Pianot Postat 18 juli 2007 Postat 18 juli 2007 Hej! Jag är, precis som jag skrev i en annan tråd, i klaviaturköpartagen och har börjat fundera över hur jag skall ställa instrumentet. Den keyboard jag funderat över är Clavias Nord Electro 2 (73-tangenters varianten; måtten: 111,5 x 29,5 x 9,5; 9,4 kg), blir det inte den så blir det en annan liknande keyboard, så stativ behöver jag oavsett. Jag söker ett stadigt och smidigt (gärna snygg) stativ som håller keyboarden på plats, även om man hammrar på ganska reält i något intensivt stycke. Till saken hör att jag även skulle behöva ordna så att jag kan ha noter på något smidigt vis och tyvärr har ej Nord Electron något inbyggt notställ eller dylikt så jag behöver lösa det på något annat sätt. Tacksam för alla tips och alla hjälp jag kan få med en bra stativ/notställösning! Jag tänker att jag rimligtvis inte borde vara ensam om att vara i denna situation, det är inte alla som spelar på gehör och improviserar, det kan vara bra att kunna läsa noter ibland också! (Hoppas att jag träffade rätt forumsektion nu, tyckte att det verkade lämpligast att lägga den här. Flytta gärna tråden om den hamnade tokigt!)
Pianot Postat 19 juli 2007 Trådstartare Postat 19 juli 2007 Är det inte någon som har nått tips/råd/idé/erfarenhet? Tror ni att det skulle fungera med ett vanligt x-stativ, ett sådant som man finner precis överallt alltså? Finns det risk att sådana stativ blir för svajiga? Och hur löser man det i sådana fall med noter? (om det finns något bra sätt att lösa det på...) Jag måste säga att Nord C1 Organ har en väldigt smidig lösning med monterbara ben och "inbyggda" hållare för notställ. Men jag anar att det blir svårt att lösa det på något liknande sätt då Nord Electron mig veterligen varken har hål undertill för benmontering eller "notställshållare" på baksidan? Känns som att jag är ensam om att vilja både ha en keyboard/synt OCH spela med noter.. 😉
Anders F Postat 19 juli 2007 Postat 19 juli 2007 (redigerat) Just sådana runda fötter som det är på bilden tycker jag funkar dåligt live då man ofta inte kanske har lika rakt och fint golv som hemma, tex. utomhus 😉 Då tycker jag stativ med större fötter är bättre. När det gäller notställ så skulle jag rekommendera att köpa dessa separat och ha två då det ofta kan bli en hel del noter 😉 edit: stavfel Redigerat 19 juli 2007 av Gizmozis
Pianot Postat 19 juli 2007 Trådstartare Postat 19 juli 2007 Tack för ditt svar! Kommer nog mest använda den hemma eller under mer kontrollerade ensemblespelningar, så jag tyckte att benen såg ut som en fin och smidig lösning, men det kanske ligger något i det du säger. Fast är då ett x-stativ så mycket bättre? Hur tänkte du med notställ? Menar du att jag skall köpa några "vanligt" notsäll och köka upp bakom klaviaturen eller? 😉
Claes Holmerup Postat 19 juli 2007 Postat 19 juli 2007 Jag har K&M Spider Pro, som är svinbra och otroligt stabilt. Snyggt är det också... 😉
Anders F Postat 19 juli 2007 Postat 19 juli 2007 Refererar inte till bilden nu, men det notstället du hade på bild rekommenderar jag INTE!! Ett sådant separat ja, men med heltäckande baksida rekommenderar jag. Annars kommer dina noter fara all vägens väg och de är inte stabila. Det finns väldigt stabila X-stativ med stora fötter. Men om du bara ska ha det i kontrollerade former så går det nog bra med de runda fötterna. Huvudsaken är ju att det inte vinglar när du spelar....är skitsvårt att hålla timingen då 😉
Pianot Postat 19 juli 2007 Trådstartare Postat 19 juli 2007 Jag har K&M Spider Pro, som är svinbra och otroligt stabilt. Snyggt är det också... 😉 Oj! Det var en ny variant för mig! Spännande och futuristiskt! 🙂 Dock kommer jag bara skaffa en synt och tror mig inte skaffa så många fler inom överskådlig tid, så två hyllor känns lite onödigt, och så var det ju fortfarande problemet med noterna. Hade kanske också tänkt mig en mer "klassisk" stil på stället som bättre matchar Electrons "klassiska" ljud, om jag får önska lite fritt. 😉
Anders F Postat 19 juli 2007 Postat 19 juli 2007 Jag har K&M Spider Pro, som är svinbra och otroligt stabilt. Snyggt är det också... 😉 Det såg ju ut att vara en robust konstruktion!
Anders F Postat 19 juli 2007 Postat 19 juli 2007 Jag har K&M Spider Pro, som är svinbra och otroligt stabilt. Snyggt är det också... 😉 Oj! Det var en ny variant för mig! Spännande och futuristiskt! 🙂 Dock kommer jag bara skaffa en synt och tror mig inte skaffa så många fler inom överskådlig tid, så två hyllor känns lite onödigt, och så var det ju fortfarande problemet med noterna. Hade kanske också tänkt mig en mer "klassisk" stil på stället som bättre matchar Electrons "klassiska" ljud, om jag får önska lite fritt. 😉 Kom på en sak, Skaffa ett sådant notställ som jag sa fast i trä och måla rött som din synth....det skulle ju vara cool!! 🙂 :)
Pianot Postat 19 juli 2007 Trådstartare Postat 19 juli 2007 Refererar inte till bilden nu, men det notstället du hade på bild rekommenderar jag INTE!! Ett sådant separat ja, men med heltäckande baksida rekommenderar jag. Annars kommer dina noter fara all vägens väg och de är inte stabila. Det finns väldigt stabila X-stativ med stora fötter. Men om du bara ska ha det i kontrollerade former så går det nog bra med de runda fötterna. Huvudsaken är ju att det inte vinglar när du spelar....är skitsvårt att hålla timingen då 😉 Eftersom jag spelat i orkester är det ett sådant notställ som kommer upp på min näthinna när du säger "notställ"! 😉 Ang. benen på orgeln jag hade på bild där uppe så är det ändå inte så mycket att fundera på då dessa ben INTE passar på Nord Electron, hade det gått att nå någon liknande lösning hade jag dock varit glad, men jag skulle tro att det blir svårt. Vill inte precis borra hål i keyboarden för benmontering..
Anders F Postat 19 juli 2007 Postat 19 juli 2007 Not ställ jag menade http://www.4sound.se/ArticleImages/WebSize/417465.jpg Stativ jag tror skulle passa: http://www.4sound.se/ArticleImages/WebSize/417406.jpg
Pianot Postat 19 juli 2007 Trådstartare Postat 19 juli 2007 Not ställ jag menade http://www.4sound.se/ArticleImages/WebSize/417465.jpg Stativ jag tror skulle passa: http://www.4sound.se/ArticleImages/WebSize/417406.jpg Kikade på det där stället förut, verkar intressant, men jag tänkte att det kanske var lite väl stort och "klumpigt", smidigheten från orgelns ben är som bortblåst och i förmån för fyrkantiga metallrör, stag, skruvar och allt vad det nu är. Sedan kostar det en bra slant också, hade jag gärna lagt på att par bra hörlurar istället. 😉 Till saken hör att min lägenhet är mycket liten (som i liten på riktigt!), så ju tightare mot väggen jag kan få den för att spara utrymme destå bättre och jag tänkte att lösningen med ett fristående notställ bakom skulle bli lite bökig och tvinga ut keyboarden från väggen en bit. Fast jag har å andra sidan inget bättre förslag själv i nuläget, så det är väl det rimligast hittills.
Anders F Postat 19 juli 2007 Postat 19 juli 2007 Du kan ju alltid sätta upp ett stativ på väggen. Finns ju inte att köpa, men det va en tanke jag kom på nu på natten. Du ska ju ha synthen mot väggen. Om du bara tar ett sådant där litet väggstativ för tv och skruvar fast ett notstativ på istället. Sen när du ska ta med dig det så skruvar du ner det från väggen och sätter på det på benet 😉 Känner mig som en stor uppfinnare nu 😉
Pianot Postat 19 juli 2007 Trådstartare Postat 19 juli 2007 Du kan ju alltid sätta upp ett stativ på väggen. Finns ju inte att köpa, men det va en tanke jag kom på nu på natten. Du ska ju ha synthen mot väggen. Om du bara tar ett sådant där litet väggstativ för tv och skruvar fast ett notstativ på istället. Sen när du ska ta med dig det så skruvar du ner det från väggen och sätter på det på benet 🙂 Känner mig som en stor uppfinnare nu 😉 Om du känner dig som en stor uppfinnare så känner jag mig som en krånglig gnällpetter! 🙂 Jag bor nämligen i studentlägenhet, får ej gör åverkarn på väggarna! Annars är det ju en bra idé! 🙂 Funderar nästan på att designa en egen möbel... vem vet, jag kanske kan få den i produktion, det verkar ju som att jag funnit ett "hål" i marknaden, ett bra, smidigt stativ för keyboard men något vettigt, stabilt notställ i en bra kombination! 😉
Anders F Postat 19 juli 2007 Postat 19 juli 2007 Du kan ju alltid sätta upp ett stativ på väggen. Finns ju inte att köpa, men det va en tanke jag kom på nu på natten. Du ska ju ha synthen mot väggen. Om du bara tar ett sådant där litet väggstativ för tv och skruvar fast ett notstativ på istället. Sen när du ska ta med dig det så skruvar du ner det från väggen och sätter på det på benet 🙂 Känner mig som en stor uppfinnare nu 😉 Om du känner dig som en stor uppfinnare så känner jag mig som en krånglig gnällpetter! 🙂 Jag bor nämligen i studentlägenhet, får ej gör åverkarn på väggarna! Annars är det ju en bra idé! 🙂 Funderar nästan på att designa en egen möbel... vem vet, jag kanske kan få den i produktion, det verkar ju som att jag funnit ett "hål" i marknaden, ett bra, smidigt stativ för keyboard men något vettigt, stabilt notställ i en bra kombination! 😉 ja, är ju svårt när det inte är hål i synthen 🙂
Pianot Postat 19 juli 2007 Trådstartare Postat 19 juli 2007 Du kan ju alltid sätta upp ett stativ på väggen. Finns ju inte att köpa, men det va en tanke jag kom på nu på natten. Du ska ju ha synthen mot väggen. Om du bara tar ett sådant där litet väggstativ för tv och skruvar fast ett notstativ på istället. Sen när du ska ta med dig det så skruvar du ner det från väggen och sätter på det på benet 🙂 Känner mig som en stor uppfinnare nu 😉 Om du känner dig som en stor uppfinnare så känner jag mig som en krånglig gnällpetter! 🙂 Jag bor nämligen i studentlägenhet, får ej gör åverkarn på väggarna! Annars är det ju en bra idé! 🙂 Funderar nästan på att designa en egen möbel... vem vet, jag kanske kan få den i produktion, det verkar ju som att jag funnit ett "hål" i marknaden, ett bra, smidigt stativ för keyboard men något vettigt, stabilt notställ i en bra kombination! 😉 ja, är ju svårt när det inte är hål i synthen 🙂 Jo, jag börjar inse det. Synd när Nord Electron är min "drömsynth".. :Storebror, fullvärdiga stagepianot Nord Stage, har ju visserligen notställshål, ben och allt det där jag gnäller över här, men prislappen är en bra bit över min nivå med sina knappa 30 000 kronor. 🙂 Hade hoppats på att något kreativt företag löst det så att alla vi fattiga studenter (och andra med lite mindre pengar att lägga på instrument) också kunde lösa det hela på ett vettigt sätt..
godhead Postat 19 juli 2007 Postat 19 juli 2007 Kolla efter ett begagnat Roland KS-12 annars... bordsvariant som är svinstabilt och klarar hur mycket stryk som helst. ihopfällbart också.
Anders F Postat 19 juli 2007 Postat 19 juli 2007 Jag älskar Nord electrons rhodes ljud och orgel ljud. Ett alternativ är att köpa den i rackformat. En kompis gjorde det och jag tror det gick på runt 12000 då om jag inte minns helt fel. Sen kan du ju köpa en annan synth för att ha som klaviatur och då kan du få ner priset.
Pianot Postat 19 juli 2007 Trådstartare Postat 19 juli 2007 Kolla efter ett begagnat Roland KS-12 annars... bordsvariant som är svinstabilt och klarar hur mycket stryk som helst. ihopfällbart också. Tack för tipset! Så riktigt snyggt ut också. Men även här är priset i överkant så det blir väl att hålla koll på andrahandsmarknaden. Jag älskar Nord electrons rhodes ljud och orgel ljud. Ett alternativ är att köpa den i rackformat. En kompis gjorde det och jag tror det gick på runt 12000 då om jag inte minns helt fel. Sen kan du ju köpa en annan synth för att ha som klaviatur och då kan du få ner priset. Jo, det kan ju vara ett alternativ, fast samtidigt vet jag inte om det blir så mycket billigare, vill ju inte ha vilken klaviatur som helst då. Sedan tappar man den omedelbara närheten till knappar och rattar, mer att ta med sig om instrumentet skall flyttas mm. Och så är ju Electron mycket stilig i mina ögon! 😳 Så det får nog bli varianten med klaviatur ändå! Faktiskt så är det ju viktigt med användbarheten och ljuden framför allt, får kanske lösa det med ställ och så lite mer tillfälligt i mitt nuvarande boende. Får väl snicka på idén med väggstativ tills jag har mer utrymme och större befogenheter att göra som jag vill med väggarna! 🙂
Pianot Postat 20 juli 2007 Trådstartare Postat 20 juli 2007 Har fortsatt mina undersökningar nu på förmiddagen. Då hittade jag följande notställslösning: Quiklok QLX-5 Påbyggnad justerbart notställ till QLX-serien. Vilket då alltså borde gå att montera på t.ex. QLX-11 Frågan är bra hur bra det fungerar? Någon som har erfarenhet av en sådan lösning (eller någon liknande)? Jag hittar inte ens en bild på de två ihopmonterade, så jag är lite fundersam. 🙂 Fungerar det bra tycker jag att det verkar som en smart lösning, men är tanken att man ska montera den på de horisontella pinnarna som synthen ska stå på? Då borde noterna komma väldigt långt upp tycker jag, långt åt vänster/höger dessutom. 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.