Jump to content
Annons

Cubase stängs oväntat ner vid byte av insert effekt

Soxic

Recommended Posts

Jag har lite problem med mitt Cubase SX3. Då jag latjar runt lite med insert effekts (i realtid och ibland även då låten inte spelas) så stängs Cubase plötsligt ner, helt utan förvarning. Sedan kan jag inte starta om det förräns jag startat om datorn. Jag får inget felmeddelande från Cubase utan bara Windows vanliga errormeddelande. Det gäller inget särskilt plugin, utan har skett med både Guitar Rig 2 och Spitfish. Jag har testat att ändra buffertinställnibngar från 256 till 512 Mb, men det verkar inte hjälpa, även om jag inbillar mig att det blev lite bättre. Är detta ett vanligt problem?

Dela på andra sajter

Annons
dålig crack!? 😆

Try before you buy 😱

Ok - då beror det förmodligen på cracken. Köp original, så slipper du problemet. Jag har som sagt aldrig råkat ut för något sådant - och jag har alltid kört med original...

Har du ett Cubase LE liggande (det bundlas med ljudkort ibland), så kan du uppgradera extra billigt nu fram till den siste september. 😆

Dela på andra sajter

Jag är en fattig punkare, men ni har rätt. Med original slipper man nog alla dom här jobbiga buggarna och felen. 🙂

Har lyckats ordna ett begagnat Cubase SX3, men det är samma problem med originalversionen på min dator i alla fall. Fattar inte vad som är problemet. Inte hela världen, det går ju att kringgå, men ändå irriterande. Som att programmet stängs ner då det blir överbelastat eller nåt.

Dela på andra sajter

Låter lite som problem med ljudkortsdrivaren.. vad är det för kort?

Kan också vara nån plugg som knasar ur. Den ligger och puttrar och så plötsligt slår det slint, och det råkar hända just när du byter insert. Nån speciell plugg som är med i alla projekt som strular? Kan du få fram felet även utan några pluggar laddade?

Redigerat av Lars XLN Audio
Dela på andra sajter

fan samma grej hände mej ett tag, kom ju fan på en lösning men har helt glkömt va jag gjorde. återkommer om jag minns.

Edit: jo jag hade visst gjort en tråd om det här t.o.m.

nu vet jag ju inte om det är samma problem, efterosm jag ine var tvungen att starta om datorn, men det slutade iaf när jag släckte winamp helt i aktivitetshanteraren efter jag använt det. har ingen aning om det har med saken att göra men faktum är att det aldrig hänt efter det.

Redigerat av mietek
Dela på andra sajter

Om det är en plugg som knasar så kan du göra så här:

- Stäng av Cubase.

- Döp om VSTPlugin-mappen till t ex VSTPluginX.

- Starta Cubase och ditt projekt. Då kommer Cubase tala om att alla pluggar saknas, samt visa en lista över vilka pluggar som används i projektet (spara listan!). Starta ändå, och testa om det fungerar utan pluggarna.

Om det funkar utan pluggarna, skapa en mapp med ursprungsnamnet (VSTPlugins, eller vad den nu hette från början). Flytta över pluggarna dit 5 i taget (enligt listan), starta om Cubase och testa om det funkar. På det sättet avgränsar du felet till åtminstone 5 pluggar. Fortsätt avgränsningen så du hittar den plugg som strular.

Dela på andra sajter

Har man många Try before Buy , som oftare än sällan är problemet.. kanske man ska vända på tankesättet och köra Buy before Try..

Det finns mycket bra, billiga program ( VSTeffekter )hmm..läs: gratis, även för fattiga punkare.. dyrast är inte alltid bäst

Lycka till med problemet

Redigerat av Lundin
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.