Jump to content
Annons

cubase LE låt till cd skiva

Recommended Posts

Postat
när jag nu kommit så här långt tack vare er:-) så har jag en instickfråga innan jag testar det andra. vi säger att jag gjort rätt och kommer till export utan felmeddelande:-) vilket format ska man spara i???

Citerar mitt första svar i tråden: 😉

För att kunna bränna låten på en audio-CD, så måste det vara en stereofil i 44.1kHz/16-bit.

Det ska sparas som nen WAV-fil med ovanstående data.

Annons
snobben (oregistrerad)
Postat
gjorde som ni sa.. fick ett blått streck mellan dom. gick till export - audio mixdown. klickade i låttiteln och ville spara på skrivbordet i en wma fil... fick då ett felmeddelande till som löd "An error occurred during the export"... Vad är det för fel??? är det jag som inte gjort rätt???

Kör WAV-fil så ska det nog gå bra. 16 bit, 44.1 khz.

ska jag försöka bifoga en prin så du ser hur det ser ut?

Postat
gjorde som ni sa.. fick ett blått streck mellan dom. gick till export - audio mixdown. klickade i låttiteln och ville spara på skrivbordet i en wma fil... fick då ett felmeddelande till som löd "An error occurred during the export"... Vad är det för fel??? är det jag som inte gjort rätt???

gick det inte med WAV då? Du skrev att du försökt med WMA..

Postat

gick det inte med WAV då? Du skrev att du försökt med WMA..

Ja, precis! WAV ska det vara! WMA är ett komprimerat format i stil med MP3 - och det vill du inte ha som en mellanlandning när du ska bränna audioskivor... WAV är okomprimerat och alltså bättre ljudkvalitet.

musik (oregistrerad)
Postat

Man BEHÖVER inte sätta de där vänster och högermarkeringarna förrän det är dags för AUDIO MIXDOWN av Cubase LE-projektet. Men numera sätter jag markeringarna direkt, så jag inte glömmer det sedan. Några loopar och sånt som nämndes tidigare, liksom "snap" och sånt, det använder jag aldrig. Jag vill alltid att verser och refränger ska låta helt olika varann. Det blir mer levande så, även om det kräver mer av datorn.

När du sedan har en lämplig wav-fil av projektet, så sparar du den. Därefter så plockar du in den i det cd-bränningsprogram du har och bränner en cd.

😉

:musik

snobben (oregistrerad)
Postat

det fungerar ju inte:-( vet inte om jag ens har hittat locators??? suck.... jag klickar på ctrl o klickar från start och sedan alt och lägger den på slutet... vet inte om jag gjort något knas för det fungerar inte.. jag kanske är ute och cycklar, vet ju inte ens om jag gjort rätt... ni pratar som det vore er vardagsmat men för mig som inte kan har jag nog lite problem och begripa... ni sitter förmodligen med nyare versiner av cubase och då kanske det inte ser likadant ut...hmmmm jag sliter mitt hår...

Postat
Man BEHÖVER inte sätta de där vänster och högermarkeringarna förrän det är dags för AUDIO MIXDOWN av Cubase LE-projektet. Men numera sätter jag markeringarna direkt, så jag inte glömmer det sedan. Några loopar och sånt som nämndes tidigare, liksom "snap" och sånt, det använder jag aldrig. Jag vill alltid att verser och refränger ska låta helt olika varann. Det blir mer levande så, även om det kräver mer av datorn.

När du sedan har en lämplig wav-fil av projektet, så sparar du den. Därefter så plockar du in den i det cd-bränningsprogram du har och bränner en cd.

😉

Men om man inte satt dem nånstans (i ditt fall i början och slutet av låten) så kan man väl inte ens spela in?

Kör du alla spår från början till slut utan nån redigering eller punch in? Det går ju såklart, kräver mer av användaren av datorn skulle jag säga 🙂

snobben (oregistrerad)
Postat

weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee....

vet inte vad jag gjorde men nu funkar det ju....:-)

ETT STORT TACK TILL ER::::

PUSS OCH KRAM I MASSOR :-)

Postat (redigerat)
det fungerar ju inte:-( vet inte om jag ens har hittat locators??? suck.... jag klickar på ctrl o klickar från start och sedan alt och lägger den på slutet... vet inte om jag gjort något knas för det fungerar inte.. jag kanske är ute och cycklar, vet ju inte ens om jag gjort rätt... ni pratar som det vore er vardagsmat men för mig som inte kan har jag nog lite problem och begripa... ni sitter förmodligen med nyare versiner av cubase och då kanske det inte ser likadant ut...hmmmm jag sliter mitt hår...

EDIT: AH så det funkar nu iaf, fett 😉

Vad fungerar inte? Nu säger den väl inte "The locators must be set" eller vad det var?

du ska välja

File Type: WAV

coding: PCM

Channels: stereo interleaved

Resolution 16 bit

Sample rate 44.100 kHz

outputs: stereo out

vad händer då?

Redigerat av Lars XLN Audio
snobben (oregistrerad)
Postat

EDIT: AH så det funkar nu iaf, fett 😉

Vad fungerar inte? Nu säger den väl inte "The locators must be set" eller vad det var?

du ska välja

File Type: WAV

coding: PCM

Channels: stereo interleaved

Resolution 16 bit

Sample rate 44.100 kHz

outputs: stereo out

vad händer då?

Stort tack

musik (oregistrerad)
Postat

:rolleyes:

Men om man inte satt dem nånstans (i ditt fall i början och slutet av låten) så kan man väl inte ens spela in?

Kör du alla spår från början till slut utan nån redigering eller punch in? Det går ju såklart, kräver mer av användaren av datorn skulle jag säga 🙂

Jo, jag kunde spela in då. Men nu sätter jag markeringarna sedan en bra tid tillbaks så som vi kommit överens om i tråden.

Jag har spelat in mångkanalsgrejer i en herrans massa år och aldrig gjort en enda punch in och knappast en redigering nästan heller, för då kör jag en retake av det instrumentet helt igenom istället.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.