Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena!

Jag behöver köpa en ny hårddisk till min stationära dator. Den jag har i burken nu har hela 40gb!!! Det tar slut så fort jag mickar upp några trummor. Så jag får föra projekt fram och tillbaka via en externhårddisk så fort jag behöver ändra nåt, eller gå in i projekt.

Angående datorns övriga komponenter så vet jag inte exakt vad det är, men jag uppgraderade datorn för ett tag sen med nytt moderkort, P4 processor, 2gb minne osv.

Vart ser jag om det är IDE eller SATA interface ?

Redigerat av Frekvens
Annons
Postat
Tjena!

Jag behöver köpa en ny hårddisk till min stationära dator. Den jag har i burken nu har hela 40gb!!! Det tar slut så fort jag mickar upp några trummor. Så jag får föra projekt fram och tillbaka via en externhårddisk så fort jag behöver ändra nåt, eller gå in i projekt.

Angående datorns övriga komponenter så vet jag inte exakt vad det är, men jag uppgraderade datorn för ett tag sen med nytt moderkort, P4 processor, 2gb minne osv.

Vart ser jag om det är IDE eller SATA interface ?

Frågan är oftast om datorn stödjer sata eller inte. IDE brukar många moderbord fortfarande stödja. I alla fall här kommer några alternativ som jag kommer på.

* I manualen till moderkortet ska det stå... Står det något med sata så vet du.

* Gå in i Bios och kolla om du hittar något med SATA.

* Kika på din nuvarande hårddisksanslutningar. Har den en en bred flatkabel så är det IDE. I annat fall är det en SATA.

* Om du ändå ska öppna datorn kan det stå på själva moderkortet jämte kontakterna vad det är... T ex SATA 1, SATA 2, osv.

Men säkrast och snabbast är manualen antar jag. Har du inte den fixa hem den på internet. Alla moderkortstillverkare har manualer som du kan tanka hem.

Har du SATA-möjligheter så utnyttja dem. Man slipper framförallt det tråkiga med jumprar (Master, Slave, Cable Select). Sen är väl Satagränssnittet allmänt bättre. Men med en klar nackdel. Du kan behöva en diskett med SATA-drivrutiner vid installation av Windows. Men det finns på nätet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.