cleanflow Postat 18 juli 2007 Postat 18 juli 2007 Jag ska inköpa mick till en liten hemstudio. Jag har redan mixerbord, ljudkort och sånt. Tänkte spendera mellan 1000-3000. Dessa har det pratats bra om, nån av dessa ni kan ge kritik/rekomendationer om? ADK 51 Vienna lr Hamburg Edition. ADK A51 MXL 990. Golden Age TC1 Golden Age FC3 Tack så mkt för all hjälp !
Anders F Postat 18 juli 2007 Postat 18 juli 2007 Hoppas inte Claes blir sur nu när jag rekommenderar honom, men då får du säga till Claes 😄 Claes här på forumet har en testsite på mickar som du kan kika på. Kanske finns några av de du nämnde på den.
cleanflow Postat 18 juli 2007 Trådstartare Postat 18 juli 2007 Ska kolla den siten tack! 😆 Du har själv ingen du vill lägga till något om ? Jag e vilse i mick-träsket. 😄
Frekvens Postat 18 juli 2007 Postat 18 juli 2007 Hej! Många här på forumet pratar om StudioProjects B1, som bra första-mick. Den kostar cirka 1000 kronor. Min första mick var MXL990. Den tycker jag fortfarande om, och trots att jag har en del andra mickar så använder jag mxl:en rätt ofta.
Claes Holmerup Postat 18 juli 2007 Postat 18 juli 2007 Gizmozis: Det är ju bara trevligt att jag slipper hänvisa till testsiten själv stup i kvarten... 😄 Det handlar förstås alltid om personlig smak. Av de du nämner, så hade jag nog valt ADK Hamburg - men annars tycker jag att Studio Projects B1 är svårslagen i den lägsta prisklassen. Oktava MK319 är en modell med lite annan färgning, som också kan vara intressant. Eftersom du är villig att gå upp till 3000:-, så vill jag också nämna Violet Design Black Knight, som är kanonbra.
henning Postat 18 juli 2007 Postat 18 juli 2007 Jag ska inköpa mick till en liten hemstudio. Jag har redan mixerbord, ljudkort och sånt. Tänkte spendera mellan 1000-3000. Dessa har det pratats bra om, nån av dessa ni kan ge kritik/rekomendationer om? ADK 51 Vienna lr Hamburg Edition. ADK A51 MXL 990. Golden Age TC1 Golden Age FC3 Tack så mkt för all hjälp ! Jag har använt GA TC1 till inspelning av fioler och gitarr. Den är mycket bra till det. Den låter bättre än t.ex både min SP B1:a och mina Oktava mk319-mikrofonerna som jag också provade på de instrumenten då. Men som sagt så är ju smaken som baken, så det är väl bara att du kilar iväg till Claes sajt och tjuvlyssnar. /H.
mrbjoorn Postat 19 juli 2007 Postat 19 juli 2007 Skulle jag vara du så skulle jag köpa två mikrofoner för den budgeten. Jag har en Studio Projects B1 och en SM57, båda ligger runt 1000 spänn. Jag är riktigt nöjd! Med de två mickarna klarar man sig ganska långt, enligt mig.
musik (oregistrerad) Postat 19 juli 2007 Postat 19 juli 2007 Kolossalt svårt att avgöra eventuella skillnader med utgångspunkt från Claes testsite... Kolossalt lågt brus iaf genomgående. 😳
Claes Holmerup Postat 19 juli 2007 Postat 19 juli 2007 Ska man höra rejäl skillnad mellan vissa modeller, så ska man nog ha lite bättre lyssning än många har - och vissa modeller är troligen identiska och har bara olika tryck på skalet - och då är det inte mycket till skillnad i ljudet... Lågt brus bör det vara, med tanke på vad jag har använt för någon preamp/omvandlare... 😳
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.