Jump to content
Annons

Finns det nåt annat än marksänd TV?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Det var ett dj**la tjat om det marksända digital-tv-nätet. Finns det nåt annat sätt?

I samband med att jag tänkte köpa en dvd-recorder, så hittade jag en som heter Pioneer som har antingen digital eller analog tv-tuner. Modellnamnet är DVR-550 HX-S resp DVR-550 H-S. Den med digital tv-tuner var ämnad för det marksända tv-utbudet hos Boxer. Jag har dock inte Boxer, utan ComHem (just nu iaf...). Men så läste jag i Wikipedia:

"Marksänd digital-tv infördes i Sverige 1999. Fram till 2008 sänder det digitala nätet parallellt med det analoga. En släckning av det analoga nätet påbörjades i september 2005 och ska vara avslutad i februari 2008. Ett av sändarnäten (multiplex, MUX) kommer täcka 99,8 procent av befolkningen, ytterligare tre 98 procent och ett drygt 50 procent. Näten byggs av det statliga företaget Teracom. Antalet mottagbara tv-kanaler varierar geografiskt. 90 procent av befolkningen kan ta in 23-28 kanaler (maj 2005, kodade sändningar inräknat).

Sändningarna sker med dvb-t-standarden. Sändningarna sker både fritt och med kryptering. De fria sändningarna kräver digital mottagare (vanligtvis en extra låda om mottagaren inte är inbyggd i tv-apparaten). För att se krypterade sändningar behövs ett kort från Boxer, som har monopol på försäljning av dekoderkort för krypterade marksändningar.

Tillstånd för sändning tilldelas av Sveriges regering och har i regel förnyats vartannat år. Om företaget i fråga inte sänder, eller på annat sätt inte följer sitt tillstånd kan företagets tillstånd dras tillbaka."

Och då blir frågorna:

1) Jag har en Samsung digitalbox. Räcker det, eller måste/bör jag ha en dvd-recorder med digital tv-tuner inbyggd (för det marksända tv-utbudet hos Boxer)?

2) Krypterade sändningar - vilka kanaler pratar vi om då? Hur är det med ViaSat Sport?

3) Just nu har jag det så att jag kan se 15 kanaler analogt. Men när jag använder digitalboxen hos ComHem kan jag bara se SVT1, SVT2, TV4, TV6, Discovery Mix, The Voice, Barn- och Kunskapskanalen plus: Aftonbladet TV, TV8 och Axxess (som jag inte kan se analogt). Jag kan alltså inte digitalt se TV3, Kanal 5, Kanal 9, MTV, Eurosport osv trots att jag har digitalbox. När det där nätet släckts ned definitivt - februari 2008 - kommer jag alltså inte att kunna se 3, 5, 9, MTV, Eurosport etc överhuvudtaget??

😆

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
har du kollat så du har rätt drivrutiner till ljudkortet? se till att du använder asio, annars får du problem med lång latency.
pröva o byt till mac det går o köra windos på dom nu 🙂

😆

Vad har det med tråden att göra ?!?!?!?!?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

har du kollat så du har rätt drivrutiner till ljudkortet? se till att du använder asio, annars får du problem med lång latency.

😄

Vad har det med tråden att göra ?!?!?!?!?!?

ja, jag var lite osäker på vad han menade, så jag chansade med att skriva ett vanligt svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ett dj**la tjat om det marksända digital-tv-nätet. Finns det nåt annat sätt?
Ja, satellit- och kabel-tv.
Den med digital tv-tuner var ämnad för det marksända tv-utbudet hos Boxer.
Alltså DVB-T, T som i Terrestrial (marksänt där hushållet har en egen antenn).
Jag har dock inte Boxer, utan ComHem (just nu iaf...).
ComHem är kabel-tv, ja. Du kommer alltså inte att beröras av att det analoga marknätet släcks.

Så länge som ComHem erbjuder analogt nät kommer det att fungera som du har det idag.

Det finns digital-tv hos de flesta kabelnätoperatörer. Då är det DVB-C, C som i Cable. Då kan du inte att använda en tuner för DVB-T (Boxer).

1) Jag har en Samsung digitalbox. Räcker det, eller måste/bör jag ha en dvd-recorder med digital tv-tuner inbyggd (för det marksända tv-utbudet hos Boxer)?
Då har du en digital tv-tuner för kabel-tv, DVB-C.

En DVD-recorder med DVB-C gör du rätt i att glömma.

Du ska inte köpa en DVD med tuner för marksändningar/Boxer.

Köp DVD:n med analog tuner och koppla in mellan din digitalbox och tv:n. Använd SCART-kabel.

2) Krypterade sändningar - vilka kanaler pratar vi om då? Hur är det med ViaSat Sport?
Krypterade sändningar = betalkanaler. Alla kanaler är inte gratis i marknätet.

Du behöver, än en gång, inte bry dig då du inte har marksänd TV.

3) Just nu har jag det så att jag kan se 15 kanaler analogt. Men när jag använder digitalboxen hos ComHem kan jag bara se SVT1, SVT2, TV4, TV6, Discovery Mix, The Voice, Barn- och Kunskapskanalen plus: Aftonbladet TV, TV8 och Axxess (som jag inte kan se analogt). Jag kan alltså inte digitalt se TV3, Kanal 5, Kanal 9, MTV, Eurosport osv trots att jag har digitalbox. När det där nätet släckts ned definitivt - februari 2008 - kommer jag alltså inte att kunna se 3, 5, 9, MTV, Eurosport etc överhuvudtaget??
Jo, det kan du.

Du har kabel-tv. När det analoga marknätet släcks kommer du fortfarande att ha analog kabel-tv från ComHem. Allt fortsätter att vara precis som du har det idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Tusen tack, Ni ärofyllde Forumkung! Då vet jag att jag kan köpa en Pioneer dvd-recorder med benämningen DVR-550H-S t.ex. Regionsfri finns inom gångavstånd.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kan man ju undra hur länge det är intressant med dvd-inspelare. Nu kommer ju digital-tv på bred front. Hur långe dröjer det innan det programbladsstyrda broadcastingtänkandet är utkonkurrerat av titta-när-du-vill-streaming från server, pådrivet av YouTube m fl? Antagligen snabbare än vi tror.

En dvd-inspelare kanske får en användningstid på ett eller ett par år. Sen kan jag själv välja när jag vill se programmen. Gäller även t ex tidigare avsnitt i serier och annat som redan passerat programtablåerna.

Eller är jag orealistiskt optimistisk nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kan man ju undra hur länge det är intressant med dvd-inspelare. Nu kommer ju digital-tv på bred front. Hur långe dröjer det innan det programbladsstyrda broadcastingtänkandet är utkonkurrerat av titta-när-du-vill-streaming från server, pådrivet av YouTube m fl? Antagligen snabbare än vi tror.

En dvd-inspelare kanske får en användningstid på ett eller ett par år. Sen kan jag själv välja när jag vill se programmen. Gäller även t ex tidigare avsnitt i serier och annat som redan passerat programtablåerna.

Eller är jag orealistiskt optimistisk nu?

Nej jag hoppas det ligger nåt i det du säger för fördelarna är nog fler än nackdelarna.

Men samtidigt skulle jag vilja ha kvar tablåerna och veta att det t.ex. alltid kommer Rederiet

på tisdag kl.21 eller nåt i den stilen, det har sin tjusning det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag hoppas det ligger nåt i det du säger för fördelarna är nog fler än nackdelarna.

Men samtidigt skulle jag vilja ha kvar tablåerna och veta att det t.ex. alltid kommer Rederiet

på tisdag kl.21 eller nåt i den stilen, det har sin tjusning det också.

just det....jag menar...kräftor är ju tyvärr inte längre lika gott sedan kräftpremiären avskaffades :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Men samtidigt skulle jag vilja ha kvar tablåerna och veta att det t.ex. alltid kommer Rederiet

på tisdag kl.21 eller nåt i den stilen, det har sin tjusning det också.

Jag tror i o f s att tablåerna kommer att kvarstå. Men det som idag är "sändningstid" för ett program blir antagligen "släppningstid" istället. Därefter är programmet tillgängligt att titta på när man själv behagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...