perez Postat 19 juli 2007 Postat 19 juli 2007 Tänkte bara kolla med er som har och äger en egen studio hur mycket jobb ni får osv. Hur ofta ni har kunder osv? Har ni mest band? bla bla bla.. ? Är lite nyfiken för jag har precis suttit och läst massa trådar om att starta eget osv och det är mycket snack om att det är svårt att få jobb och kunna leva endast på sin lilla studioverksamhet. Hare gött
Ken Kängström Postat 19 juli 2007 Postat 19 juli 2007 Tänkte bara kolla med er som har och äger en egen studio hur mycket jobb ni får osv. Hur ofta ni har kunder osv? Har ni mest band? bla bla bla.. ? Är lite nyfiken för jag har precis suttit och läst massa trådar om att starta eget osv och det är mycket snack om att det är svårt att få jobb och kunna leva endast på sin lilla studioverksamhet. Hare gött Det band letar efter idag är inte en fet studio i sig, utan en producent och ljudtekniker som kan tillföra det som behövs till sitt låtmaterial. Nyskapande produktioner osv. Har du det där extra som studiotekniker/producent så får du säkerligen många kunder. Men har du en fet 10 mille studio men rattar en helt ointressant produktion så lär du inte bli så populär. Ja, poängen är kort och gott; Rattar du nyskapande och kreativt så lär du få massa napp. Mvh Ken
Hellpig Postat 19 juli 2007 Postat 19 juli 2007 Addic har poäng. Det är klart att justa prylar hägrar ibland men kunskap om hur man når till målet är kung. Det är det som det är värt att betala för.
Elof (oregistrerad) Postat 19 juli 2007 Postat 19 juli 2007 Det är helt klart kunskapen som spelar roll och sätter gränserna. Jag skulle inte rekommendera någon att försöka starta upp en egen studio idag, marknaden blir bara mindre och mindre och det är ingen idé att slänga ut några hundra tusen för att få en okej projektstudio att ta demoband till. Jobba som tekniker och producent hos andra är mitt råd.
perez Postat 19 juli 2007 Trådstartare Postat 19 juli 2007 Jag har inte dirket funderat på att starta studio nu. Det ja mest ville kolla va hur mycket jobb folk brukar ha med tanke på att det är svårt att få kunder.
Anders F Postat 19 juli 2007 Postat 19 juli 2007 Skaffa dig ett namn och kontakter i branschen innan du startar eget. Ett band som kollar olika hemsidor kommer med mer sannolikhet välja en studio och producent som har nån känd låt på sina referenser än en helt ny. Om nu inte den nya tar extremt låg timpenning, men då ska det nog vara stor skillnad ifall bandet väljer denna istället. Det jag gjorde i början var att göra mycket gratisjobb eller bara för en symbolisk summa, men mitt jobb tog jag på största allvar som att det skulle vara en skiva som skulle ut i handeln. 5 låtar 500 spänn, men detta gjorde att jag fick de kontakter jag har idag som är guld värda.
perez Postat 19 juli 2007 Trådstartare Postat 19 juli 2007 Skaffa dig ett namn och kontakter i branschen innan du startar eget. Ett band som kollar olika hemsidor kommer med mer sannolikhet välja en studio och producent som har nån känd låt på sina referenser än en helt ny. Om nu inte den nya tar extremt låg timpenning, men då ska det nog vara stor skillnad ifall bandet väljer denna istället. Det jag gjorde i början var att göra mycket gratisjobb eller bara för en symbolisk summa, men mitt jobb tog jag på största allvar som att det skulle vara en skiva som skulle ut i handeln. 5 låtar 500 spänn, men detta gjorde att jag fick de kontakter jag har idag som är guld värda. Om jag kollar runt på studios så vill jag självklart ha nån insplning på hemsidan som är bra. Det är det första jag kollar på och sen kommer priset.. Så det är det viktigaste som alla säger, man måste kunna sina grejer 😉 Jobabr du heltid med din studio eller har du det som extra bara? Har du ngn hemsida till din studio ? Hare bra
Anders F Postat 19 juli 2007 Postat 19 juli 2007 Jag har det som nått extra. Jag kan inte livnära mig på den. Sedan är min rätt nystartad då jag gjort mycket i andra studios innan så jag håller på att bygga upp min egen nu. Ska börja leta lokaler sen i framtiden också. Hemsida har jag ingen för tillfället då jag letar efter nån som kan göra en åt mig. Är inte så duktig på sånt där och det är mycket krångel då jag vill ha att man ska kunna köpa musik direkt på sidan med sitt visa-kort 😉 Men jag har ansökt nu om eget företag iaf. Man kan väll säga att jag helt enkelt är i startfasen. Har dock fått ett första proffesionella jobb i min studio iaf. Stod för inspelningen av livetrummor på en singel och hoppas att de återkommer för albumet. Producent och artist var iaf riktigt nöjda enligt vad jag har hört i efterhand. Har pratat med andra som äger studios, även större och mer etablerade och de säger att man ska vara glad om det man tjänar täcker kostnaderna på studion iaf.
Desecrated Postat 19 juli 2007 Postat 19 juli 2007 Var öppen, Jag har testat kring 10 olika studios men jag tycker folket som jobbar där är så förfärligt trångsynta, oftast gamla gubbar som tycker att musiken dog med Rolling Stones och inte har det minsta intresse för dom band som spelar in där. Allmänt taskig attityd blandat med "jag vet bäst"-mentalitet är en djäkla pina. Omotiverade studiotekniker är allt för vanligt. Och det är fakta, för Jag vet bäst.
berra_- Postat 19 juli 2007 Postat 19 juli 2007 Var öppen, Jag har testat kring 10 olika studios men jag tycker folket som jobbar där är så förfärligt trångsynta, oftast gamla gubbar som tycker att musiken dog med Rolling Stones och inte har det minsta intresse för dom band som spelar in där. Allmänt taskig attityd blandat med "jag vet bäst"-mentalitet är en djäkla pina. Omotiverade studiotekniker är allt för vanligt. Och det är fakta, för Jag vet bäst. Dog med Rolling Stones? Är inte dom på turné nu? 🙂 :) ☺️
Anders F Postat 19 juli 2007 Postat 19 juli 2007 Omotiverade studiotekniker är allt för vanligt. Så sant som det är sagt!!!!
trickleheart Postat 19 juli 2007 Postat 19 juli 2007 Rena inspelningsjobb förekommer allt mindre. Själv har jag kombinerat min verksamhet med skivbolag och förlag eftersom det också är mycket intressantare att vara mer direkt delaktig i produktionerna. Med mer raffinerad och samtidigt allt billigare hemstudioutrustning väljer många, ja, rentav dom flesta, att spela in sina grejer hemma i lugn och ro. Springsteen gjorde sin Nebraska på en Tascam kasettporta redan för 25 år sen och sen dess har det blivit vanligare med hempulande. Dagens digitala möjligheter erbjuder också en slutprodukt som överträffar många äldre studioinspelningar. Men ej att förglömma, i studios finns en mångårig kunskap bland tekniker och producenter och även viss ljudutrustning som är av sådan kvalitet att det aldrig kan bli var mans egendom. dyra fina mickar t.ex. Och väl avvägda,specialinredda ytor som är svåra att konstruera därhemma.
joachime Postat 20 juli 2007 Postat 20 juli 2007 Det är svårt att dra igång en studio helt utan referenser till tidigare arbete. Tycker Gizmozis och trickleheart kommer med bra tips. Jag har använt dem bägge! 🙂 Jag började med att spela in andra band innan jag ens hade en egen studio. Ofta mot en symbolisk ersättning. Parallellt försörjde jag mig som livetekniker och tv-tekniker. Jobbar man på det viset ökar man sina kontaktytor och får chansen att arbeta i olika studios. Har man tur hittar man en eller ett par studios där samarbetet funkar så pass bra att man inte känner behov av en egen studio längre. 🙂
perez Postat 20 juli 2007 Trådstartare Postat 20 juli 2007 tackar för alla svar! Nu har ma väl en liten större inblick i allt. Jag ska försöka fixa någon bra praktikplats också då vi har praktik i trean. Hare bra
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.