Andrew (oregistrerad) Postat 3 september 2004 Dela Postat 3 september 2004 Vad menas med det? Jag fattar hur man använder en noicegatepedal till gitarren... Men att gata virvel eller att lägga på en gate på baskaggen... Nån som kan förklara för en amatör...? 😠 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
unbornichen Postat 3 september 2004 Dela Postat 3 september 2004 En gate stänger av ljudet när det ligger under önskad nivå. Genom att gate:a t.ex. en virvel kan man få mycket kortare ljud, man skär av när tonen på virveln börjar sina. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 3 september 2004 Dela Postat 3 september 2004 (redigerat) Eller varför inte ta bort brus från en inspelning när instrumentet som spelar på det spåret inte spelas. 😠 Redigerat 3 september 2004 av Neko Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
alexfree Postat 3 september 2004 Dela Postat 3 september 2004 exakt, används oftast efter inspelning av trummor, för att bastrumma mikrofonen spelar även in ljud från t.ex. virveln, hihat etc. och för att få så ren baskagge som möjligt sätter man denna önskade tröskelnivån i gate:n så att ljudet släpps bara igenom om insignalen är tillräckligt stark.... det är alltid det första jag gör efter inspelning av ett trumset innan jag fortsätter med mixen.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
captain nemo (oregistrerad) Postat 4 september 2004 Dela Postat 4 september 2004 Eller kanske låta gaten släppa igenom något annat ljud, t ex via sidechain styra basen, så att basen hör unisont med baskaggen. Kan bli fläskigt! //Nemo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Andrew (oregistrerad) Postat 4 september 2004 Dela Postat 4 september 2004 Ok! Tack för svar... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danny Cort (oregistrerad) Postat 5 september 2004 Dela Postat 5 september 2004 Eller kanske låta gaten släppa igenom något annat ljud, t ex via sidechain styra basen, så att basen hör unisont med baskaggen. Kan bli fläskigt! //Nemo Jovisst. Eller så skiter man i det & låter baskaggen & basen höras respektive. Ett standardförfarande inom modern musikproduktion. Verkar ju bortkastat att låta kaggen & basen köra unisar, eller? Fläskigare isåfall att göra en DiscoDan-dub på kaggen, om det är det man vill åt... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henrik Andersson Vogel Postat 5 september 2004 Dela Postat 5 september 2004 Personligen har jag aldrig fattat varför det betraktas som en standardteknik att köra gate på alla trummor. När man får sakerna så isolerade låter de ju till slut samplade. Och då kan man ju lika gärna köra samplingar, så får man dessutom möjlighet att välja något ljud ur sitt samplingsbibliotek. Själv gillar jag när ett trumset låter som ett trumset, så jag kör ofta med få mickar (oftast tre) som jag inte gate'ar. Förlåt att jag drar iväg lite från trådens ursprungsfråga! Hälsningar /Henrik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tokas Postat 5 september 2004 Dela Postat 5 september 2004 Personligen har jag aldrig fattat varför det betraktas som en standardteknik att köra gate på alla trummor. När man får sakerna så isolerade låter de ju till slut samplade. Och då kan man ju lika gärna köra samplingar, så får man dessutom möjlighet att välja något ljud ur sitt samplingsbibliotek. Själv gillar jag när ett trumset låter som ett trumset, så jag kör ofta med få mickar (oftast tre) som jag inte gate'ar. Förlåt att jag drar iväg lite från trådens ursprungsfråga! Hälsningar /Henrik Kan inte det bero på att du kanske bara mixar fel? Har hört flera mixar som gate´ar trummorna så, UTAN att det låter som samplingar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
alexfree Postat 5 september 2004 Dela Postat 5 september 2004 Personligen har jag aldrig fattat varför det betraktas som en standardteknik att köra gate på alla trummor. När man får sakerna så isolerade låter de ju till slut samplade. Och då kan man ju lika gärna köra samplingar, så får man dessutom möjlighet att välja något ljud ur sitt samplingsbibliotek. Själv gillar jag när ett trumset låter som ett trumset, så jag kör ofta med få mickar (oftast tre) som jag inte gate'ar. Förlåt att jag drar iväg lite från trådens ursprungsfråga! Hälsningar /Henrik Kan inte det bero på att du kanske bara mixar fel? Har hört flera mixar som gate´ar trummorna så, UTAN att det låter som samplingar. lek lite med attack och release tiden... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henrik Andersson Vogel Postat 5 september 2004 Dela Postat 5 september 2004 Nä, jag tror inte att jag mixar fel 🙂. Snarare beror min syn på gate vid trummixning främst på att jag som sagt sällan mickar upp varenda stämskruv på setet. Jag kör oftast med en med dagens mått mätt minimalistisk stil, oftast tre mickar på trumsetet (stereo OH och baskagge). Många mickar ger ju mycket slask och fasfel, och jag förstår att gate är ett sätt att försöka motverka detta. Jag försöker hålla det enkelt hela vägen, och tycker oftast att det ger bra resultat. Trumsetet låter naturligt och som en enhet, plus att jag inte behöver sitta i timmar med mixen för att finjustera attack och release på varenda kanal. Jag säger inte att någon som använder många mickar eller gate gör fel, men varje gång jag har försökt spela in på det sättet tycker jag att jag har förlorat mer än jag har vunnit. Men bara för att inte stelna till ska jag testa att gate'a lite på min nästa mix och se om det ger något. Hälsningar /Henrik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredster Postat 15 september 2004 Dela Postat 15 september 2004 Anledningen till att man började använda gate på flerkanalsinspelade trummor var för att minimera fasskillnaden som uppstod vid inspelning. Man ska aldrig gata till 100 % om man säger så utan lite av läckaget bör finnas med för att det ska låta naturligt. En bra tumregel brukar vara en dämpning med 12 dB, då försvinner den mesta fasskillnaden samtidigt som det fortfarande låter levande. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.