jag har också Addictive Drums, och jag tycker de låter sjukt bra out-of-the-box. Sen kan de tweakas mycket lättare än DFH. Bara att bussa runt och leka 🙂

Postat
Här kommer ett svar som låter helt ologiskt men det är faktiskt sant... hos mig, alltså hemma hos mig i min lilla hemma/amatörstudio, låter EZd aldrig fett. Det blir aldrig det där maffiga ljudet som man vill ha, med fett stomp i bastrumman etc. Men hemma hos en polare låter det kalas. Jag har felsökt och testat och lagt in pluggar och skruvat EQ till förbannelse men jag fick aldrig ljudet jag ville ha från EZd, tyvärr. Så jag köpte Addictive Drums istället och det låter bra hos. Min polare (hemma hos sig) hör ingen större skillnad mellan de två, så kan det gå. Vill du köpa EZd av mig så kan du PM:a mig... så kan vi nog komma överens om ett vettigt pris. 🙂

Bastrumman låter väldigt klent här hos mig. Jag tycker att Addictive Drums är bättre på den här fronten. Men Addictive Drums har ju inget Twisted-kit, förstås. 🙂

Postat

Tycker att Addictive Drums är en betydligt roligare och mer flexibel trumplugg. Slår EzDrummer på i stort sett alla punkter i mina ögon förutom en: Bra stöd för digitala trummor finns inte än.

Postat (redigerat)

Klart man kan få EZ att låta fett. :rolleyes:

Om man utforskar pluggen noggrant och dessutom skruvar på rätt sätt så kan man få det att låta hur fett som helst.

Man kan iofs få vilken plugg som helst att låta fett, frågan är ju mer vilket grundljud man gillar. :rolleyes:

Redigerat av djonas
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Tack för alla testanvändarsvar. Man kan ju köpa till trumset till EZ Drummer och därmed få vispar och mallets, vilket jag definitivt vill ha. Kan man få detta hos Addictive, Groove Agent, C&V, Superior eller liknande?

:rolleyes:

Postat
Hej!

Tack för alla testanvändarsvar. Man kan ju köpa till trumset till EZ Drummer och därmed få vispar och mallets, vilket jag definitivt vill ha. Kan man få detta hos Addictive, Groove Agent, C&V, Superior eller liknande?

Det ska komma expansioner även till Addictive Drums. Själv har jag EzDrummer med dom tre första expansionerna (DFH, Vintage Rock och Latin Percussion), DFH Superior samt DFH Custom & Vintage och Addictive Drums. När Addictive Drums kommer med uppdateringen som gör att stödet för digitaltrummor blir bra kommer jag nog pensionera dom andra pluggarna.

Postat
Klart man kan få EZ att låta fett. 😕

Om man utforskar pluggen noggrant och dessutom skruvar på rätt sätt så kan man få det att låta hur fett som helst.

Man kan iofs få vilken plugg som helst att låta fett, frågan är ju mer vilket grundljud man gillar. :rolleyes:

Öhh...? Skruva? Fan, man, du e ju helt skruvad juh!

Nä, det är nog sant, Jonas... jag har bara inte lyckats. Jag var iofs ganska nöjd med EZd fram tills jag fick höra AD. Hade alltid problem med att få tryck i EZd, att få det att höras ordentligt i mixen etc. Men det är sjukt lättarbetat för snabba låtskisser. Men det är AD också. Både är bra pluggar, gäller nog att ta ett lyss o se vilken av dem som låter bäst i dina öron.

Postat

Problemet med dessa pluggar som jag anser är att det kan vara svårt att få till ett unikt sound. Men som sagt för låtskisser duger det riktigt bra och även i vissa produktioner där du vill ha det soundet som de har.

Postat
Problemet med dessa pluggar som jag anser är att det kan vara svårt att få till ett unikt sound. Men som sagt för låtskisser duger det riktigt bra och även i vissa produktioner där du vill ha det soundet som de har.

Det är ju det som är Addictive Drums fördel gentemot Ez, att det är obearbetade ljudfiler men ändå lika lättarbetat pga de inbyggda effekterna. Vill man inte använda någon av alla presets så är det bara att mixa på som man brukar med trummor fast inuti pluggen. Sedan sparar man det som en egen preset att ladda upp på ett ögonblick i sina andra låtar. Maken till enkel och flexibel plugg har jag nog aldrig sett.

musik (oregistrerad)
Postat

Det är ju det som är Addictive Drums fördel gentemot Ez, att det är obearbetade ljudfiler men ändå lika lättarbetat pga de inbyggda effekterna. Vill man inte använda någon av alla presets så är det bara att mixa på som man brukar med trummor fast inuti pluggen. Sedan sparar man det som en egen preset att ladda upp på ett ögonblick i sina andra låtar. Maken till enkel och flexibel plugg har jag nog aldrig sett.

EZ Drummer använder väl genomgående något som de kallar för "Compression II"? Då borde Addictive Drums ha större dynamik?

Postat

EZ Drummer använder väl genomgående något som de kallar för "Compression II"? Då borde Addictive Drums ha större dynamik?

I EzDrummer är alla samplingar redan mixade med effekter som kompressor och eq. Det gör att de inte alls blir lika flexibla. Det låter EzDrummer helt enkelt. Mycket bättre med orörda ljudfiler så man själv kan påverka hur man vill att det ska låta. Addictive Drums är dessutom inte ett dugg krångligare än Ez om man nu inte vill sitta och peta utan bara ha en snabb och välljudande trumplugg pga alla presets som följer med.

Postat

I EzDrummer är alla samplingar redan mixade med effekter som kompressor och eq. Det gör att de inte alls blir lika flexibla. Det låter EzDrummer helt enkelt. Mycket bättre med orörda ljudfiler så man själv kan påverka hur man vill att det ska låta. Addictive Drums är dessutom inte ett dugg krångligare än Ez om man nu inte vill sitta och peta utan bara ha en snabb och välljudande trumplugg pga alla presets som följer med.

@ Phobos, kan man göra multiinstrument av AD och få dom på auxar i Logic Pro?

Postat

@ Phobos, kan man göra multiinstrument av AD och få dom på auxar i Logic Pro?

Självklart

Postat

Addictive drums är även min solklara favorit jämfört med EZdrummer.

Man hör oftast lätt att det är EZd som används i en låt.

Med AD så är det superenkelt att ändra soundet och få det att låta eget.

AD kommer med expansioner efter sommaren och det blir riktigt intressant!

Ingen info om dessa finns ännu, men självklart så kommer mallets, vispar mm att komma ☺️

musik (oregistrerad)
Postat

Ingen info om dessa finns ännu, men självklart så kommer mallets, vispar mm att komma ☺️

Jag vill att det ska låta som riktiga trummor. Är det "eget"?

Vilken av EZ och Add låter mest som riktiga trummor tycker ni?

Postat

Jag vill att det ska låta som riktiga trummor. Är det "eget"?

Vilken av EZ och Add låter mest som riktiga trummor tycker ni?

Utan tvekan Addictive Drums eftersom Ez mest låter på ett sätt. För många som använt det trumljudet nu (även de flesta av expansionernas ljud känns uttjatade).

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nu har jag laddat ned Addictive Drums demo. Då måste jag nu bara koppla in det externa ljudkortet och synthen så jag kommer åt att höra ljuden, antar jag?! Jag har aldrig använt några plug ins förut...

Att man kan höra att det är EZ Drummer på en låt, som Phobos och Magpie säger, tycker jag nästan verkar sorgligt. Att Phobos menar att Addictive kan låta mer naturligt än EZ Drummer gör nog att jag svänger över till dess förmån, trots allt... Jag tyckte dock något mer om EZ Drummers demona på websiten än Addictive Drums dito. Men när jag utforskar den "riktiga" Addictive Demon så kanske jag ändrar uppfattning härom.

Det gäller kanske att inte låta sig "luras" av prisvärda bundles. Och ha tålamod tills vispar och klubbor blir integrerbara i Addictive Drums i höst.

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Magpie... psst....

...har du fått någon konkret info från XLN Audio om att expansioner med vispar och mallets kommer i höst?

Jag gör lite annorlunda trumspår och använder sällan virvel överhuvudtaget. Mitt idealtrumset består av 5 tunga pukor/timbales, hihat, ett par cymbaler, bastrumma, gong gong och en piccolosnare.

Tillägg: kryddat med levande percussion: tamburin, shaker, claves, güiro, bongos m.m.

☺️

Redigerat av musik
Postat
Magpie... psst....

...har du fått någon konkret info från XLN Audio om att expansioner med vispar och mallets kommer i höst?

Jag gör lite annorlunda trumspår och använder sällan virvel överhuvudtaget. Mitt idealtrumset består av 5 tunga pukor/timbales, hihat, ett par cymbaler, bastrumma, gong gong och en piccolosnare.

Tillägg: kryddat med levande percussion: tamburin, shaker, claves, güiro, bongos m.m.

☺️

På AD forumet så tjatas det väldigt mycket om det från användarna och det kommer garanterat.

Det finns en XLN kille som brukar svara här på forumet. Han kanske törs säga något om de kommande planerna.

Postat (redigerat)

Klart man kan, virveln och pukorna är fan top notch. jag använder hellre standardkitet när jag gör hård fläskig hardcore, än t.ex dkfh expansionen som bara låter dålig numetal i mina öron. Kaggen räcker dock inte hela vägen, då brukar jag köra med addictive parallellt .

Redigerat av mietek
Postat
Hej!

😱

Jag har precis gjort en rockdänga med hjälp av ezdrummer. Du kan ju lyssna på den så får du ett exempel på hur det kan låta med ezd. Den heter Sam Law Tresh och finns här i forumet under rock/metal

musik (oregistrerad)
Postat

Lonewind á la Chris Michols... jag lyssnade precis och tyckte det lät bra!!

😱

drloop (oregistrerad)
Postat

Både EZ och Addictive låter bra och man kan få till skitbra tryck i båda.

Själv kör jag RDK2 i Reason som jag tycker låter snorbra och man har Reasons Screamer för att få tryck i grejerna, excellente!

Postat

alltså..du vill ha trummor som låter naturligt

du vill ha visp & mallets..

då är DFHS det som levererar

tar ett komp som ligger i en annan tråd

men här kan du lyssna hur det låter med lite visp alá DFHS:

http://www.speedyshare.com/158337439.html

fast jag tjatar alltid om dfhs..men lyckas aldrig övertyga någon

men det är bäst helt enkelt

men om calet står mellan EZ / AD,så skulle jag gå för AD

det låter åtminstone charmigt!

😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.