Jump to content
Annons

Fylla på med mickar!

mrbjoorn

Recommended Posts

Hej!

Jag känner för att fortsätta uppdatera min hemmastudio och har börjat

tänka på att en mick till kanske skulle sitta fint.

Jag har redan en Studio Projects B1 och en Shure SM57.

För livebruk har jag tillgång till Shure SM58:or och PG58 osv

och för truminspelning har jag tillgång till en Shure Beta52 (tror jag den heter, baskagge).

Så nått sånt är det inte frågan om.

Men vad tror ni jag behöver, finns det nån mick som man "måste" ha ☺️ ?

Jag spelar mest in rock/hårdrock/metal och sånt, mycket gitarr och sång.

Hade tänkt mig en budget på runt 1000 lappen, möjligtvis till 1500.

Vad säger ni, ska jag spara mina pengar och köpa nått annat

eller ska jag satsa på en mick till?

Dela på andra sajter

Annons

Om du ska ha något som är bättre än det du redan har, så får du nog lägga mer än 1500:- - förutom då CM3:an, som är grymt bra för nästan löjliga pengar. 😉

Dela på andra sajter

Om du ska ha något som är bättre än det du redan har, så får du nog lägga mer än 1500:- - förutom då CM3:an, som är grymt bra för nästan löjliga pengar. 😉

Okej!

Jag hade inte direkt tänkt mig köpa nått "bättre", utan snarare

likvärdigt med kanske lite andra användningsområden såsom

piano som jag aldrig blivit riktigt nöjd med. Sen att ha som overhead är alltid uppskattat också.

Dela på andra sajter

Line Audio CM 3

CM3.jpg

Den kan fan allt. 😳

Den kan till och med låta dåligt också! 🙂

jepp!!

personligen har jag lite svårt för den micken.. föredrar många andra före den!!

Dela på andra sajter

Line Audio CM 3

CM3.jpg

Den kan fan allt. 😳

jepp!!

Visst - den är nästan helt rak, så den lägger inte till någon snygg färgning, utan den låter som ljudkällan låter helt enkelt. Det kan ofta upplevas som "tråkigt" - åtminstone om man föredrar micar som färgar på ett trevligt sätt...

Dela på andra sajter

Line Audio CM 3

CM3.jpg

Den kan fan allt. 😳

jepp!!

Visst - den är nästan helt rak, så den lägger inte till någon snygg färgning, utan den låter som ljudkällan låter helt enkelt. Det kan ofta upplevas som "tråkigt" - åtminstone om man föredrar micar som färgar på ett trevligt sätt...

jag är ju väldigt färgglad när det gäller mickar, men man kanske har användning för en sån om man vill ha nåt rent. oftast är inte det mitt mål. 😆

Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
Ska du spela in piano måste du givetvis ha två likadana mickar, varför inte testa CM3:an?

Varför "måste" man det? :rolleyes:

Man kan förstås göra som man vill om man vill experimentera, men med 2 likadana micar så får man samma ljudbild i båda kanalerna på sin stereoupptagning. Det kan låta väldigt fel med två micar som ger olika färgning som tar upp samma instrument...

Dela på andra sajter

Ska du spela in piano måste du givetvis ha två likadana mickar, varför inte testa CM3:an?

Varför "måste" man det? 😉

Man kan förstås göra som man vill om man vill experimentera, men med 2 likadana micar så får man samma ljudbild i båda kanalerna på sin stereoupptagning. Det kan låta väldigt fel med två micar som ger olika färgning som tar upp samma instrument...

Ja, men jag tyckte det lät lite fel att man "måste givetvis" ha två stycken likadana mikrofoner. Men jag vet och förstår att det är det bästa 😎

Dela på andra sajter

Dags för ett till tips, tycker jag. I denna prisklass - 1000 till 1500 - kan du möjligen hitta en Oktava MK012 (heter den väl?)

på eBay, eller möjligen nåt annat billigt ställe. Testa den, det är en av de bästa mickar som finns (förstaplatsen skulle

möjligtvis gå till Sennheiser MD421 - såna kan faktiskt finnas lite här och var, på jobbet hade vi två som bara fanns där..).

Naturligtvis är det inget lagstadgat "måste" att spela in piano med två identiska mikrofoner, men just med detta instrument

finns det väldigt många stereotekniker. Gör en nätsökning så märks det. Att använda två så gott som identiska mickar

gör det lite enklare att testa en teoretisk modell i verkligheten (om man vill).

Dela på andra sajter

MK012 är verkligen skitbra, men jag tänker mest på dem som matchade par, eftersom jag hittills aldrig ens har fått någon förfrågan från någon kund, om annat än matchade par... 😎

Det går dock att köpa enstaka om man vill, så det är förstås ett bra tips.

Man ska däremot passa sig lite, eftersom det finns de som påstår att de säljer äkta vara, men i själva verket är det den ökända Kina-kopian... 😉

Dela på andra sajter

Jag kan rekomendera Sontronics STC-1 som jag är mycket nöjd med...köpte den iofs helt utan förväntningar men jag tycker den är svinbra på akgura och faktist sång.

...och även den finns med på testsiten, så att du kan höra hur den låter jämfört med andra... 🙂

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.